Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-15, 22:42   #21
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Mel? Det skal da ikke være mel i makroner! Eller i marsipan eller kransekake eller noe som helst som det bare skal være mandler i.

Justere på MANDELMELET. Tråden handler jo om nettopp det.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 06:59   #22
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg lager alltid mye på en gang, så har jeg nok til mange runder med makroner.

Kanskje verdt å prøve en gang. Hva bruker du til kvern, og hvordan oppbevarer du det ferdige mandelmelet?

Jeg har ikke kvern til kjøkkenmaskinen min, bare blender. Kan til nød bruke den gammeldagse mandelkvernen med håndsveiv, men ikke for lenge om gangen.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 07:45   #23
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.871
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Jeg bruker bare vanlig food processor. Det er mulig det blir en anelse grovere enn med kvern, men jeg liker konsistensen på makronene. Jeg oppbevarer det i en ziplockpose.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 08:07   #24
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Foodprocessor har jeg i skapet! Enn så lenge. Tenkte jeg skulle gi den til gjenbruksbutikken da jeg kjøpte kjøkkenmaskin med blender, men hvis den kan brukes til å kverne/kutte mandler så må jeg jo beholde den.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 08:10   #25
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Det var det vi brukte på kurset - foodprocessor og sikt etterpå. Blir veldig fine makroner som både ser ut og smaker helt riktig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 08:17   #26
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.871
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Ja, man må sikte etterpå. Det er alltids noen biter her og der som er litt større enn de andre og det er greit å få bort. Og så brer jeg det utover et stekebrett og tørker i ovn noen minutter på svak varme.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 08:24   #27
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Jeg sikter også det kjøpte mandelmelet 2-3 ganger.

Det som er rart med disse makronene er at til tross for kliss lik oppskrift - bortsett fra forskjellig farge - så krever de ulik steketid. Noen makronbrett er perfekte og slipper bakepapiret på 13 minutter, andre henger delvis fast og må inn i ovnen igjen opp til 14,5 minutter.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 17:11   #28
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det var det vi brukte på kurset - foodprocessor og sikt etterpå. Blir veldig fine makroner som både ser ut og smaker helt riktig.


Ja, det er det jeg har gjort på de makronene som er avbildet lengre oppe i tråden også. Mine aller første makroner noen sinne, for øvrig. Jeg synes slett ikke de ble så verst altså.

Jeg tror for øvrig ikke jeg har den der mandelkvernen til Kenwooden. Eller jeg VET jeg ikke har den... Kjenner jo at jeg får lyst på den, selvsagt, men litt usikker på om jeg gidder å kjøpe den når det likevel funker med food professoren og jeg jo _har_ en håndkvern. Men gadgetdama i meg vil selvsagt ha den kverna.

Jeg har for øvrig vært på butikken nå, og fått tak i både to poser mandelmel fra Coop OG 500 gram mandler som jeg har skåldet. Så nå skal det bakes og sammenlignes i helgen. Har planer om å lage makroner med sitron, solbær og salt lakris.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 19:22   #29
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Apropos lakris; prøvde med lakrisfudge i ettermiddag:

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 21:00   #30
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Kanskje ikke perfekte, men de ser sjukt gode ut. Lakrisfugde høres helt fantastisk ut.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-15, 09:04   #31
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

De er gode. Veldig gode. Lakrisfudge og sprø-seig mandelbakst er en lekkerkombo!

Fyllet ble rett og slett for sleipt. Ventet til det var kaldt og tykt nok, konsistensen var upåklagelig da jeg sprøytet det ut på makronene, men de øverste makronene bare skled av. Og på flere begynte selve fyllet å skli av også før den øverste makronen kom på plass.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no