Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pålegg til julefrokostene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-12, 14:51   #41
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Sild, laks, eggerøre, godt kjøttpålegg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:50   #42
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Gode oster må til; Edamer, Brie og en blåmuggost.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:59   #43
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Vi skal servere julefrokost 2. juledag. Planen er:

Hjemmebakte rundstykker, grove og fine
Halvgrov foccacia eller langpannebrød
Flatbrød

Fenalår
Spekeskinke
Spekepølse
Karbonader
Ribbe
Roastbiff
Rørte jordbær
Hjemmelaget eggesalat
Hjemmelaget sjokoladepålegg
Surkål
Karamellisert løk
Hardkokte egg
Tomater
Agurk
Paprika
Rødløk
Brunost
Edamer
Brie
Karamelliserte valnøtter

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 16:09   #44
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Jeg steiker som regel en steik som jeg deler opp og har til pålegg sammen med surkål (som jeg bør lage selv neste gang, ikke kjøpe ferdig). Eggerøre og røkelaks, rørte jordbær, sjokoladepålegg (julepålegg her i huset), grov leverpostei og sylteagurk, sild i ulike former, kokte egg, sylte og ribberull.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 16:43   #45
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Her er det ingen som liker sild i huset, og jeg er den eneste som liker eggesalat. Men det tror jeg at jeg skal få fiksa meg likevel. Så det så!
Ellers blir det vel kokt egg og ganske «vanlig» søndagsfrokost tror jeg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 18:03   #46
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.930
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Sylte, juleskinke, bayonneskinke (men mulig vi sløyfer den i år), Reimes reker i lake, eggerøre, røket laks, gräddeost og hjemmelagde rundstykker er noe jeg kommer på i farten

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 20:37   #47
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.858
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Vi har koldtbord som følger oss som frokost og kveldsmat hele julen (fyller bare på ettersom det går tomt). Der har vi bl.a. hjemmelaget potetsalat, hjemmelaget rødbetesalat, sylte, spekeskinke, ulike spekepølser, kokt juleskinke, fenalår, god postei, flere gode oster, hjemmelaget majones, røkelaks, diverse grønnsaker, forskjellige kjeks til ostene samt brød eller grove og fine baguetter til. Gleder meg allerede.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 20:54   #48
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.380
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg liker heller ikke brunost, og trodde jeg var den eneste i hele Norge og verden og universet.

Ikke jeg heller. Det har aldri vært brunost i dette huset og kommer ikke inn heller så lenge jeg bor her.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 20:54   #49
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Lammerull, Bayonne-skinke, kald svinesteik, tomatsild, rømmesild, egg, ansjos, leverpostei, rødbetsalat, røykalaks, godt smør, majones, rødbeter, sylteagurk, greddost, tomat og agurk.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 23:23   #50
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Saltkjøtt (kokt fenalår), lammerull, hjemmelaget gomme, eggesalat, leverpostei, rødbetsalat, greddost, laks, kokt egg, nugatti (!) rundstykker, sjokomelk og juice. Sånn ca.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 23:29   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Det er noen ting som er spesifikt for jul, og så er det en total som er "full pott av alt som er godt".

Jul: Litt sylte og rull som nesten ingen spiser, men det "hører med"
Ansjos og sild

Annet som bare er godt:
- Roastbiff
- Flere typer spansk og italiensk skinke - i år har jeg kjøpt to typer italiensk, økologisk skinke.
- Noen skarpe pølser, som chorizo
- Masse gode oster, en supermoden brie, blåmuggost som stinker skikkelig, et par mer eksperimentelle
- Litt gode og spesielle marmelader
- Noen majonesbaserte salater (kjøpte, ja)
- Leverpostei fra slakteren
- Noen typer rogn
- Eggerøre og laks

Hjemmebakte rundstykker


Vi pleier å ha disse frokostene førstedag og tredjedag, og de dagene spiser vi faktisk ikke middag, vi lever på denne sene frokosten hele dagen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 23:31   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Og i år er utvalget *litt* preget av et ekstatisk besøk på Mathallen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 02:23   #53
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Grov leverpostei, rødbeter og nøkkelost er det jeg MÅ ha. Selv om jeg spiser det ellers i året også, og det ikke er julepålegg i seg selv. De senere årene har jeg begynt å like ribberull. Mannen vil ha sylte, og så kjøper vi en edamer. Julebrunost ble det også i år. Ellers vanlig pålegg, og diverse egg.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 13:48   #54
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Må ha følgende på bordet
- Ribberull
- Saltkjøtt
- Eggesalat med reker
- Skinkesalat
- Tomatsild (fysj å fy, men gubben og svigermor må ha...)
- Røykalaks
- Eggerøre
- En god brie
- Hjemmelaga multesyltetøy
- Gräddost

Gode hjemmelaga rundstykker, grovbrød og julebrød

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 14:26   #55
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

lammerull
ribberull
sylte
gräddost
brunost
røkt laks
egg/eggerøre
ansjos
leverpostei
rødbetsalat
tomatsild
hjemmebakt brød
hjemmebakt julekake
lefse

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 20:34   #56
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Jeg har nesten hele julefrokosten i boks etter at mannen fikk en diger eske med deilig mat i julegave på jobben i dag.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 20:47   #57
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Julefrokost er godt og vel halve julekosen for meg. Den er kjempeviktig! Hele jula! Sitte lenge ved bordet og spise sakte og mye. :skulleværtdansk:

Hjemmelaget eggsalat
Hjemmelaget rekesalat, evt bare reker
Roastbeef
Rull av noe slag
God sennep
Majones
Sylteagurk og rødbeter
Tomater
Ridderost
Greddost
Vellagret norwegia
Kokte egg
Hjemmelaget syltetøy
Ribberester etter julemiddagen
Og hjemmelagede horn, godt brød og kanskje rundstykker i tillegg.

Og like viktig er det med serviset som brukes.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 13:22   #58
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Julefrokost er godt og vel halve julekosen for meg. Den er kjempeviktig! Hele jula! Sitte lenge ved bordet og spise sakte og mye. :skulleværtdansk:

Hjemmelaget eggsalat
Hjemmelaget rekesalat, evt bare reker
Roastbeef
Rull av noe slag
God sennep
Majones
Sylteagurk og rødbeter
Tomater
Ridderost
Greddost
Vellagret norwegia
Kokte egg
Hjemmelaget syltetøy
Ribberester etter julemiddagen
Og hjemmelagede horn, godt brød og kanskje rundstykker i tillegg.

Og like viktig er det med serviset som brukes.




Vi er nok ganske kjedelige der. Både jeg og mannen.
Jeg klarer jo ikke så mye heller. Det er jo mye jeg har lyst på når jeg er ved slike deilige frokostbord, men jeg blir så fort mett av den type mat.

Men jeg skal få bakt rundstykker iallefall

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 13:48   #59
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pålegg til julefrokostene?

Hvetekake og
Eggost, som begge må lages på julaften formiddag!
Sylte
Tunge
Waldorfsalat
Røkelaks
Eggerøre
Lefser
Gräddost
Tomat og agurk
Kald skinkestek eller ribbe
Vanlig hverdagspålegg fordi mannen ikke liker julepålegg
Melk å drikke til når det er "hverdagsjul" og ingefærøl når det er gjestebud (brunch 2. juledag)

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no