Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-15, 12:48   #101
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Lignende, ja, men denne er spesielt fin. Faktisk. Kjempegod å sitte i også!


Den er ikke spesielt fin i forhold til hyttestolene våre, den ser så og si helt lik ut. Jeg skal ta et bilde neste gang vi er der og legge ut. De er dog ikke spesielt gode i å sitte i, det må jeg innrømme, men jeg sitter ikke så lenge på en kjøkkenstol at jeg den trenger sittekomfort til 5000 kr, da er det viktigere at lenestolen eller senga er av god kvalitet, der tilbringer jeg mye mer tid.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 12:59   #102
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det skal du få meg til å tro. Vi har hatt lignende stoler på familiehytta i årevis, dog uten y-en. Jeg kan sikkert spørre min onkel om du kan få kjøpe dem til en mye rimeligere penge.

Det er ingen nyhet at svært suksessfull design som ble skapt på midten av forrige århundre blir kopiert, altså. Og man er ikke direkte en trendnisse fordi man setter pris på klassisk, god design og foretrekker originalen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 13:04   #103
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Jeg foretrekker bare at kjøkkenstolene mine ikke er altfor dyre. Ikke fordi jeg har tenkt å kaste dem og kjøpe nye etter to år, bare fordi jeg har en grense for hvor mye jeg betaler for en stol, rett og slett. Jeg har ikke problemer med at andre ønsker å betale mye, mye mer, de om det. Etter din logikk finnes det heller ikke trendnisser (de foretrekker bare god kvalitet og originalen) men det vet jeg ikke om jeg er helt enig i i alle tilfeller.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 13:08   #104
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg foretrekker bare at kjøkkenstolene mine ikke er altfor dyre. Ikke fordi jeg har tenkt å kaste dem og kjøpe nye etter to år, bare fordi jeg har en grense for hvor mye jeg betaler for en stol, rett og slett. Jeg har ikke problemer med at andre ønsker å betale mye, mye mer, de om det. Etter din logikk finnes det heller ikke trendnisser (de foretrekker bare god kvalitet og originalen) men det vet jeg ikke om jeg er helt enig i i alle tilfeller.

Tror ikke din og min logikk er kompatible når det kommer til dette, rine.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 13:09   #105
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Det er jeg enig i - men samtidig er det jo sånn at også gammel design går i popularitetsbølger, og denne er vel den nye gamle nye AJ-stolen akkurat nå. Det er jo ikke sånn at tusenvis av mennesker plutselig gjenoppdager klassikere samtidig hver for seg.

Det er ikke noe hinder for å skaffe seg en flott stol, altså, det handler bare om å være klar over at man er en del av en bevegelse og no woman is an island und zu weiter. Og at det ganske godt kan hende at den blir overeksponert og dermed "utrendy" igjen.

Ikke at du ikke skjønner det, da, det var bare generell babling.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 13:12   #106
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er jeg enig i - men samtidig er det jo sånn at også gammel design går i popularitetsbølger, og denne er vel den nye gamle nye AJ-stolen akkurat nå. Det er jo ikke sånn at tusenvis av mennesker plutselig gjenoppdager klassikere samtidig.

Det ante meg at det forholdt seg slik, men jeg har dessverre ikke lest nok Bonytt til å kunne slå i bordet med denslags fakta. Jeg hadde dog en svak erindring om at det var noen andre stoler (plastgreier?) som gjaldt for noen år siden.
Såh- da kan vi vel slå fast at det er lukter trendisse å ønske seg vokalstolen akkurat nå likevel, da?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 13:14   #107
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Design er stas til markedet eksploderer av "kopier". Design er beskyttet i 25 år etter designerens død. Wegner døde i 2007. Så da er det kult i maks 15 år til.

Jeg synes det er ganske stor forskjell på designfans og trendnisser. Hvis et møbel har vært i alle interiørbladene, inkl. typ Allers/ Hjemmet, er det ikke så kult lenger. Syns det er som med klær og mote. Du er trendsetter om du er en som setter i gang en trend, dvs. mens det fremdeles ser "rart" ut for folk flest. Du er ikke trendsetter hvis du har sett det i Det Nye eller på en rosablogg.

Ellers tenker jeg at god design innbefatter at objektet egner seg til den bruken det er ment å dekke. En ostehøvel har ikke god design bare av å ha et artig utseende, den må også være velegnet til å skjære ost. Alessi sa rett ut i et intervju at funksjon ikke betydde noe for ham. Okey. Da er det ikke god design, heller.

Liker man en stol til 5000 og har lyst til å kjøpe den- go ahead. Men det er "bare" en stol. Jeg har et dritdyrt møbel jeg har ønsket meg lenge. Men det er bare det det er.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 13:19   #108
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Enig Charlie. Det er lov å være interessert i møbeldesign på samme måte som det er lov å være interessert i musikk og litteratur, (jeg personlig skjønner ikke greia med førstnevnte, men det får stå på min regning) men hvis man tror man er original når man i 2005 fyller huset sitt med O-vaser og Y-stoler, må man i ganske mange tilfeller tro om igjen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 14:01   #109
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Jeg fikk samme sum til 30-årsdagen og hadde egentlig tenkt å spare dem til en lampe jeg ønsket meg (20 k men det skal forsvares med at lamper = kunst for meg). Innså etter hvert at jeg ville ha en annen type lampe, og valgte da å bruke pengene på en tredemølle. Den er jo relativt varig - i alle fall i noen år, og jeg har hatt veldig godt utbytte av den. I tillegg er ikke det noe jeg hadde brukt penger på sånn helt uten videre siden det kun var jeg som var interessert i den på det tidspunktet (nå som mannen også har begynt å løpe igjen kunne vi kanskje ha kommet dit at vi gikk til innkjøp av en, men det slipper vi jo nå).

Alternativt hadde jeg brukt det på en av Boot Campene i Sirdalen (ca 3500,-). En veske hadde vært aktuell her, men jeg fikk en til 30-årsdagen så den skal slites og behovet for den størrelsen skal reduseres betraktelig før jeg bruker større summer på ny veske, og det var vel uansett ikke aktuelt for deg.

Kunst hadde absolutt vært aktuelt, og gjerne noe jeg hadde ønsket meg lenge (i mitt tilfelle står Runi Langum sine bilder høyt på ønskelista så det hadde nok blitt noe av henne). Er enig med deg i at det er gøy å bruke pengene på noe man har glede av i lang tid fremfor f. eks. et moteplagg, men her er vi jo forskjellige.

Gratulerer med vel overstått 40-årsdag!

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 14:50   #110
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig Charlie. Det er lov å være interessert i møbeldesign på samme måte som det er lov å være interessert i musikk og litteratur, (jeg personlig skjønner ikke greia med førstnevnte, men det får stå på min regning) men hvis man tror man er original når man i 2005 fyller huset sitt med O-vaser og Y-stoler, må man i ganske mange tilfeller tro om igjen.

Jeg tror ikke folk som ønsker seg y-stolen ser på seg selv som originale, akkurat. Det er en god, svært godt laget stol som antakelig varer for ever. Ei venninne kjøpte i Danmark for 10 år siden og jeg har "fyset" på dem like lenge. De er nok litt for dyre til at det føles komfortabelt, egentlig. Jeg har forøvrig aldri kjøpt et interiørblad, kjøper heller ikke ukeblader, så hva som trender der vet jeg lite om.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 15:12   #111
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg tror ikke folk som ønsker seg y-stolen ser på seg selv som originale, akkurat. Det er en god, svært godt laget stol som antakelig varer for ever. Ei venninne kjøpte i Danmark for 10 år siden og jeg har "fyset" på dem like lenge. De er nok litt for dyre til at det føles komfortabelt, egentlig. Jeg har forøvrig aldri kjøpt et interiørblad, kjøper heller ikke ukeblader, så hva som trender der vet jeg lite om.

Jeg kan i alle fall bekrefte at jeg ikke er opptatt av trender, verken når det gjelder møbler/interiør eller andre ting. Folk må gjerne få lov å gi meg det stemplet fordi jeg ønsker meg y-stoler, det bryr jeg meg lite om.

Jeg har en medium interesse for møbeldesign som følge av å ha vokst opp med en søster som er SVÆRT interessert i slikt. Dermed har jeg i ung alder fått noen designfavoritter som står på ønskelisten. Noen svært dyre, som sikkert blir værende på ønskelisten for alltid (om jeg ikke skulle vinne uanstendig mange penger that is), og noen som absolutt er oppnåelig.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 16:23   #112
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig Charlie. Det er lov å være interessert i møbeldesign på samme måte som det er lov å være interessert i musikk og litteratur, (jeg personlig skjønner ikke greia med førstnevnte, men det får stå på min regning) men hvis man tror man er original når man i 2005 fyller huset sitt med O-vaser og Y-stoler, må man i ganske mange tilfeller tro om igjen.

Hvis du med O-vaser mener Omaggiovaser, så er det jo himmelvid forskjell på både kjøpegruppe og markedsføring. Kählerprodukter er vel forholdsvis nye, ihvertfall de som selges i samtlige butikker for tiden. Wegner har kanskje for alt jeg vet vært på samme sted en gang, men folk har jo jevnt over kjøpt møblene hans i 70 år.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 16:25   #113
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Og tusen takk for gratulasjon, Odelia!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 16:36   #114
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Gratulerer med dagen på etterskudd, Hyacinth!

Jeg er litt trendnisse innimellom, og har vært tidlig ute med interiørgreier i løpet av livet, men fikser ikke y-stolene. jeg tror jeg ble kurert etter å ha vært i stort bryllup på Jylland med 80 gjester og like mange y-stoler i salen. De er gode, men ikke så gode.

Jeg ville kjøpt kunst, gjerne et bilde.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 16:42   #115
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusproblem, hva bruke 5000 på?

Jeg kommer aldri til å kjøpe de stolene, altså. De er for dyre. Jeg vil heller reise.

Og takk, pøbel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no