Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er greit å ofre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-15, 21:57   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.555
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Og så ville nok folk vent seg relativt fort til å betale for reisene sine i tid vel så mye som i penger.

Problemet akkurat nå er jo at det er dyrere å ta tog enn å fly. Poden og jeg reiste mellom Oslo og Bergen i fjor sommer og sparte rundt en tusenlapp på å fly kontra tog, som var min opprinnelige plan.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 22:00   #22
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Jeg hadde kunnet kuttet mye ned på bilkjøring, det er min største hverdagssynd. Logistikken når jeg er i jobb er slik at det ikke lar seg gjøre å være billøs, men jeg hadde kunnet investere i en liten el-bil og droppet småturene. Vi flyr ikke stort sånn til vanlig og er ikke på ferie hvert år, men om hurtigtogene kommer hit til lands, hadde jeg gladelig benyttet meg av det fremkomstmiddelet. Vi kan helt klart bli bedre på kjøtt. Når det kommer til rent kjøtt spiser vi mest selvskutt hjort, men vi bruker også en del karbonadedeig, f.eks. er mennene i mitt liv superrigide på fredagstacoen, så der hadde vi kunnet hatt flere vegetariske måltider.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-15, 22:26   #23
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Problemet akkurat nå er jo at det er dyrere å ta tog enn å fly. Poden og jeg reiste mellom Oslo og Bergen i fjor sommer og sparte rundt en tusenlapp på å fly kontra tog, som var min opprinnelige plan.

Ja, og det er jo derfor det ikke blir noen endring. Folk er ikke villige til å betale både mer tid og mer penger for å kjøre tog.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-15, 02:33   #24
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

http://www.aftenposten.no/meninger/d...e-8062328.html

Interessant spørsmål.

Det siste året har vi hatt eksepsjonelt mange flyreiser. Mannen min til Thailand og USA, jeg til Japan. Og noen flyturer i jobbsammenheng. hvis jeg ser bort fra flyreiser er det nok oppussing som tar mest av miljøbudsjettet.

Men dette er veldig spesielt. i snitt har vi fløyet en gang hvert 3. år, og ferie er i Norge.

Jeg reiser også en del med fly i jobben og ser ikke hvordan jeg skal kunne kutte ur disse reisene. Det finnes ingen måter å å gjøre det som målet med reisen er uten å fysisk være på stedet jeg besøker.

Ellers hadde det selvfølgelig betydd redusert forbruk. Og omprioriteringer feks mht reiser.

Jeg skal være så ærlig at jeg innrømmer at det sitter langt inne å avlyse min årlige USA-tur for å besøke venner fra årene våre der. Og at jeg nok gjør en del valg som ikke er miljøvennlig fordi jeg synes det er viktig for meg personlig. Jeg kan helt klart bli bedre. Dessverre.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-15, 07:53   #25
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Høyere lønn er ikke noe alternativ, det velger jeg ikke selv, og det er ikke så veldigmye å hente på å senke forbruket. Men litt er det, selv om forbruket mitt i utgangspunktet er ganske lavt. Jeg rasjonerer på både mat og drivstoff, men klart man alltids kan gjøre det enda bedre. Slutte helt å bruke bil på jobb i stedet for å bruke halvparten av tiden, redusere middager til et par ganger i uka og bare spise sesongens frukt og grønnsaker er tiltak jeg sikkert hadde satt i verk. Likevel tror jeg ikke det hadde vært nok, så salg av hus ville absolutt vært et alternativ. Og sannsynligvis en nødvendighet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-15, 11:58   #26
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg reiser også en del med fly i jobben og ser ikke hvordan jeg skal kunne kutte ur disse reisene. Det finnes ingen måter å å gjøre det som målet med reisen er uten å fysisk være på stedet jeg besøker.

Ellers hadde det selvfølgelig betydd redusert forbruk. Og omprioriteringer feks mht reiser.

Jeg skal være så ærlig at jeg innrømmer at det sitter langt inne å avlyse min årlige USA-tur for å besøke venner fra årene våre der. Og at jeg nok gjør en del valg som ikke er miljøvennlig fordi jeg synes det er viktig for meg personlig. Jeg kan helt klart bli bedre. Dessverre.

Det er nettopp noe av det jeg tenker på. Vi kan ikke forvente at folk skal ta asketiske valg basert på moral. Om flyturen var seks ganger så dyr så hadde du ikke behøvd å velge det bort. For det var ikke at alternativ.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-15, 12:23   #27
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er greit å ofre?

Vi flyr lite, kanskje en eller to ganger i året, og da korte strekninger. Altså lite å kutte ned på her. Selv har jeg tatt grep om mitt eget kjøttforbruk, og har kuttet kjøtt/fisk/skalldyr. I første omgang for en periode, og så får vi se hvordan det blir med tiden. Mannen har også kuttet ned kjøttforbruket, så da er jo det noe som også gjelder barna våre. (Mannen er kokk, og det er flere år siden han innførte meat free mondays i kantina han driver. Det har også nå spredd seg til flere kantiner firmaet driver.) Vi kjører foreløpig en hybrid og en bensinbil, med store planer om at bensinbilen skal byttes ut med hybrid når den må avlives. (Da byttes muligens lillebilen, den som nå er hybrid, ut med elbil.)

Vi prøver å kjøpe mest mulig kortreist og etisk, men dessverre må vi også tenke økonomisk, og da blir det gjerne importvarer fremfor lokalt. Vi har ikke noe særlig stort forbruksbudsjett, men også her har vi begynt å tenke litt. Digitale lydbøker og nedlastede spill fremfor cd/plater, klær av økologisk bomull (thank you HM!) og bambus f.eks. Vi kildesorterer også papp, biologisk, glass/metall og plast.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no