Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor er sneglene på vei?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-11, 11:26   #1
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Hvor er sneglene på vei?

Jeg har flere ganger opplevd at vi har snegler på vinduene. Dette har jeg sett i første og andre etasje. Aldri tenkt noe videre på det, før jeg bøyde meg ut vinduet i tredje nå og titta ut på veggen. Sikkert ti snegler i ulike høyder der ute. Noen helt under taket. Hvor skal de? Og hvorfor er de bare på min vegg og ikke på naboens?

Naboene har en fjerde etasje som er i bruk (høyere hus enn meg), mens jeg bare har en meter med "kaldloft" (jeg aner ikke hva som er over stuetaket - jeg leier).

Det er vanlige snegler med gule sneglehus.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 11:33   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

De skal til seters for å gjøre seg fet.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 11:40   #3
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Her er bilder:







Jeg tror kameraet mitt er litt sykt, for det ble ganske mørke bilder til at de er tatt utendørs nå nettopp. Riktignok på skyggesida av huset, men likevel.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 11:43   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Jeg er ikke sikker på om jeg tiltror snegler så stor refleksjonsevne, men det kan jo tenkes at de flykter opp i høyden for å unngå å bli sanket av mine sneglegale barn. De to yngste har blitt observert mens de spiser de. Rå. Med skall.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 11:48   #5
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.342
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Begynner å bli kaldt ute, så kanskje til sneglehimmelen?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 11:50   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.598
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Begynner å bli kaldt ute, så kanskje til sneglehimmelen?


De klatrer høyt opp, slik at de faller ned i hodet på deg når de dør.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 11:59   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg er ikke sikker på om jeg tiltror snegler så stor refleksjonsevne, men det kan jo tenkes at de flykter opp i høyden for å unngå å bli sanket av mine sneglegale barn. De to yngste har blitt observert mens de spiser de. Rå. Med skall.

Er ikke snegler en delikatesse? Tenk på alt de kommer til spise når de blir større. Det blir nok et dyrt matbudsjett.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:03   #8
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

De er på vei opp på taket, og ned igjen gjennom pipa. De har nemlig planer om å overvintre inne hos deg.

Jeg kan tenke meg at de du har bilde av er en slags recon-unit, når de har funnet veien kommer resten av sneglene i nabolaget etter.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:05   #9
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Haha, recon unit!

Jeg har ikke pipe, men det aner meg at de har vinterleir oppe under taket mitt. Jeg vet det er reder der oppe fra før. Det ble vel ikke lagt netting der da huset ble bygd, tenker jeg. Eller det er dårlig vedlikeholdt på den fronten.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:14   #10
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

He he. Nå ble jeg skikkelig nysgjerrig her!

google google... Finner mest at det ikke er forsket så mye på hagesneglers levevis. Morsomt!

Men her står det i hvertfall at de ofte finnes oppe i busker hvor de gnager på blader. Kanskje de tror huset ditt er ei busk og er på leit etter bladene?

Sitat:

Hagesnegl

(Cepaea hortensis)

Klikk på bildet for større versjon.
Kjennetegn
Bredden på skallet er 19-23 mm. Grunnfargen på skallet er gul, men det kan være opptil 5 brune - svarte bånd. Den nærstående arten lundsnegl (Cepaea nemoralis) er vanskelig å skille fra hagesnegl.
Livssyklus
Livssyklus for hagesnegl er ikke nærmere undersøkt her i landet.
Utbredelse
Hagesnegl finnes vanlig over det meste av landet.
Skade
Hagesnegl gjør som navnet sier først og fremst skade i hager. Til forskjell fra andre sneglearter oppholder den seg mye opp i busker, der den gnager på bladverket. Den forekommer ikke ute i dyrka områder.
Bekjempelse
Les om hvordan du kan anlegge en hage der hagesnegl ikke trives. Hagesnegl opptrer sjelden i så store antall at det er aktuelt å bekjempe den. Arten kan også være vanskelig å bekjempe kjemisk når den oppholder seg lite nede på bakken, der en vanligvis strør ut sneglemidlene.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:24   #11
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.816
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Sneglehus-konferansen? Får inspirasjon til andre typer sneglehus, og inspiserer byggematerialet deres hus er laget av.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:27   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:28   #13
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Kanskje "gjør din bolig bedre" har messe oppunder taket ditt?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:32   #14
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

De har hørt rykter om at havet kommer til å stige.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 03:11   #15
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Det er jo prakteksemplarer av trekksnegl! De glideflyr til Spania om høsten fra tak og høye trær

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 04:49   #16
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Skade
"Hagesnegl gjør som navnet sier først og fremst skade i hager. Til forskjell fra andre sneglearter oppholder den seg mye opp i busker, der den gnager på bladverket. Den forekommer ikke ute i dyrka områder. "

Mulig dem leter etter busken....din?

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 06:33   #17
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 07:56   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Det er jo prakteksemplarer av trekksnegl! De glideflyr til Spania om høsten fra tak og høye trær

Syns jeg ser det.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 08:31   #19
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Skade
"Hagesnegl gjør som navnet sier først og fremst skade i hager. Til forskjell fra andre sneglearter oppholder den seg mye opp i busker, der den gnager på bladverket. Den forekommer ikke ute i dyrka områder. "

Mulig dem leter etter busken....din?

Innendørs skal de definitivt ikke! Men jeg har faktisk funnet en i vinduskarmen til minien.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 10:38   #20
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor er sneglene på vei?

Ikke for å snakke usømmelig om veggen din, men kan det være for å parre seg som de slarver seg opp der...?

Dette er om Pantersneglen, vet ikke om det samme gjelder hussneglen? Eller er husene i veien?

Sitat:

Parningen hos Pantersnigeln (Limax maximus) sker oftast om kvällen. Sniglarna är hermafroditer (tvåkönade) och utbyter spermapaket. Snigeln klättrar upp på en vertikal yta, ett träd, en vägg eller dyl. Den ena snigeln leder den andra. De snor sig runt varandra och hänger sig ner efter en tjock slemmtråd. Penisarna kommer ut och även de snor sig runt varandra och bildar en klockliknande form.
I den klockformade nedre delen utväxlar de spermapaket.
Sniglarna avslutar sin parningsakt och efter att ha dragit in sina penisar i kroppen skiljs de åt.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no