Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Skyfri! Oppskriften på Flettelettlue

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-14, 14:57   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skyfri! Oppskriften på Flettelettlue

Oppskriften er gratis, funnet på nett, derfor regner jeg med at det ikke gjør noe at jeg legger den ut her.

Pinne: Rundpinne(40cm)og strømpepinner nr 4,5mm
Garn: 100gr Nepal fra Garnstudio/Drops
1stk stor (pels)dusk

Forkortelser: m = maske, r = rett, vr = vrang, omg = omgang, str = strikk

Størrelser(omtrentlige): 3-5år (6-8år)9-12år/liten dame(Dame/herre)

Legg opp 72(81)90(99) masker.

Strikk *3r, 2vr, 2r, 2 vr*, gjenta fra * til *rundt omgangen.
Strikk totalt 5omganger på samme måte (jeg strikket til jeg hadde 3,5 cm, så en god del flere omganger)

(Falsk-)Fletteomgang: Der hvor det er 3rett strikkes følgende: ta den 3’e masken og dra over de to første, strikk 1 rett, 1 kast og 1rett. Gjenta denne «flettingen» der det er 3r. De andre maskene strikkes rett og vrang som tidligere omganger.Strikk 3 omganger med kun rett og vrang etter etablert mønster. Flett med falsk flette hver 4’e omgang.

OBS!
Her strikker jeg et litt annet flettemønster (går over to omganger i stedet for kun den ene), som jeg synes blir finere, det går slik:
1. runde: *1 løs av (som om du skulle strikket den), 2 r, trekk den løse masken
over de to du akkurat har strikket, 2 vr, 2 r vridd, 2 vr*, gjenta fra * til *rundt omgangen
2. runde: *1 r, plukk opp en maske mellom denne og neste, bakfra, 1 r, 2 vr, 2 r vridd, 2 vr*, gjenta fra * til *rundt omgangen
3. runde: *3 r, 2 vr, 2 r vridd, 2 vr*, gjenta fra * til *rundt omgangen
4. runde: *3 r, 2 vr, 2 r vridd, 2 vr*, gjenta fra * til *rundt omgangen
(OBS! Jeg strikket de 2 r som står her vridd, altså gjennom bakre del av masken, da får man en fint definert rettstripe, på der det ikke er fletting, du kan se det på bildet mitt, begynner med det samtidig som flettingen begynner. Det er ikke med i originaloppskriften, men blir finest synes jeg)


Gjenta mønster til du har 10(11)12(13) flettinger. (eller til luen måler ca 17,5(20)22,5(25)cm.
Fell av ved å strikke 2r sm i 3 omganger. Dra tråden gjennom de resterende maskene og snurp sammen.
Sy inn trådene og fest en stor dusk i toppen.


Som du ser på bildet, begynte jeg ikke fletteomgangen med en gang, og det ble ikke fullt så fint som det kunne ha blitt. Neste gang blir det rett på 1. runde av flettingen samtidig med vridd rett.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012

Sist redigert av kokosbolle : 06-01-14 kl 15:26.
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 15:13   #2
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skyfri! Oppskriften på Flettelettlue

Takk!!
Det var raskt levert.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 15:15   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyfri! Oppskriften på Flettelettlue

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Takk!!
Det var raskt levert.

Ja, den ligger på Ravelry, så var enkelt å finne. Du ser mine modifikasjoner lagt til der.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 15:41   #4
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skyfri! Oppskriften på Flettelettlue

Ja, så flott at du la inn modifikasjon slik at flettene blir penere. Jeg har ikke flettet siden videregående, men regner med at det går greitnår jeg bare kommer i gang.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 17:09   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyfri! Oppskriften på Flettelettlue

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Ja, så flott at du la inn modifikasjon slik at flettene blir penere. Jeg har ikke flettet siden videregående, men regner med at det går greitnår jeg bare kommer i gang.

Dette er juksefletter, dvs no need for flettepinne. Du skjønner det når du begynner, det er enkelt.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 19:27   #6
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skyfri! Oppskriften på Flettelettlue

Ah, flettepinne brukte jeg sist. Det går sikkert fint, jeg pleier å skjønne oppskrifter etterhvert som jeg strikker i vei.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 23:34   #7
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Skyfri! Oppskriften på Flettelettlue

Fin lue!

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no