Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt etter 8. mars - om kvinner og vold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-07, 12:03   #1
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Litt etter 8. mars - om kvinner og vold

Jeg rakk aldri å ta dette opp når det var aktuelt, men det har ikke sluppet tanken så jeg våger å gjøre det nå likevel.

Her i distriktet valgte enkelte som stod i spissen for 8. marsarrangement å benytte den tragiske saken der en mann drepte kona og de to barna for å fronte appellen om kvinner og vold. Mange reagerte, for dette er rimelig ferskt i minnet. Dessuten er det for mange (inkludert meg) vanskelig å se at dette er brukbart som eksempel. Vi kjenner ikke så mange detaljer, men det ser ut som om mannen har fått et akutt psykisk problem, og for meg blir det fullstendig søkt å benytte det som et generelt eksempel på at kvinner blir utsatt for vold (fortrinnsvis av menn de kjenner).

Argumentet var at vold er vondt, uansett i hvilken form den rammer.

Jeg kjenner at jeg blir kvalm hver gang jeg tenker på det. Først på grunn av den ufattelige tragedien, det uforståelige marerittet som hendte - og så at det skal bli benyttet som et skoleeksempel på hvordan vold rammer kvinner og barn.

(Beklager de vage detaljene om arrangører og slikt, men hukommelsen strekker ikke lenger).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 13:02   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt etter 8. mars - om kvinner og vold

Jeg er enig med deg. Man må nyansere litt. Et skoleeksempel kan det hvertfall ikke brukes som. Det blir på samme måte som med temaet voldtekt. Man fronter overfallsvoldtekter som det man skal være redd for, mens mesteparten av voldtekter skjer i forhold der man kjenner vedkommende. Slik blir det jo her også. Man må skille mellom psykisk og fysisk vold i et forhold, og det at noen blir akutt psykotisk og dreper. Det kan ikke sammenlignes.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 14:39   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt etter 8. mars - om kvinner og vold

Jeg syns man bør fokusere på at vold i hjemmet er like ille, uavhengig av kjønn. Det er, tror jeg, enorme mørketall over mange kvinner som denger menn. Jeg syns faktisk veldig synd på mennene som bare "må takle" dette fordi de er menn.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 14:40   #4
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Litt etter 8. mars - om kvinner og vold

Enig.. Det er forskjell på å være voldsom og bli akutt psykisk syk.
Blir en litt feilslått aksjon da ja. Arrangøren kan ikke ha et særlig nyansert bilde av verden da

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 14:41   #5
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Litt etter 8. mars - om kvinner og vold

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns man bør fokusere på at vold i hjemmet er like ille, uavhengig av kjønn. Det er, tror jeg, enorme mørketall over mange kvinner som denger menn. Jeg syns faktisk veldig synd på mennene som bare "må takle" dette fordi de er menn.

Enig. Tror det faktisk kan være verre på mange måter å være mann i en slik situasjon. Tror ydmykelsen er større og at de har vanskeligere for å søke hjelp.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 08:59   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt etter 8. mars - om kvinner og vold

Det minner meg om at jeg kom i diskusjon med ei venninne i går. Det var snakk om voldtekt, og hva en bør passe seg for, og hva en bør lære barna sine (skrekk og gru) å passe seg for.

Jeg mener at det bør fokuseres på at en kjenner sin egen kropp, og er tydelig på at når det føles feil er det lov og rett å si nei - tydelig nei.

Venninna mi mener at det var vel og bra, men at en også bør være klar over en del handlinger kan få konsekvenser og skape forventninger hos mannen. Og at kåte menn ikke så lett lar seg stoppe. Venninna mi mener selvfølgelig at det alltid er mannen sin skyld når en voldtekt gjennomføres, men dersom en kan unngå en voldtekt ved å gå hjem til seg selv, ikke en bekjent så bør man jo gjøre det da.

Egentlig blir jeg veldig usikker. Det er klart sjåføren sin skyld dersom fotgjengere blir påkjørt, men det hjelper lite når en ligger der med brukket rygg.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no