Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bør narkotika avkriminaliseres?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-09, 18:25   #1
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.925
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Bør narkotika avkriminaliseres?

Cato Institute har kommet med en rapport om effekter av avkriminalisering av narkotika i Portugal, se her. Rapporten tror jeg du kan se her.

Alt ser tilsynelatende fint ut, avkriminalisering gir ikke flere misbrukere, det blir færre overdosedødsfall, narkotikaturismen uteblir osv. Samtidig mistenker jeg at Cato Institute har en agenda, som kan gjøre at de spør og sammenstiller for å få et svar som er til fordel for deregulering. Men jeg tror heller ikke jeg har sett forskning som viser at kriminalisering hjelper.

Hva mener dere?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 21:13   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør narkotika avkriminaliseres?

Jeg er iallefall helt sikker på at det ikke hjelper de tyngste misbrukerne det minste at de får dom på dom for narkotikabesittelse og narkotikahandel. Om avkriminalisering er noen løsning vet jeg for lite til å mene så mye om, men det hjelper iallefall ingenting å jage misbrukere fra det ene stedet til det andre og diverse andre tiltak som ikke er menneskeheten verdig. Oslo-politiets varslede aksjoner i sommer er noe jeg ser på med stor skepsis og jeg tror ikke det finnes snev av løsning på problematikken i den fremgangsmåten de nå velger.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 21:54   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør narkotika avkriminaliseres?

Narkotikshandel/bruk trur eg må vere eitt av dei mest kompliserte samfunnsproblema å meine noko om. Eg trur ikkje kriminalisering hjelp, men ikkje pokker om eg vil tillate at poden sniffar ei stripe eller tek seg ein joint heller ...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 22:37   #4
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør narkotika avkriminaliseres?

Jeg har ikke tro på å straffe brukerne, de tyngste, men heller bruke mer ressurser på å ta bakmenn, de som selger og importerer samt nettverket bak.

Vanskelig problemstilling, det er det ingen tvil om.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 16:15   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.925
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør narkotika avkriminaliseres?

Det jeg ikke har klart å lese meg fram til hittil, er om dekriminaliseringen er fulgt opp av for eksempel bedre behandlingtilbud, holdningskampanjer o.l. Det ville kunne påvirke resultatet. Behandlingstilbudet er en sørgelig affære i Norge, og vi skjemmes da også av en foruroligende høy dødsrate hos tunge misbrukere.

Personlig har jeg en holdning om at narkotika generelt er noe dritt, ta bakmennen, la de narkomane være i fred. Det er mennesker vi snakker om og de fortjener respekt. Jeg har ingen tro på å sprenge de synlige miljøene, det har ikke virket hittil, til tross for mange forsøk siden begynnelsen av 80-tallet.

Men avkriminalisering av bruk? Tja, kanskje er det veien å gå, men jeg vil nok lese rapporten grundigere og sette meg mer inn i hva Cato Institute står for før jeg tar en avgjørelse. En ting er i hvert fall sikkert, det blir en vanskelig sak å selge inn i partiet mitt (DNA).

Men er det noen som har sett forskningsrapporter som konkluderer med at strengere lovverk og straffeforfølgelse av misbrukerne virker positivt på misbrukertall, kriminalitetsstatistikken og dødsfall?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no