Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er greit å ofre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-15, 16:43   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er greit å ofre?

Jeg har tenkt litt på dette

Det er jo ingen tvil om at vi mennesker ikke gir fra oss goder sånn uten videre.
Vi kan godt bruke tid på å sortere søpla, men aldri om vi dropper å fly til feriedestinasjonen. Vi vil gjerne kjøpe kortreist, økologisk og moderne, men MUK-kjøttet og vanlig kjøttdeig vil ingen ha.

Så da må man "tvinges". Og beste måten å endre folks handlevaner er jo pris.
Hvor dyrt er det greit at miljøbelastende ting blir?
Transport er for billig, enten det er vanlig bilkjøring, eller fly.
Kjøtt er hårreisende billig. Og enda verre er det med folks matvaner, der brukbart kjøtt ikke spises fordi fett% er for høy. eller når ferske fileter flys inn fra USA, mens norskprodusert ligger på fryselager fordi folk ikke vil spise kjøtt som har vært frosset.
Tenk at du våknet i morgen, og alt miljøbelastende du gjorde kostet 3 til6 ganger så mye. Hva hadde din umiddelbare tanke vært?

Høyere lønn?
Selge huset?
Endre forbruksvaner?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 17:16   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Endre forbruksvaner. Det har jeg gjort allerede.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 17:19   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Høyere lønn eller selge huset er nok ikke aktuelt. Jeg har valgt bort høy lønn mot å jobbe i et felt jeg trives godt i, og vi bor allerede miljøvennlig på lite plass. Forbruksvaner må helt klart endres. Vi må forbruke mye, mye mindre enn vi gjør i dag. Vi er ikke flinke til å planlegge måltider, vi har altfor mye klær og stæsj. Å reise er nok noe vi hadde prioritert, men med tre ganger så høye priser hadde verden blitt mye lenger unna for vår del og de lange reisene hadde vi vært nødt til å spare til i flere år enn nå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 17:21   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Spennende og viktig tråd! Jeg gleder meg til å lese:-)

Jeg hadde definitvt kommet til å endre forbruksvaner dersom jeg fikk det nødvendige dyttet i ryggen (eller kanskje sparket i rumpa) til å gjøre det. Det er ofte snakk om ting som jeg egentlig "ønsker" å kutte ut men som jeg til syvende og sist likevel ender opp med å gjøre fordi det er raskere, enklere, oppleves som "nødvendig".

Ting jeg ville vært villig til å kutte ut (ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge):
1. Flyreiser (jeg liker ikke å fly, og hvis det ble mye dyrere ville det også ha ført til økt marked for alternativer, f.eks. langdistansebuss i første omgang og forhåpentligvis også tog på sikt - jeg bor uttafor togsystemet.)
2. Klær. (Ikke helt da. Men jeg kunne godt ha kjøpt mindre, laget mer selv, sydd om osv.)
3. Biltransport.
4. Kjøtt.

Ting jeg ville ha vanskelig for å kutte ut og heller ville ha prioritert å bruke penger på:
1. Oppvarming av huset. (Men kunne ha brukt mer ved enn strøm og etterisolert og sånt.)
2. Garn.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 17:55   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Jeg ville endret forbruket, og uten å surmule. Min verste miljøsynd er flyreiser, i et slikt scenario ville jeg byttet fly mot annen transport så langt det gikk (som Heilo sier, er jeg sikker på at det ville vokst fram mer miljøvennlige og langsommere alternativer). Jeg ville overhodet ikke sluttet å reise.

Ellers ville jeg nok kjøpt færre klær og antagelig også spist noe mindre kjøtt (men vi er ikke kjempestore kjøttforbrukere i utgangspunktet). Vi har en veldig energiøkonomisk leilighet og ikke bil, så der er det ikke noe som trenger å legges om i et ikke altfor apokalyptisk scenario.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 18:01   #6
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Jeg ville endret forbruksmønsteret.

Jeg hørte noe interresant i dag. Det er visst nok en beregning som viser at hvis vi hadde akseptert å leve med samme standard som vi hadde i 1980 hadde vi ikke trengt å jobbe mer enn 4,5 timer per dag. Beregnet ut fra dagens priser og lønninger. Det er et tankekors. Vi er et sløsende forbrukersamfunn! Jeg har ikke referanse, men det er kanskje noen andre som har lest det?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 18:06   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Endre forbruksvaner og øke lokalpolitisk påtrykk.
Vi er ikke de verste verstingene, tror jeg, ettersom vi har tatt en del grep i miljøvennlig retning.

Konsekvensene for oss ville nok vært:
Mat
Mindre kjøttmat.
Gjøre alvor av å finne en lokal bonde som kan selge oss ting vi ikke er selvforsynte med.
Gjøre alvor av å få oss egne høner.

Ferie:
Færre flyreiser, som i grunn vil si færre utenlandsferier på oss. Kollektivtransport eller bil er ikke aktuelle til vårt utenlandsferiemål. Vi ville nok holdt hardt på akkurat denne, ettersom det har mye å si for familie, språk og kulturtilknytning hos oss.

Transport:
Ny jobb til mannen, med mindre det skjedde en liten revolusjon i kollektivtilbudet i vår region. Han er bilpendler av ren mangel på aktuelle alternativer. Ikke kan han samkjøre heller.

Jeg er ganske miljøvennlig til bygdeboende pendler å være, men allerede nå er kapasiteten sprengt på mine tog. Jeg har ikke lappen, og ser tydelig at kommunen vår har MYE å gå på før beina, sykkel og kollektivtransport dekker folks behov i det daglige. Vi har bosatt oss sentralt med vilje, men avstandene er store, og det mangler fortau, brøyting og bussruter. Det er en ganske krevende operasjon å komme seg til nabobygda uten bil, f.eks. Det er jo lov å håpe at en mangedobling av prisen på bilbruk ville føre til økt lokalpolitisk trykk for å få bedret de miljøvennlige alternativene.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 19-06-15 kl 18:16.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 18:09   #8
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Endrete forbruksvaner er det som ville skjedd hos oss også. Jeg ser egentlig på det som helt uproblematisk å endre matvanene. (Sjokolade er ikke spesielt miljøbelastende? Eller?) Klær er vi ikke spesielt opptatt av å kjøpe nå heller. Bil bruker vi knapt. Flyreiser er det eneste jeg ikke ser helt hvordan vi kunne gjort noe med. Så hvis flybilletter ble seksdoblet i pris så ville de vel stått for den største budsjettposten vi hadde.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 18:17   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Endre forbruksvaner så klart.
Nå er det ikke så fryktelig mye for meg å endre på, jeg har jo ikke bil og flyr ikke mye. Jeg kunne sikkert spist mindre kjøtt da.
Færre flyreiser hadde det nok blitt verre med all den tid jeg har familie i Norge og det er ikke særlig praktisk å reise fra England til Norge på andre måter.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 18:18   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Vi flyr relativt lite privat, så det hadde antagelig ikke påvirket oss så mye. Vi hadde sett familien min mye mindre, så klart. Selv om de gjerne tar toget, er det ikke så hensiktsmessig tur/retur Bergen for en helg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 18:21   #11
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Dette ville nok også fått alvorlige konsekvenser for hvilke fritidsaktiviteter barna hadde fått holde på med, kjenner jeg. Det er i utganspunktet ganske uaktuelt å kjøre dem til andre enden av bygda ukentlig for ett-eller-annet, men i et slikt scenario ville vi ikke hatt/tatt oss råd heller. Da måtte de drevet med noe de kunne tatt tog til eller greid å komme seg til selv på annet vis.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 18:23   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Kanskje man kunne fått på plass det hurtigtoget til Bergen? Med reisetid til flyplassen, og den tiden man må være på flyplassen før flyet går så ville jo det tatt omtrent samme tid. Og man kunne sitte i samme fremkomstmiddel hele veien. Både fordel og ulempe.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 19:02   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kanskje man kunne fått på plass det hurtigtoget til Bergen? Med reisetid til flyplassen, og den tiden man må være på flyplassen før flyet går så ville jo det tatt omtrent samme tid. Og man kunne sitte i samme fremkomstmiddel hele veien. Både fordel og ulempe.

Ja, akkurat sånne ting tror jeg ville kommet forbausende kjapt på plass om flyreiser gikk heftig opp i pris. Og så ville nok folk vent seg relativt fort til å betale for reisene sine i tid vel så mye som i penger. Man kan jo komme seg nesten overalt uten fly, tross alt. Bill.mrk. «Har vært i Vladivostok uten å ha fløyet en eneste meter av veien fra Oslo»

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 20:38   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Og så ville nok folk vent seg relativt fort til å betale for reisene sine i tid vel så mye som i penger.

Jepp. Som student tok jeg tog overalt. Jeg sjekket ikke engang flybilletter om jeg skulle til Ålesund, Bergen, Trondheim, Stockholm eller København. Det var jo svinedyrt! Vi velger jo bort bil når vi reiser rundt i Oslo og tar ofte kollektivt selv om det hadde vært raskere å kjøre. Det er mest en vanesak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 20:59   #15
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

http://www.aftenposten.no/meninger/d...e-8062328.html

Interessant spørsmål.

Det siste året har vi hatt eksepsjonelt mange flyreiser. Mannen min til Thailand og USA, jeg til Japan. Og noen flyturer i jobbsammenheng. hvis jeg ser bort fra flyreiser er det nok oppussing som tar mest av miljøbudsjettet.

Men dette er veldig spesielt. i snitt har vi fløyet en gang hvert 3. år, og ferie er i Norge.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 21:43   #16
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Mannen min jobber i India i perioder og flyr ekstremt mye. Det ville være vanskelig å kutte.
Vi har mer enn halvert kjøttspising i familien og ville ikke ha noen problemer med å kutte det helt ut. Vi har 3 rene vegetarmiddager i uka.
Vi bruker lite penger på klær og har tilgang på egg fra lykkelige høner hos venninna mi, jeg har stor frukthage og plukker bær og sopp om høsten.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 22:13   #17
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Denne kalkulatoren var fin;
http://vfp1.vestforsk.no/miljokalk/

Jeg kan ikke stå inne for tall som blir brukt, men jeg mener den stiller relevante spørsmål.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 22:21   #18
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Det er knapt mulig å bruke mindre penger på klær enn hva jeg gjør, og vi reiser ikke så mye heller. Går og sykler til jobb begge to og spiser ikke så mye kjøtt.
Drikker en del vin og annen importert mat.

Det er vel egentlig elektronikk som er vår store synder, vi har pader, kindler, macer +++ i kanskje for stor grad.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 22:26   #19
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Endret forbruket!
Vi har allerede solg huset og kjøpt oss rekkehus( mindre oppvarming og mindre plass til ting vi ikke trenger), fått oss nye jobber i gangavstand ( bedre betalt og mye mindre reising med fly på mannen) og solgt en bil( den andre står her, og brukes myye mindre).

Vi ville kuttet ned på kjøttmat, planlagt middager bedre, vi kjøper allerede mye brukt, men kunne blitt enda flinkere til det, reist mindre med fly og mer langsomt ( med tog, buss) og kuttet impulskjøp generelt. Jeg tror vi hadde klart oss helt fint, og samvittigheten min forteller meg stadig vekk at den håper det sparket kommer snart.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 22:57   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Jeg tror lyntog til Bergen er veldig langt unna i alle scenarier, det lønnet seg jo hverken miljømessig eller økonomisk. Og det er ikke noe problem å ta tog til ferie, men det er få som vil ta ettermiddagstoget vestover en fredag og tilbake en søndag og rett på jobb på mandag - hvis det ikke er noe helt spesielt. Jeg reiste så og si aldri hjem som student, kun jul og sommer (og kjøpte standby-billetter på fly til 400 kr, 50 kr dyrere enn bussen).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no