Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kvitevarer frå utlandet

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-12, 17:43   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kvitevarer frå utlandet

Vi bygger hus. Ser at det finst folk som har god erfaring med å importertere kvitevarer frå Danmark/Tyskland/Nederland. Er det nokon her inne som har gjort dette? Da snakkar eg om å bestille på nett og få det sendt - ikkje reise ned og hente (for det gidd eg ikkje).

Moms skal bli trekt fra i landet varen blir kjøpt, og norsk moms leggast til ved import. Dansk moms er nesten den same som i Norge, i Tyskland er den vel 19% trur eg. Uansett -det utjevnar seg nesten. Så kjem toll og frakt i tillegg. Likevel sparer ein fleirfoldige tusen. Reklamasjonsrett kan kanskje vere eit argument imot, men eg veit at f.eks Siemens får ein reparert i Norge, uavhengig av kor ein har kjøpt varen. Eller tar eg feil? Garantien skal jo gjelde uansett? Vår Tv er f.eks kjøpt via nettbutikk - då den trong reparasjon blei vi berre sendt til ein reperatør her lokalt.

Eg skulle f.eks meir enn gjerne hatt denne platetoppen med to fleksi-soner frå Siemens, som tilfeldigvis er den dyraste dei har - skulle du sett...


Den kostar mellom 16 000 og 19 000,- i Norge, takk skal du ha. Eg har sjekka mange plasser (og har da fått den inn i ein pakkepris - slik at eventuelle rabattar skulle komme fram). Heilt uaktuelt å bruke dette på ein platetopp!! Men dansk pris er litt over 9200 norske - straks bedre, sjølv om det framleis er dyrt. Og når vi også skal ha oppvaskmaskin, kjøleskap, ovn og muligens også dampovn med varmeskuff (ikkje av toppmodellane her, litt finger i jorda har vi), så blir det MYKJE å spare. Det er snakk om tusner. Frakt kostar sjølvsagt noko, men ikkje titusner. Og det blir levert på døra. Jupp.

Er det nokon som ser ein hake ved dette, som eg ikkje ser? Bortsett frå at ein ikkje støttar norske butikkar da - den ser eg.

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 08-05-12 kl 22:06.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 22:05   #2
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvitevarer frå utlandet

Kan jo oppdatere denne tråden med å fortelle at vi bestilte platetoppen (den over), ovn, oppvaskmaskin, kjøleskap, tørketrommel og vaskemaskin, det meste frå Siemens. Varene kom i går. Vi har spart ein del tusen på dette, først og fremst på platetoppen, men også på alle dei andre varene. Frakt kom på 4500 (og eg sparte fortsatt pengar)....

Dansk moms blei trekt fra i butikken, og så betalte eg norsk moms når varene kom til landet (norsk og dansk moms er nokså lik, så dette går litt opp i opp). Ingen viderverdigeter med det. Blei oppringt av fraktfirma i Norge, eg oppga epost, og fekk ein faktura tilsendt. Betalte den i nettbank, og så sto varene på døra nokre dagar etter. Nå surrar og går tørketrommelen der ute

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 08-05-12 kl 22:10.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 22:08   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kvitevarer frå utlandet

Stilig. Vi gjorde det der da vi kjøpte barnevogn. Kjøpte i Tyskland, fikk den sendt til Sverige og hentet den der. Sparte flere tusen.

  Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 06:46   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Utrop

Sv: Kvitevarer frå utlandet

Vi har hvitevarer fra Nederland. Prisforskjellen var betydelig påkjøpstidspunktet. Husk å forhandle på pris også derfra, for liste prisen ligger gjerne 30 % over den prisen man kan få.

Ulempen er reklamasjonsretten som da blir kortere.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 11:02   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvitevarer frå utlandet

Det med reklamasjonsrett er vel det som er litt ukjent her. Eg veit ikkje korleis dette er i Danmark.
Og så veit eg at dersom ein importerer armatur frå utlandet, f.eks Hansgrohe, så Hansgrohe Norge uansett ansvarlig for kvaliteten om feil skulle oppstå. Produktet kan dermed sendast dit, og ein får nytt. Eg mistenker at det samme gjeld kvitevarer, dvs. at Siemens i Norge er ansvarlig for Siemensprodukt i Norge, enten dei er kjøpt her eller der. Men korleis dette heng saman med reklamasjonstid - det veit eg ikkje.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 11:17   #6
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvitevarer frå utlandet

Her fann eg litt info Det er 2 år i Danmark, som Norge, men i Norge kan dette vere utvida dersom det er forventa at varen skal vare lenger. I Nederland var det veldig variabelt tydeligvis:
http://www.forbrukereuropa.no/nettha...klamasjon.html

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no