Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 15:56   #21
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.080
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ungdomsskolen har tradisjonelle allmenne fag. Det er ikke alle som har anlegg for dette, og at noen gir opp har jeg en viss forståelse for. De har også rett til en utdanning i fag som kan være interessant for dem.

Faren min er lærer på byggfag på videregående. Det er ikke akkurat de aller mest skoleflinke som begynner der, generelt sett. En del av dem gir faen i alt, og fortsetter med det. Noen finner ut at dette er noe de faktisk er flinke til, og klarer seg veldig bra ...... på tross av elendige resultater fra ungdomsskolen.

Og dette viser vel at den norske skolen ikke er inkluderende (som det så fint står i opplæringsloven), men favoriserer teoretikere? Og at mange elever med praktiske evner blir "drept" i en teoretisk skole og føler at de ikke mestrer og får selvbilde, selvtillit og atferd deretter.
Det må helt klart gjøres noe med skolen!

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men jeg synes "å få muligheten til" er noe ganske annet enn "å ha rett til". Selvsagt burde alle få muligheten, men muligheten var der også før man fikk lovfestet rett.

Veldig enig. Man har rettigheter, men man har også plikter. Det er veldig mange som skriker høyt om det første og ignorerer det siste.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 16:06   #22
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Hvis den statistikken Høyre viser til i dag er sann (antall elever som ikke kan lese når de går ut av ungd skole) så må det være noe riv ruskende galt med systemet. Jeg tror ikke det hjelper "mindre resurssterke" elever å ikke stille noen krav overhode til kunnskap. Lovfestet rett til vgs skole høres så flott ut men kan nok fort bli et onde for "ikke akademiske" ungdommer. Jeg tror det er på tide samfunnet heller begynner å ta innover seg at for noen eleverså er skolegang på dette nivået uten noen praktisk tilnærming bare med på å "sette de utenfor" samfunnet yttligere, perfekt system for å produsere "skoletapere" i stor skala. Det er ganske utrolig at i et land som Norge så fortsetter systemet å produsere de samme sosiale forskjellene og reformer som i utgangspunktet skal "løfte" de svake gruppene ender opp med motsatt effekt. Tragisk. Det bør tenkes nytt og det skal Høyre ha. Jeg tror ikke samfunnet "hjelper" ungdommer som ikke har klart seg gjennom ungdomsskolen ved å gi de automatisk rett til vgs, hvis de ikke klarer eller har de nødvendige resursene for å mestre vgs så må jo hele opplevelsen bare gjøre situasjonen verre.
Det må tenkes nytt, det må kunne gå an å tilby folk på 15-16 år noe annet en akademiske fag, men et alternativ som fokuserer på andre kvaliteter de helt sikkert har. One size doesn't fit all.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 17:14   #23
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er klart at ikke alle passer inn i videregående skole, men de er fortsatt bare barn (sånn juridisk sett) og bør ha rettigheter til å bli fulgt opp på et eller annet vis.

Ja, men er det skolen som skal gjøre det, da sannsynligvis på bekostning av elever som fungerer? Det er så mye putesying og så få krav som stilles i dette landet at det er skremmende.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 17:43   #24
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Faren min er lærer på byggfag på videregående. Det er ikke akkurat de aller mest skoleflinke som begynner der, generelt sett. En del av dem gir faen i alt, og fortsetter med det. Noen finner ut at dette er noe de faktisk er flinke til, og klarer seg veldig bra ...... på tross av elendige resultater fra ungdomsskolen.

Så det er håp også for disse, og jeg mener de skal fortsette å få muligheten.





Med elendige resultater fra ungdomsskolen har man ingenting på studiespesialisering/allmenne fag å gjøre, men det er en helt annen diskusjon.

Men noe av problemet er jo at den grupperingen denne tråden handler om, altså de med det aller, aller laveste snittet fra ungdomsskolen, i mange fylker ikke har noen mulighet til å komme inn på de yrkesfaglige linjene. Der er det begrenset med elevplasser, og det koster svært mye å opprette nye klasser. På studiespesialisering derimot, er det mye billigere å opprette nye klasser, og de tar i tillegg dobbelt så mange elever. Mange fylker velger derfor å putte de elevene som har det laveste snittet og ikke kommer inn på de øverste ønskene sine inn der, og da er løpet kjørt for mange. En annen "fin" løsning her i fylket er å gi dem elevplass i en annen ende av fylket. Da må de ofte flytte på hybel (det tar et par dager å kjøre fra en ende av fylket til den andre), og da går det galt for de fleste som mangler motivasjon for skolen i utgangspunktet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:10   #25
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Jeg er veldig for at de må ha fullført eller bestått u.skole før de begynner på vgs, evt tar sommerskole som det ble foreslått på P1, eller et ekstra år på u.skole der de får tilrettelagt undervisning for å ta de fagene de ikke maktet året før.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:18   #26
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og dette viser vel at den norske skolen ikke er inkluderende (som det så fint står i opplæringsloven), men favoriserer teoretikere? Og at mange elever med praktiske evner blir "drept" i en teoretisk skole og føler at de ikke mestrer og får selvbilde, selvtillit og atferd deretter.
Det må helt klart gjøres noe med skolen!

Det er få ting jeg har vært så enig i som med dette som agenten skriver her. Enhetsskolen bør i aller høyeste grad revurderes i den form den har i dag. Uten tvil en skole som eksluderer store elevgrupper og som bruker spesialpedagogikken som intrumenter for normalelevens utvikling av toleranse og sosiale ferdigheter. Slik skolen fremstår i dag brytes opplæringslovas inkluderings- og likeverdsprinsipp over en lav sko. Skremmende nok er det som å banne i kirken å hevde dette og særlig for de som arbeider innen skoleverket. Det at elever ikke føler tilstrekkelig mestring i grunnskolen vil ikke føre til at de blir gode elever på videregående, de har allerede smakt på så mange tapsopplevelser at det er vanskelig å snu trenden med de midler som er tilgjengelig.

  Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:27   #27
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Jeg mener at det burde vært et mindre teoretisk tilbud for de som ikke er så sterke i teoretiske fag. Slik det er i dag så pøses det på med teori og mange bukker under. Rett og slett fordi man oppdager at barnet har problemer for seint og man får ikke den hjelpen man har krav på.
Feks min lillesøster på 21 fikk ikke konstantert dysleksi før på vdg. Og da var all lyst og motivasjon for å lære noe rett og slett drept.

Så mitt forslag er:
1. Mer ressurser og bedre oppfølging i tidlig skolealder
2. Større mulighet for praktisk arbeid tidlig, gjerne på ungdomskolen

Jeg mener at man bør ha rett på vdg opplæring slik man har rett i dag. Men jeg mener at hva man har rett på burde vært forbedre. Å plassere folk som er teoretisk svake på allemennefag blir helt, helt feil.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:31   #28
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Her holder jeg med Stompa, 007 og Magica. Noe er i veien når elever som ikke taklet ungdomsskolen ender opp på studiespesialiserende, der vi skal få dem gjennom, koste hva det koste vil. Men jeg mener det bør være mer opplæring i bedrift, og mindre tradisjonell skole.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:35   #29
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Jeg tror ikke retten til videregående opplæring er noe som skal tas bort. Men Reform 94 kan vi vel med rimelig stor sikkerhet si at ikke var vellykket. Ja til de gamle mask og mek-fagene bl.a.
Men jeg tror det er viktig at de kan regne og lese og skrive før de begynner på vgs.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:37   #30
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Selvsagt er det viktig å kunne lese og regne. Men hvorvidt man bør kunne analysere dikt for å være elektriker, det er jeg usikker på...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:08   #31
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ja, men er det skolen som skal gjøre det, da sannsynligvis på bekostning av elever som fungerer? Det er så mye putesying og så få krav som stilles i dette landet at det er skremmende.

Nettopp. Og det aller verste er at mye av tankegangen bak disse rettighetene og prinsippene så ligger det en tanke om at man hjelper eller løfter disse gruppene som ellers ikke ville ha fått tilgang på dette godet men det motsatte er bevist over og over igjen. Herregud, det skulle vel bare mangle om det ikke skal være et krav om fullført og bestått ungdomsskole før man begynner på vgs? Hva har man å gjøre på vgs hvis man ikke har bestått ungdomsskole? Dette er jo også selvfølgelig i elevens interesse.

Så skrikes det om flere resurrser men jeg tror ikke det hjelper med å kaste mer penger etter ethvert problem i skolen. Norge bruker nest mest penger per elev i hele OECD men har elendige resultater. Kanskje på tide å angripe utfordringene på en annen måte.

Jeg stemmer ikke Høyre men kunne man stemme parti per sak så ville jeg valgt Høyre sin skolepolitikk over de røde uten tvil. Gjør din plikt, krev din rett er liksom AP's slogan i alt annet en skolepolitikk.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:17   #32
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Det er absurd at elevene på yrkesfag vg1 skal opp til samme eksamen som elevene på studiespesialiserende.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:25   #33
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.080
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Det er absurd at elevene på yrkesfag vg1 skal opp til samme eksamen som elevene på studiespesialiserende.

Fullstendig idiotisk! Forklar en mekanikergutt vitsen med å kunne ananlysere en novelle når han aldri i sitt liv har åpnet en bok. Og må man kunne det periodiske system når man skal bli helsefagarbeider eller frisør?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:38   #34
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Forklar en mekanikergutt vitsen med å kunne ananlysere en novelle når han aldri i sitt liv har åpnet en bok.

Jeg er forsåvidt enig, og det oppleves nok ofte meningsløst.
Samtidig er det fort gjort å bygge opp myter og stereotype oppfatninger rundt elever innenfor ulike yrkesfaglige retninger, og i samme åndedrag undervurdere dem. Det finnes elever som går ulike yrkesfaglige retninger (også teknisk) som leser bøker, og det finnes til og med dem som forstår seg på diktanalyse. Det gjelder selvsagt ikke flertallet, men allikevel.

Men det finnes selvsagt også mange eksempler på elever som aldri burde blitt utsatt for diktanalyse.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:42   #35
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.080
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg er forsåvidt enig, og det oppleves nok ofte meningsløst.
Samtidig er det fort gjort å bygge opp myter og stereotype oppfatninger rundt elever innenfor ulike yrkesfaglige retninger, og i samme åndedrag undervurdere dem. Det finnes elever som går ulike yrkesfaglige retninger (også teknisk) som leser bøker, og det finnes til og med dem som forstår seg på diktanalyse. Det gjelder selvsagt ikke flertallet, men allikevel.

Men det finnes selvsagt også mange eksempler på elever som aldri burde blitt utsatt for diktanalyse.

Jeg skrev "når han aldri har lest en bok". Det finnes selvfølgelig byggfagelever som analyserer dikt og som liker å skrive noveller og det finnes helse- og sosialfagelever som synes algebra og engelsk historie er knallgøy. Det finnes bare ikke så mange av dem og kanskje skolen burde tilpasse seg elevene og ikke elevene tilpasse seg skolen?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:51   #36
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg skrev "når han aldri har lest en bok". Det finnes selvfølgelig byggfagelever som analyserer dikt og som liker å skrive noveller og det finnes helse- og sosialfagelever som synes algebra og engelsk historie er knallgøy. Det finnes bare ikke så mange av dem og kanskje skolen burde tilpasse seg elevene og ikke elevene tilpasse seg skolen?

Det er på høy tid at skolen tilpasser seg dem de skal drive opplæring for. Den norske skolen sliter ikke bare rent faglig men også sosialt. Det er ikke miljø for læring enten elevene hører til den ene eller den andre gruppen. Skolen gjør for få tilpasninger til enkeltindividet med det resultat at de som sliter faller utenfor i en større grad nå enn før. Vi er med på å produsere elever som presses inn i en mal og et system så er så lite individbasert at det til tider er de reneste overgrep vi driver med i undervisningssituasjonen. Nå er jeg klar over at jeg er krass og setter det på spissen, men jeg tror det er viktig å være beredt til å bruke de sterke ordene når man skal debattere dette i de åpne rom.

  Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:58   #37
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg er forsåvidt enig, og det oppleves nok ofte meningsløst.
Samtidig er det fort gjort å bygge opp myter og stereotype oppfatninger rundt elever innenfor ulike yrkesfaglige retninger, og i samme åndedrag undervurdere dem.

Det finnes også dem som bare ikke er modne for dette ennå. En studiekamerat av meg var blikkenslaget, før han tok forkurs for ingeniørhøygskolen, deretter siv.ing. utdanning og så en doktorgrad. Nå er han professor. Han var dønn skolelei og umoden etter ungdomsskolen og hadde null interesse av videre skolegang da, men en med så godt hode som ham, kommer til fornuft på et tidspunkt og gjør noe med saken. Den veien fantes før og jeg skjønner ikke hvorfor den ikke kan finnes nå også, i stedet for å trykke alle inn i samme forma og gi dem formell studiekompetanse enten de vil eller ikke. De som har interesse for videre studier finner mulighetene, det er ikke nødvendig å tilrettelegge for noe som er alldeles uaktuelt for mange.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:59   #38
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Tilpasset opplæring er et fint begrep å slenge rundt seg når ingen kan si klart hvordan det best bør gjøres, og når det ikke blir gitt økonomiske midler til å f.eks. dele inn klasser i mindre grupper.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:00   #39
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Tilpasset opplæring er et fint begrep å slenge rundt seg når ingen kan si klart hvordan det best bør gjøres, og når det ikke blir gitt økonomiske midler til å f.eks. dele inn klasser i mindre grupper.

Er det ikke en tanke å dele opp skolen igjen?

  Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:11   #40
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)

Jeg har gode erfaringer selv med nivådeling i videregående. Det blir jo gjort i noen grad i matte når de deler opp i praktisk og teoretisk matte, men det kunne godt blitt gjort i større grad.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no