Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpe mot grunnvann

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-09, 09:54   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Varmepumpe mot grunnvann

Er det noen som har noen erfaringer å dele med det?

Jeg har sentralfyr med olje i dag. Men den er i ferd med å ryke, så den må skiftes. Og siden jeg da allerede har vannbåren varme i huset så ønsker jeg å fyre videre med radiatorer. Dermed har keg lyst på varmepumpe som går mot grunnvannet.

Og det er sånn ca det jeg vet om dette. Bortsett fra at det koster en del, men ikke hvor mye, og at det er vesentlig bedre virkningsgrad enn på en som går mot luft - men ikke helt hva forskjellen er.

Gjerne tilbakemelding på hvilke fabrikater også.

  Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 09:56   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Vi har også planer om å bytte ut oljefyren og satse på jordvarme, så jeg følger med på tråden.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:20   #3
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

En vann-vann varmepumpe kan koste opp mot 100 000 i anskaffelse, alt inkludert. Den kan varme forbruksvann i tillegg til oppvarming av hus, har stor kapasitet og virker like bra om vinteren som om sommeren.

En luft-vann varmepumpe er vesentlig billigere i innkjøp (40 000?), men vil i de fleste tilfeller ikke ha kapasitet til å varme forbruksvann. Den kan støye en del (utedelen), og vil ha lav virkningsgrad når temperaturen synker mot 15 minus og lavere.

En annen mulighet er å sette inn en pelletsinnsats i fyren, hvis kjelen ellers duger. Det gir litt høyere driftsutgifter enn varmepumpe, men lavere installasjonskostnad, og blir uansett mye billigere enn strøm og olje.

Les mer her: http://www.minenergi.no/sitepageview...itePageID=1004

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:23   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Nei, det er kjelen til fyren som har røket, så modifisering på den går ikke. Det vil si - røket og røket - den holder en periode enda, men det går mot slutten siden den lekker litt.

Da skal jeg definitivt ha pumpe mot grunnvann. Jeg har bare overhodet ikke lyst på en sånn bråkekasse. 100k var ikke så ille - jeg var forberedt på 150 og fryktet enda mer. 100k er jo fort inntjent det - med de energimengdene jeg svir av her i huset.

  Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:29   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Varmepumpe hvor man borer energibrønn og henter jordvarme (en eller to brønner alt ettersom hvor stort hus man har) koster omtrent 200 000,- inkl.mva. I følge min rørleggermann som har jobbet en del med varmepumper koster bare energibrønnen gjerne 40-50 000,- + mva (noe dyrere hvis man trenger to), elektriker kan kanskje komme på en 10-15000,- + mva., varmepumpe rundt 50-60000 + mva. og i tillegg rørleggerarbeidet som gjerne kan bli rundt 20-25 000 + mva. Skal man ha noen til å fjerne fyrkjelen som løper det på noen tusenlapper der også.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:33   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Min mann sier at enkelte firmaer har beregnet for grunn brønn, noe som har ført til problemer med brønnen etter noen år. Så når man henter inn tilbud hos ulike firmaer må man være obs på at dybden på brønnen påvirker prisen veldig. Varmepumpa og dybde på brønnen bør man be om å få spesifisert, slik at man kan ringe de som produsere varmepumpa for å forsikre seg om at brønnen er dyp nok og at varmepumpa er av riktig type i forhold til størrelsen på huset. Man må også være forberedt på å gjøre noe med varmekildene i huset. F.eks vil tynne radiatorer kunne føre til problemer fordi det lavere temperatur på varmepumpeanlegg enn ved fyrkjele.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:35   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Irma - mannen din -
Supertusentakk.

Jeg har radiatorer, men med dagens driftstemp så er de som regel aldri på engang. Det er dermed en solid overkapasitet i hele huset på den fronten. Skulle det ikke holde så får vi bytte de mest kritiske etterhvert.

Mannen din har ikke noen leverandører å anbefale også vel?

Vi har fjellet stikkende opp i dagen to meter på utsiden av huset så det er ikke langt til fjellet ihvertfall. Og vi skal ha bergvarme - ikke mot jord bare.

  Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:39   #8
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Vi har venner som borret brønn samtidlig som de bygget hus for 5-6 år siden, huset er på 3 etg og grunnflate på ca 90 kvm og de klarer seg med 1 brønn

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:40   #9
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Bare hyggelig. Varmepumper er noe mannen min er spesielt interessert i å jobbe med, så han kan litt om det. Min mann mener at Normann E-tek er den beste leverandøren i det norske markedet. Han har samarbeidet en del med dem. Ellers er det en leverandør som heter IVT, men disse har mannen min vært lite borti. Det lille inntrykket han har fått er at man får dårlige arbeidstegninger, vanskeligere å få kontakt med dem osv. Finnes sikkert en del andre mindre leverandører på markedet også.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:44   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Jeg mener min svigerfar sa at man måtte beregne 100 000. Det kommer an på hvor langt man må bore.
De har gjort det selv, til omtrent halve prisen; men det er fordi han kunne gjøre mye selv, kjente leverandører og alt det der.

Jeg ville sjekket litt rundt.
Jeg kan spørre svigersen om han kan anbefale noen, han jobber med slikt (dog med fjernvarme).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:46   #11
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Når vi bygde huset og boret etter vann så fikk vi også varmepumpe. Vi boret to hull. Det varmer opp varmtvannet. Vi har vannbåren varme i hele 1 etg. Vi har også lufvarmepumper og peis. Vi har det varmt og godt.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:49   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Jeg takker gjerne ja til anbefalinger ja. :neier pent:

  Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 13:58   #13
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmepumpe mot grunnvann

Vi har bergvarmepumpe, slik som du spør om her. Vi innstallerte dette for 2-3 år siden. Før den tid hadde vi også en gammel oljefyr og radiatorer. Jeg husker ikke eksakt, men varmepumpa og boring kostet tilsammen mellom 160.000 og 180.000, tror jeg. Jeg ser du skriver at fjellet ligger opp i dagen, det er bra. Må man bore i løsmasse før man kommer til fjell, blir boringen raskt mye dyrere.

Det kan, som Irma sier, være et problem at eksisterende radiatorer ikke fungerer optimalt fordi vannet som sirkulerer har lavere varme ved varmepumpe enn ved oljefyr. Dette er allikevel ikke noe problem hos oss. Det avhenger en del av type radiatorer, og jeg tror kanskje at de forskjellige varmepumpene kan gi litt forskjellig temperatur. Dette må dere sjekke ut. Må man skifte ut radiatorsystemet blir det en kostbar affære.

Varmtvannstanken varmes også opp med varmepumpa, pluss med elektrisitet for å få vannet varmt nok.

Så sent som i dag hadde vi rørlegger her som innstallerte et styringsanlegg som skal regulerer vannet/varmen bedre når vi etterhvert legger gulvvarme i enkelte rom.

Varmen reguleres ved en temperatursensor utendørs. Dermed får vi raskest mulig temperaturregulering. Ulempen er bare at vind ikke registreres, og ved sterk vind merker vi at det blir litt kaldere i hus.

Strømforbruket med varmepumpa på er ca det halve av om alt skulle gå på elektrisitet. (Vi har et stort hus å varme opp, det har vel litt å si for forbruket.)

Det er vel bare en ting som kan sies om systemet vi har: Vi er veldig godt fornøyd og anbefaler det på det sterkeste.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no