Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vaskerom og klesoppbevaring

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-11, 19:38   #1
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.487
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Vaskerom og klesoppbevaring

Vi skal bygge hus, og hittil har vi tenkt at vi ville ha en ekstra inngang rett inn i vaskerommet så vi kan få tatt av skitne dresser, sko osv med en gang uten å skitne til hovedinngangen. Men så har jeg kommet på at det må da være utrolig upraktisk å feks tørke og stryke rene klær i samme rom som de skitneste dressene og skoene skal tas av og henges opp?

Jeg var på besøk hos en venninne som også planlegger bygging, og de har tenkt litt annerledes. De har kun en inngang, og da kommer man inn i en gang med skyvedørsgarderobe. På motsatt side av denne er det en dør inn til et lite rom der de har tenkt til å oppbevare alt av yttertøy sko osv som ikke er i bruk akkurat da. Vaskerom har de et helt annet sted i huset, og i tilknytning til dette rommet (rett ved siden av med en slags delvis åpen løsning) finnes et klesoppbevaringsrom. Der skal hele familiens klær oppbevares. Fordelen med dette er at en slipper å bære rene klær gjennom hele huset til diverse skap på hvert rom. De skal altså ikke ha klesskap inne på soverommene.

Jeg har også sett andre som har denne løsningen, jeg liker tanken med å velge løsninger som gir minst mulig husarbeid og stress altså.

Er det noen som har en sånn løsning som kan fortelle om hvordan det fungerer?

Jeg lurer også på hvordan den løsningen med ekstra inngang til vaskerom fungerer sånn i praksis? Blir den inngangen brukt? Blir de rene klærne skitnet til av de skitne?

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 21:37   #2
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Vi har inngong rett inn på vaskerommet, og har ikkje hatt noko problem med at reine klær vert skitne. Det kjem vel i grunn ann på kor stort vaskerom ein har, og om ein har mogeleghet for knagger rett ved døra t.d.
Vi har egentleg ikkje så stort vaskerom, men har knagger til dresser, regnklær osv. Borna får enten hjelp når dei kjem inn, eller kler av seg rett innanfor døra. Vi har vegghengt tørkestativ som heng over hovudet på oss, samt eit etasjestativ rett under.

Eg vil helst ikkje ha skitne ungar inn ytterdøra, då det vert så mykje sand og skit på gulvet som dras inn i resten av huset.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:54   #3
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Vi har vaskerom med egen inngang, og den brukes i det daglige. Genialt, sand og skitt holdes stort sett i dette rommet. Jeg har klessjakt fra badet og ned på vaskerommet, skittentøy havner rett i et skap, hvor det sorteres i trådkurver under. Vaskes fortløpende, og bæres så opp i 2 etg for tørking på kontoret/gjesterommet, hvor også stryking foregår. Da har jeg kort vei til alle skap hvor det skal ligge.
Jeg hadde opprinnelig tenkt til å tørke klær på vaskerommet, og brette sammen der nede, men det blir kun gjort med håndkler og sengetøy som blir tørket i tørketrommel.
Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 23:21   #4
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Vi har plannlagt å bygge på å bygge om,da skal vi ha bad,vaskerom og "kles kott" vegg i vegg. Ha dør fra badet rett inn på vaskerommet. og dør fra vaskerommet og ut for eventuelt gå rett inn på vaskerommet eller rett ut fra vaskerommet med klær for utetørking. Ikke at jeg tørker noe spesielt mye ute. Så skal vi ha dør inn på klesrom rett utfor baddøra. Der skal hele familiens klær være.(ikke ute klær som brukes der å da) dette er i 1 etg ikke så langt fra yttergang.Mens vi har soverom og et annet bad oppe.

Dette har vi plannlagt for at det er enklere å faktisk få klærne på rett plass og at ryggen min er ikke gå god og den blir nok ikke bedre.

Joda ungene tar vare på sine klær i dag,eller snoopy får ikke til å ta de med opp.


har sett på å få plass til det klesrommet vårt oppe men da går det av loftstua og den vil vi ha så stor som vi har plannlagt. Får se om vi tar av vårt rom å lager et lite rom der for dagligdagseklær og så har sesongklær og sånt nede.
Litt usikker.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 18:12   #5
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Har prøvd å tegne et bilde i paint av hvordan det blir med oss.

Vi har delt opp rommet med en vegg på midten. På den ene siden er tekninsk på den andre et lite rom til oppbevaring av f.eks skitne klær og sko osv..
Når du kommer inn utenfor kan du bare gå rett inn til venstre å henge av deg, slik at resten av vaskerommet ikke blir tilgriset av f.eks skitne sko og klær.

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 18:19   #6
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Vi har bygget på egen inngang som er hverdagsinngang og den vi bruker i det daglige. Mye av grunnen var at jeg ikke vil ha møkkete sko, sand og møkk inn på et vaskerom som jeg regner som et rent rom.



Jeg skulle gjerne hatt vaskerommet 60 cm bredere slik at jeg kunne hatt en stor skyvedørsgardrobe også der inne til en del klær. Vi har kommoder på soverommene og egen gardrobe på voksenrommet.

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 18:58   #7
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.487
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Takk for innspill. Ja, jeg er helt enig i at vaskerom skal være et "rent" rom. De skitne tingene er i baljer/kurver mens de rene henger til tørk osv. Da må det være gjennomtenkte løsninger så det ikke blir baksing med våte og skitne klær oppi det rene - at ungene ikke holder seg i de rene klærne mens de tar av seg gjørmestøvlene osv.

Men, hva med å ha to innganger. En "fin" hovedinngang, samt en inngang for dem som er skitne samt oppbevaring av ytterklær ved siden av? Der kan det liksom være litt skittent til hverdags.

Og vaskerom med tilstøtende walkincloset for hele familien et annet sted i huset? Jeg tenker som deg Honda med at det må være fordel dersom man slipper å bære det over hele huset.

Hm.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:04   #8
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Vi har et stort langt vaskerom/teknisk rom med ytterdør. Ytterdøren er på ene kortveggen, og dør inn til gangen er på andre kortveggen. I praksis har vi da delt vaskerommet i to. Ved ytterdøren er det knagger og skostativ til møkkete klær, og på andre siden av rommet er vaskemaskin/tørketrommel med skap og benkeplass, og klesstativ for tørking av reine klær. (Rommet er vel 6*2,5 eller noe sånt)

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 14:08   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Vi har egen inngang til vaskerommet, og det rommet er langsmalt og på en måte delt på midten av varmtvannstank og dør til kjøkkenet. Den innerste delen er til vaskemaskin og tøytørk, den ytterste er til å spyle av skittent og tørk av vått.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 15:34   #10
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Om du ser på tegningen vår så er det tilbygget en egen inngang til hverdags med skittene sko, barnedresser, vogn osv. Her oppbevarer vi alt vårt yttertøy i tillegg. SÅ kommer man inn i det som er vaskerommet vårt. Med andre ord kort vei å frakte møkke når den skal fraktes men delt i det daglige.

Vi har i tillegg en hovedinngang på huset som gjester bruker, som alltid ser strøken ut. Gjestene ser aldri "rotet" i den gangen vi bruker.

Walkincloset i tilknyttning til vaskerom høres deilig ut, jeg kunne ønske jeg hadde noe mer oppbevaring i tilknytning til vaskerommet. Til sesongtøy som ikke er i bruk, sengetøy, håndkler, pen tøy.
Jeg synes det er veldig deilig å spille å fly naken gjennom huset for å finne klær på vaskerommet/walkin der nede. Jeg synes det er greit å ha kommoder på rommene med disse tingene.

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:12   #11
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.487
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Ja, dette er jo en ganske vanlig løsning.

Men jeg vurderer jo å flytte hele vaskerommet opp sammen med soverom, walkin-closet for hele familien og bad oppe. Ulempen er at da må man bære skitne ytterklær osv gjennom huset og opp for å komme til vaskemaskinen da. Men hvor ofte vasker man egentlig jakka si da? Selv ungene sine dresser vasker jeg flaut sjeldent. I tillegg blir jo ungene store om noen år, da blir det ikke så mye sandete klær å vaske.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:27   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Vi bygger hus, som du veit

Eg er nokså overbevist om at det blir to vaskemaskiner hos oss. Ein oppe i grovinngangen for kjøkken. Dette er ved hovedinngangen. Rommet blir eit "skittent" våtrom med støvlar, yttertøy og vask av kjøkkenfiller og klutar. Ikkje så ofte brukt til vasking med andre ord, men nyttig når ein må. Ellers blir her ekstra kjøleskap, hermetikklager ( i tilfelle krig), slange til sentralstøvsugar, etc. Opplegg for vaskemaskin må vi uansett ha på grunn av krav om universell utforming og husbanklån. Da kan vi like gjerne ta den i bruk. Eit krav som altså viser seg å vere praktsk.

Det egentlige vaskerommet blir nede, i samme etasje som soveromma. Det blir kombinert med teknisk, og har ikkje eigen utgang, dessverre. Satsar på tørketrommel, og at det går greit å bere tøyet gjennom tv-stova nede og ut i hagen. Det blir skittentøy- innkast frå badet vegg i vegg.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:47   #13
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.487
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaskerom og klesoppbevaring

Vi prøver vi også, selv om det tar tid...

Ja det var også noe jeg har tenkt på. En ekstra vaskemaskin nede til i grovgangen til skitne ting eller hvis man bare må vaske mye. Samt annet vaskerom oppe. Ja takk begge deler liksom.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no