Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Klissete trøffelmasse

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-12, 20:25   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Klissete trøffelmasse

I dag tenkte jeg å forsøke meg på å lage sjokoladetrøfler siden hadde en boks fløte og kokesjokolade til overs. Dette har jeg aldri laget før. Nå har massen stått i kjøleskapet i 4 timer og jeg tenkte nå å lage kuler av de. Det står at de skal avkjøles i 2-3 timer. Massen er klissete og umulig å trille kuler av. Har jeg rett og slett mislyktes/gjort noe galt eller er det håp at den stivner mer om den står til i morgen? Jeg varmet opp fløte som desverre rakk å koke bittelitt mens jeg var litt for opptatt med å hakke sjokolade. Brukte ca 200g kokesjokolade og en liten boks fløte. Smaksatte med vaniljeessens, dette var kanskje det som gjorde at den ikke stivner?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 20:26   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Hvor mye fløte til sjokolade hadde du? Jeg bruker 1 dl fløte til 100 gram sjokolade, da blir den perfekt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 20:27   #3
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

La til hva jeg brukte i hovedinnlegget.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 20:35   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Er det ikke rundt tre dl i en boks? Det er mye mer fløte til sjokolade enn jeg bruker, så det er nok derfor den ble veldig flytende.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 20:36   #5
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Jo, det var vel 3 dl. Ok, men da vet jeg i alle fall grunnen. Pytt, pytt. Jeg gjorde i det minste et førsøk på å få brukt om fløten og sjokoladen, men nå blir jeg nesten litt ivrig på å prøve på nytt i morgen fordi jeg hadde gledet meg sånn til å smake. Og jeg som fortsatt har igjen ei sjokoladeplate, skulle visst bare hatt i den også.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 20:39   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Is og sjokoladesaus til dessert i morgen hos deg da.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 20:39   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Du kan bare varme opp igjen og smelte i den siste sjokoladeplata, det går fint. Jeg varmet opp igjen min batch fordi jeg plutselig fant ut at jeg ville ha den i små konfektformer isteden for å rulle kuler.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 20:40   #8
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Is og sjokoladesaus til dessert i morgen hos deg da.

Massen er nok tykkere enn saus, men skal nok sannelig prøve den til is like vel, kom på at det står igjen is i fryseren etter selskapet til vesla forrige helg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 20:41   #9
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Du kan bare varme opp igjen og smelte i den siste sjokoladeplata, det går fint. Jeg varmet opp igjen min batch fordi jeg plutselig fant ut at jeg ville ha den i små konfektformer isteden for å rulle kuler.

Aha, er det mulig altså? Det skal jeg sannelig forsøke med en gang så får jeg heller spise den til is i morgen kveld om det ikke funker.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 21:14   #10
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.815
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Spis med skje

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 22:33   #11
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Det ble forresten suksess å varme massen opp og røre inn mer sjokolade. jeg har gomlet fantastisk gode trøfler i flere dager nå, best ble de rullet i hakkede peanøtter.

Meeen, en ting jeg ikke har tenkt over. Det er jo selvsagt fløte i de, hvordan er da holdbarheten? Skal jeg gå ut i fra holdbarheten på fløten, det forandrer seg ikke selv om fløten er varmet opp og blandet med annen ingrediens? Har nemlig ny masse i kjøleskapet da jeg tenkte å lage for å gi bort i julegave, men det går vel da selvsagt trolig ikke. Fløten de hadde igjen på butikken hadde nemlig ikke lengre holdbarhet enn 3 dager... Da blir det visst mer trøfler på meg og må finne på noe annet i gave.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 22:36   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klissete trøffelmasse

Avkjøl i fryseren. Trøfler er bedre jo bløtere massen er - da blir de delikat myke i romtemperatur - men vanskelige å rulle, ja. Hvis du har massen i fryseren før rulling, så stivner dessuten sjokoladen du dypper i veldig fort, uten å smelte trøffelmassen og blande seg med den.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no