Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Er det vanskelig å sy gardiner?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-14, 13:03   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Er det vanskelig å sy gardiner?

Ja, overskriften sier vel det meste.
Jeg ønsker nye gardiner til kjøkkenet, og lurer på om det er et prosjekt som er overkommelig for en som ikke kan sy?
Hva må jeg evnt tenke på? Er dette rene galskapen?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 13:08   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Det er ikke noe hokuspokus.
Det kommer jo litt an på hva oppheng du har, da. Men det finnes f.eks. en sånn remse ( ) som du kan sy på baksiden av stoffet slik at du kan tre gardinstang gjennom. Og da trenger du bare en liten brett øverst som syes, sy på remsen, og sy inn kant rundt og vips ferdig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 13:15   #3
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er ikke noe hokuspokus.
Det kommer jo litt an på hva oppheng du har, da. Men det finnes f.eks. en sånn remse ( ) som du kan sy på baksiden av stoffet slik at du kan tre gardinstang gjennom. Og da trenger du bare en liten brett øverst som syes, sy på remsen, og sy inn kant rundt og vips ferdig.

Det er stenger jeg har ja... Jeg trodde bare jeg kunne sy en brett oppe som stangen kunne gå gjennom jeg. Der ser du hvor mye JEG vet.
Får jeg kjøpt en sånn "remse" i butikker som fører stoff da kanskje?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 13:25   #4
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Eg syns det er vanskelig, men det er fordi eg kan ikkje sy fint. Sjølv med maskin. Det er vanskelig å unngå krøller i stoffet (som eg syr fast), det er vanskelig å få falden nøyaktig, og eg syns det er vanskelig å få gardiner like lange etc etc etc.

Men det har med mine manglande sy-evner å gjere. Whatever: eg syns det er vanskelig

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 13:32   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Jeg syr bare gardiner i halv-panama og tilsvarende stoffer. Bomullslerret : aldri igjen.
Det er mye lettere når det er litt kraftigere stoff som ikke går på tur mens man syr. Masse knappenåler, evt. tråkling, så er du der.

Du kan sy brett oppe også, men det er jo mye enklere med den remse-greien.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 13:35   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Det som er vanskeligst er å få gardinene til å bli akkurat like i forhold til lengde og sømplassering etc - så når det forarbeidet er på plass, er det relativt enkelt - men det er ikke gjort i en håndvending nødvendigvis

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 13:41   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Alt man kan er enkelt, så nei, det er ikke vanskelig å sy gardiner.
Det vanskeligste er faktisk å få de rett. Bruk knappenåler og stryk gardinenefoldene godt. Ta gjerne ekstra mål for å være sikker på at du har klippet de rett. Kommer du skjevt ut, ja da blir det skjevt. Bruk gjerne merkepenn/kritt evt. sett ett merke på maskinen så du får lik sømmonn på alle sømmene dine. Her er maskeringstape ett godt hjelpemiddel.

De fleste av mine syferdigheter har jeg lært meg på youtube, mye bra tips og triks som ligger der. Søk opp "how to sew curtains" - f.eks.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 14:00   #8
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Alt man kan er enkelt, så nei, det er ikke vanskelig å sy gardiner.
Det vanskeligste er faktisk å få de rett. Bruk knappenåler og stryk gardinenefoldene godt. Ta gjerne ekstra mål for å være sikker på at du har klippet de rett. Kommer du skjevt ut, ja da blir det skjevt. Bruk gjerne merkepenn/kritt evt. sett ett merke på maskinen så du får lik sømmonn på alle sømmene dine. Her er maskeringstape ett godt hjelpemiddel.

De fleste av mine syferdigheter har jeg lært meg på youtube, mye bra tips og triks som ligger der. Søk opp "how to sew curtains" - f.eks.

Å så smart! Det skal jeg gjøre. Tusen takk for gode tips. (Og så svetter jeg litt...klarer JEG dette? Men klart jeg gjør! )

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 18:52   #9
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Mål vinduet/veggen. Finn ut hvor lange de skal være.

La stoffet ligge brettet på mitten(gjerne på gulvet eller på et bord som er stort nok)og bruk en tommestokk, mål der hvor stoffet er brettet og i siden. Sett merke.
Ta gjerne mål midt mellom også. Sett merke.

Klipp av.
Legg stoffet du har klippet og målt oppå den neste gardinen du skal klippe. Klipp av.

Klipp av jarekantene på begge siden( den ytterste kanten på stoffet som gjør at det ikke rakner).
Stryk inn en halv centimeter på hver langside.
Brett inn en gang til, ca en centimeter og stryk en gang til.

Still stinglengden til 3-3,5 og sy en søm. Bruk symaskinfoten som linjal og legg stoffet inn i maskinen med retten opp(bretten ned).

Skal du ha løpegang stryker du en halv centimeter ned øverst (og måler stangen). Lag en brett til så bred som du trenger. Stryk.

Det samme nede.


Strykejernet er en god venn når du skal sy gardiner, sammen med tommestokken.

Det er bedre å bruke tommestokk enn målebånd fordi målebåndet kan strekkes, holdes slakt, stramt skjevt osv.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 09:10   #10
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Mål vinduet/veggen. Finn ut hvor lange de skal være.

La stoffet ligge brettet på mitten(gjerne på gulvet eller på et bord som er stort nok)og bruk en tommestokk, mål der hvor stoffet er brettet og i siden. Sett merke.
Ta gjerne mål midt mellom også. Sett merke.

Klipp av.
Legg stoffet du har klippet og målt oppå den neste gardinen du skal klippe. Klipp av.

Klipp av jarekantene på begge siden( den ytterste kanten på stoffet som gjør at det ikke rakner).
Stryk inn en halv centimeter på hver langside.
Brett inn en gang til, ca en centimeter og stryk en gang til.

Still stinglengden til 3-3,5 og sy en søm. Bruk symaskinfoten som linjal og legg stoffet inn i maskinen med retten opp(bretten ned).

Skal du ha løpegang stryker du en halv centimeter ned øverst (og måler stangen). Lag en brett til så bred som du trenger. Stryk.

Det samme nede.


Strykejernet er en god venn når du skal sy gardiner, sammen med tommestokken.

Det er bedre å bruke tommestokk enn målebånd fordi målebåndet kan strekkes, holdes slakt, stramt skjevt osv.

Å tusen takk!! Det var virkelig god beskrivelse og tips! Da må jeg få tak i litt stoff over helgen og prøve. Lurer litt på å lage gardiner til ungenes soverom først.
Jeg får ikke prikket deg gullet. Virtuell prikk til deg!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 10:55   #11
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

:neier:

Jeg har sydd noen meter gardiner ...

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 22:31   #12
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Ja.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 22:33   #13
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det vanskelig å sy gardiner?

Det er ikke så vanskelig, bare ufattelig kjedelig. Metervis på metervis med rettsømmer er ikke gøy. Jeg har sydd mye, men kun ett sett med gardiner.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no