Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjeeelp!!! Teknologi & Design i 5. klasse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-07, 21:56   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hjeeelp!!! Teknologi & Design i 5. klasse

Jeg jobber som lærervikar i en 5. klasse. På tirsdag som var skulle de ha Teknologi & Design. Jeg har aldri hatt dette faget og fikk dette rett i fanget, egentlig. Så nå på tirsdag bygde vi bruer av melkekartonger og papir.

Nå skal jeg ha dette faget hver tirsdag fram til påske. Det blir vel 4 tirsdager, tror jeg.

Jeg har rotet rundt på nettet og vurderer om vi kanskje skal lage en sprellemann. Kristeløsning f.k. tirsdag er å lage tårn av sugerør. Det koster lite. Jeg vet lite om hva skolen har av materiale og om hva jeg som lærer kan evnt. kjøpe inn.

Er det noen som har gode forslag til Teknologi & Designprosjekt i 5. klasse. Kanskje noen av dere andre lærere har hatt dette faget.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 23:27   #2
hadi
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 68
hadi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjeeelp!!! Teknologi & Design i 5. klasse

Det er ikke så mange lærere som har noe særlig erfaring med teknologi og design, siden dette er et nytt emne som har kommet inn i naturfag med kunnskapsløftet.
Jeg har ikke undervist naturfag selv etter kunnskapsløftet, så jeg har ikke egen erfaring med dette, men har noen "lærertips" til deg:

Det må jo finnes en års-/halvårsplan som du skal bruke. Læreren du er vikar for må jo ha laget en plan for naturfagen på 5.trinn. Be om å få utlevert denne.
Dersom skolen har gjort et godt arbeid med å lage lokal læreplan, kan du også kanskje finne noe her. Be om denne også.

Dersom den ikke er til god nok hjelp, eller du ønsker noe mer, kan du se i lærerbiblioteket/læremiddelsamlinga på skolen etter prøveeksemplarer eller hefter forlagene har sendt ut til skolene. Jeg vet at det finnes noe på vår skole, og alle skoler har hatt anledning til å bestille dette på forlagenes nettsider.
Dersom lærerveiledningen til læreverket er utgitt, finner du sannsynligvis endel stoff her. (Dette forutsetter at skolen din har kjøpt inn nytt læreverk i naturfag som passer til kunnskapsløftet.)
Du kan også godt spørre lærerne som har 6. og 7. om de har noen bøker/ hefter om teknologi og design som du kan låne.
Dessuten kan det godt være at de forskjellige forlagene som utgir naturfagsverk for mellomtrinnet har tips liggende på sine nettsteder.

Dette ble vel mest en oppramsing av hva jeg ville ha sett etter i din situasjon, og ikke noe konkret opplegg, håper du finner ut av noe.

hadi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 23:29   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjeeelp!!! Teknologi & Design i 5. klasse

Du kan få noe materiell hos meg som du kanskje kan bruke? Send meg en PM så skal jeg sende en pakke (helt gratis )
Det er både klipp-og-lim varianter, aktiviteter og eksperimenter, relaterte filmer som forklarer ting, mye kjekt.
Aner ikke om fagfeltet passer da. Men artig materiell er det uansett

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 23:29   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjeeelp!!! Teknologi & Design i 5. klasse

Jeg kan sende deg linker i løpet av helga til materiell på nettet og pakke på mandag, forresten.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 11:04   #5
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjeeelp!!! Teknologi & Design i 5. klasse

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Jeg kan sende deg linker i løpet av helga til materiell på nettet og pakke på mandag, forresten.

Det høres superdupert ut. Nå på tirsdag skal vi lage sprellemenn fant jeg ut. Men det er flere dager fram til påske....

Har sendt deg en pm.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 20:31   #6
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjeeelp!!! Teknologi & Design i 5. klasse

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Du kan få noe materiell hos meg som du kanskje kan bruke? Send meg en PM så skal jeg sende en pakke (helt gratis )
Det er både klipp-og-lim varianter, aktiviteter og eksperimenter, relaterte filmer som forklarer ting, mye kjekt.
Aner ikke om fagfeltet passer da. Men artig materiell er det uansett

Idag kom materiellet. Det var jo bare helt superdupert. Nå har jeg kun en gang igjen med tekn. & design, men jeg tror vi avslutter med dvdene fra deg. Det kan samtidig bli en fin introduksjon mot neste tema: Verdensrommet. Det skal de ha etter påske. Da skal ikke jeg være lærer for dem. Det blir en annen vikar.

Kjempebra opplegg M^3. Tusen, tusen takk

Hadi: Jeg har kun fått en plan for temaer. Der står det kun Tekn. & Design. Noen plan utover det har jeg ikke fått. Jeg spurt om de hadde litteratur på dette, men det hadde de ikke. Jeg fikk bare finne på noe, fikk jeg til svar.... Så jeg har brukt nettet. Vi har laget papirfly, sprellemenn og bruer av kartong og papir... Takk for svar

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no