Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Potte om orkidé?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-11, 21:21   #1
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Potte om orkidé?

Eg har ein orkidé som kjem med ny stengel no, og i dag oppdaga eg eit lite skot til. Men eg oppdaga òg at det er omtrent ikkje bark igjen i potta, berre røtter. Dei kjem ut under potta, og gjennom luftehull på sida. For ikkje å snakka om at et er ei stor vase med luftrøtter oppå, og det kjem stadig nye. Så kan eg flytta den over i ny potte no når den kjem med nye stengler? Det er typisk meg å ta knekken på dei når dei endeleg gjer seg klar til å blomstra igjen.

Har forresten ein til som berre kjem med nye blad, og ingen stengler eller nye luftrøtter.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 23:33   #2
Tuva Birgitte
Aktiv
 
Tuva Birgitte sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Innlegg: 160
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Sv: Potte om orkidé?

Den beste tiden for omplanting er våren. Du kan til nøds flytte den i ny potte, men du klarer fint holde liv i planten bare ved å holde potta under springen (lunkent vann!) i noen sekunder, så den blir gjennomvannet en til to ganger i uken.
Når det gjelder den planten som kun får nye blader, så er det helt naturlig å ha en hvileperiode mellom blomstringene. Noen blomstrer rett og slett villigere enn andre nesten uavhengig av stell og plassering. Det kan hjelpe å endre litt i miljøet til orkideen, f.eks bytte vindu/lysforhold, gjødsle hvis du ikke pleier det, ev. prøve å potte om for orkideer bruker opp næringen etter cirka 2 år i samme potte.

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 08:40   #3
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Potte om orkidé?

Då avventer eg litt. Dei er ca. 3 år gamle, og står i orginalbarken framleis. Ikkje at det ser ut til å plaga dei, men det er tydeleg at dei veks ut av potta.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no