Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Soverom, hvem skal sove hvor?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-11, 00:14   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Soverom, hvem skal sove hvor?

Vi flytter snart. Boligen har 3 etasjer. 2 soverom oppe (ene med inngang til kott, oppgang til loft og kun takvinduer), med bad og utgang. Ingen soverom i midt-etasjen og 1 soverom med bad nede og utgang.

Junior på snart 5 kommer jevnlig til oss om natten, er bittelitt mørkeredd. Lille på snart 2 sover i sprinkelseng. Begge sover som regel hele natten. Vi har babycall som kan brukes.

At de deler rom tror jeg ikke er god løsning, da Junior fint kan bruke 1-2 timer på å sovne, og som regel leker stille på rommet, med lyset på og lydbok.

Er klar over at mange synes det er viktig at alle sover på samme plan, men slik er det altså ikke her - så det må vi ta som det er. Plass til dobbeltseng på alle rommene. Er kjellerstue med sovesofa i rommet ved siden av alenerommet nederst, der tenkte vi at en av oss sover i starten.

Har også vurdert å legge yngste nederst alene, for hun vet da ikke annet, mens Junior som sagt ofte kommer innom oss om natten. Vi voksne kan også ligge nede og barna på hvert sitt rom oppe, men litt usikker på både kottet med masse stæsj, litt usikker på kun takvinduer (men lett å komme opp på taket utenifra) og at vi da ikke har full oversikt over utgangsdøren.

Hvordan ville dere andre plassert familien?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:22   #2
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Jeg ville ha hatt soverom i kjellerstua, og heller laget tv-stue i loftsrommet.

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:26   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Men da blir en alene på loftet?

I tillegg må man da gå gjennom kjellerstue/soverom for å komme til det andre soverommet nede, eller komme ut av utgangen.

Uansett en fiffig ide jeg skal tenke litt på, selv om jeg ikke tror det blir slik.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:33   #4
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Jeg tror at jeg på lang sikt hadde villet ha voksne i kjelleren og barn i 2. etasje. Vet jammen ikke helt hvordan jeg ville løst det akkurat nå.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:38   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Er begge soverommenr oppe godkjent for varig opphold?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:45   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Er begge soverommenr oppe godkjent for varig opphold?

Aner ikke? Er flere like hus bygd på 2000-tallet, de jeg har sett har soverom der. To takvinduer som kan åpnes. Tilgang til taket fra ene siden av huset, dvs er en etasje høyt på den siden med mulighet til å klatre opp via gjerde + takstige. 2,5 meter fra soveromsdør til utgansdør.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:46   #7
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men da blir en alene på loftet?

I tillegg må man da gå gjennom kjellerstue/soverom for å komme til det andre soverommet nede, eller komme ut av utgangen.

Uansett en fiffig ide jeg skal tenke litt på, selv om jeg ikke tror det blir slik.

Nei, jeg ville ha latt gutten sove på det ene rommet, og dere med lillesøster på det andre. Når jenta er stor nok til å bo på eget rom, kan jo gutten flytte opp på loftet.

Jeg hadde aldri klart å sove i forskjellig etasje (og til og med med to etasjer mellom), så lenge det var mulig å sove i samme etasje

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:47   #8
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Går det an å sette opp en liten halvvegg i kjellerstua (evt. soverommet hvis det er større) sånn at ungene kan sove på samme rom, men at de likevel har hver sin delvis adskilte del av rommet?

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:51   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Nei, jeg vet mange tenker slik. Jeg har selv alltid sovet i annen etasje enn mine foreldre, så jeg mener det fint er mulig. Men så er det Junior som er litt sensitiv for tiden, derfor må vi ta litt hensyn. Alle soverom er uansett på bakkeplan og rett ved utgangsdør pga huset ligger i terreng.

Dele soverom med Lille frister ikke sånn veldig merker jeg, hun har sovet alene i 1,5 år nå.

Ingen av løsningene er ideelle akkurat nå. Mest vil jeg ha Lille alene nederst tror jeg, evt at de deler rom ved siden av oss, med en slags avskilling på rommet. Men mannen vil ikke at de skal dele, og synes også at Lille er for liten til å ligge alene nederst. Så da blir det vel Junior, da - som er litt småredd. Går seg vel til.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:52   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Fimba; ja, det hadde gått ann, men da hadde ikke begge fått vindu. Men hvor da mannen skal ha ny tv på 55 tommer vet jeg ikke, hehe.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 01:01   #11
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Fimba; ja, det hadde gått ann, men da hadde ikke begge fått vindu. Men hvor da mannen skal ha ny tv på 55 tommer vet jeg ikke, hehe.

Man trenger ikke å sette opp en hel vegg og dele romme fullstendig. Si hvis det er 5 meter fra vegg til vegg, så kan dere jo sette opp en halvvegg, eller bare en romdeler/bokhylle som er 3 meter eller noe. Blir grei rømningsvei likevel

Hvis gutten din vet hvordan han skal komme seg ut i tilfelle brann, gjør det sikkert ikke noe at dere ligger i forskjellig etasje

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 01:01   #12
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Vi har to soverom oppe, og to på hovedplan. Før vi var ferdige med rommene oppe, så lå storesøster alene på det ene nede, og minsten inne hos oss. Senere så delte de rom.

Da vi var ferdige oppe, så skulle de få hver sine rom, og valget om hvor vi skulle ligge var enkelt... Vi skulle ha det ene oppe. Det var helt uaktuelt å legge dem oppe og oss nede.
Det ble oss og minsten oppe.

Og begrunnelsen var enkel: I tilfelle brann, så måtte vi, om vi var oppe, uansett komme oss ned på ett eller annet vis. Enten via trapp eller via vindu. Og vi ville da ligge vegg i vegg med han, slik at vi kunne hjelpe han med å komme ut.

Storesøster ligger på bakkenivå, med enkel tilgang til hennes rom, både innenfra og utenfra.

Om vi lå nede og de oppe, så er det ingen selvfølge at vi enkelt kommer oss opp ved en evt brann, og de var begge for små til å kunne håndtere brannstigen alene da vi valgte rom.

På sikt så vurderer vi å legge begge oppe, og oss nede, men vi er ikke helt der ennå, pga tanken på brann. De er 10 og 13 år nå, og sikkert ikke i stand til å tenke klart i en panikksituasjon ennå.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 01:08   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Huset vårt ligger slik at både 1 etg og 3 etg har direkte utgang til bakkeplan. Man kan mao enkelt løpe rundt huset for å få ut den som evt ligger nede. Litt verre med ene barnerommet oppe - som har vindu ut mot en skråning og ikke til å klatre rett inn. Man vi må jo ha en stige, og utgangsdøren er som sagt rett ved.

Burde nok satse på seriekobling av røykvarslere, hvis det ikke alt er slike der.

Interessant å lese hva andre tenker om saken. Takk for svar så langt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 01:30   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Huset vårt ligger slik at både 1 etg og 3 etg har direkte utgang til bakkeplan. Man kan mao enkelt løpe rundt huset for å få ut den som evt ligger nede. Litt verre med ene barnerommet oppe - som har vindu ut mot en skråning og ikke til å klatre rett inn. Man vi må jo ha en stige, og utgangsdøren er som sagt rett ved.

Burde nok satse på seriekobling av røykvarslere, hvis det ikke alt er slike der.

Interessant å lese hva andre tenker om saken. Takk for svar så langt.

Vi har seriekoblede røykvarslere, men uansett så kan en brann hindre oss i å komme opp.

Jeg fikk tanker omkring dette for endel år tilbake. Da var det et hus som brant ikke langt unna her, og to barn omkom. Dette skjedde på dagtid, og barna hadde vært oppe i husets 2.etg og moren i kjelleren da brannen brøt ut. Da hun oppdaget brannen, så var hun for sent ute til å ta seg opp til barna, og de for små til å skjønne at de måtte komme seg ut.

De ble funnet under en seng på et rom der oppe, og jeg husker det var en fra brannvesenet som uttalte seg om saken i avisa. Han sa at man kunne trene med barn på å evakuere, men når det kom til stykket så hadde barn et instinkt som sa GJEM DEG, når de følte seg truet. Ergo vil ikke de tenke på å komme seg ut, men i stedet gjemme seg. Derav at de ble funnet under sengen.

Og dette kunne være en risiko til de var 10 +/- mener jeg å huske at han sa.

Skremmende tanke.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 01:47   #15
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Du kan jo alltids la de få sove på samme rom, kanskje det går bedre enn du frykter

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 06:28   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Og dette er grunnen til at jeg ikke kjøper hus hvor soverommene til familien er på forskjellig plan. Men, når dere har det ville jeg satset på at de delte rom. Vi har tre soverom i 1. Etasje og ett soverom i 3. Etasje, men selv om vi skulle få et barn til flytter ingen opp i 3. med det første, de må dele rom.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 06:45   #17
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Jeg ville nok prøvd å få til en løsning hvor barna delte rom, ved å skjerme den ene sengen på enellerannen måte, før eldste var trygg i egen etasje. Køyeseng med gardiner, halvvegg etc? I huset vårt i Norge er det to soverom i underetasjen og ett i loftsetasjen, med en etasje mellom. Når vi flytter hjem til våren og Storesøster er elleve skal hun flytte opp på loftet.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 10:48   #18
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Jeg ville aldri i verden lagt en toåring alene i kjelleren. Det er jo ikke så lenge til hun skal ut av den sprinkelsenga, vil jeg tro? Og skal hun da måtte vandre opp to etasjer for å finne dere foreldre, da?

5-åringen vil vel bli tryggere etterhvert, særlig hvis en av foreldrene sover i kjellerstua i begynnelsen?

Men jeg ville nok også prøvd å samle alle i samme etasje, antagelig hadde det da blitt alle sammen i andreetasjen. Det gjør vel ikke noe at gutten bruker lang tid på å sovne hvis han ikke bråker? Han trenger kanskje ikke lys på heller, hvis lillesøster er i nærheten?

Har du spurt barna om de har lyst til å dele rom?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 10:53   #19
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Jeg hadde samlet alle på ett plan. Delt av med vegg, hva som helst som måtte til. Dessuten, om det fungerer fint til vanlig, blir jo barn syke. Lite stas å være langt unna da.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 10:58   #20
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Mine har delt soverom etter eget ønske i flere år, og det fungerte greit. Når jeg kjøpte hus i fjor, hadde jeg to soverom i 2.etg, og ett i 1. Ungene fortsatte å dele et rom i 2.etg, og jeg har det andre. Soverommet i 1.etg ble brukt som lekerom/oppbevaringsrom.

Etterhvert ville de har hvert sitt rom, og vesla var den som ville sove i 1.etg, litt også fordi hun ville ha et rom der hun kunne leke alene. Jeg likte ikke helt å ha henne i en annen etg i starten, men det gikk helt fint. Hun kommer fortsatt inn i min seng noen ganger, og det er ikke noe problem at hun må gå opp da.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no