Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du barna dine kan mobbe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tror du at ditt barn kan mobbe?
Ja 129 92,14%
Nei 11 7,86%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-13, 10:13   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Tror du barna dine kan mobbe?

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/venn...l#.UY9OxMsaySM

Ut i fra dette tror man ikke egne barn kan mobbe andre. Tror DU dine barn kan det?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:15   #2
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg vet at min eldste foreløpig er ute av stand til å mobbe noen. Hun er ekstremt rettferdig og omsorgsfull.
Min yngste er bare 5 og etter det jeg har sett kan han ikke det, enda. Håperndet forblir sånn.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:15   #3
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Ja, det tror jeg.

Jeg har svært realistiske forventninger til hva mine barn kan finne på. Og tar tilbakemeldinger jeg får på alvor. Dvs at jeg aldri går i forsvar, men gjør det jeg kan for å finne ut av ting.

Men det betyr ikke at jeg tror barna mine er mobbere. Så langt jeg vet så er ikke mobbing noe de bedriver. MEn at de i gitte situasjoner kan komme til å gjøre det, ja det skal jeg ikke se bort i fra.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:19   #4
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Ja, jeg tror det kan skje, selv om begge er inkluderende og greie med andre (i følge barnehage og skole). Jeg tror de fleste barn (og mange voksne) kan trå feil når det gjelder dette. Derfor snakker vi mye om hva mobbing er/kan være ut fra konkrete situasjoner.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:25   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg tror dessverre ingen er hevet over det, heller ikke mine barn.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:26   #6
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Ja og tja og selvsagt.
Og min eldste har allerede blitt mobbet i flere år, og selv om hun veldig godt vet at det ikke er noe særlig hyggelig så har vi både sett og hørt at hun har vært med på mobbing selv.
I hennes tilfelle tror jeg det er en kombinasjon av dårlig utviklede sosiale ferdigheter, og at hun gjør mot andre det hun selv har opplevd, uten at jeg kan si noe om hvilke tanker hun har gjort selv i forhold til det. Noen ganger skjønner hun ikke selv engang hva som gikk galt i en setting, og andre ganger er hun beskjemmet og flau når vi konfronterer henne med uønsket atferd.

Og så håper jeg inderlig at jeg klarer å motta informasjon om mine barn uten å gå rett i skyttergraven og erklære krig, uten å samtidig tro det verste hver gang.
Vi jobber sammen med BUP for tiden da, for å prøve å ha så mange verktøy som mulig for å klare å håndtere alle utfordringer av denne arten i fremtiden.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:29   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Og med mobbe mener jeg altså mobbe, ikke erte eller å krangle/være stygg med noen EN gang.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:40   #8
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Eldstejenta er jo stor (20 år) og har alltid vært veldig omsorgsfull og grei, gutta på 10, 13 og 17 har det heller aldri vært noe tull med - tvert i mot.
På det punktet tror jeg faktisk ikke jeg er naiv.

Vesla er bare fire år men veldig inkluderene så jeg håper virkelig ikke hun noen gang kommer til å mobbe heller.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:43   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Ja, de tror jeg. Jeg tror alle barn er i stand til det, og det er lett å bli revet med. Men jeg håper jo de aldri kommer til å gjøre det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:45   #10
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg svarte ja, men jeg tror ikke de kan være mobbere over tid. Erte ja, men ikke mobbing av en person over lang tid. Har fire barn, fire forskjellige barn og tror ikke mine er anderledes enn andre.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:45   #11
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Pjokken på 5 tror jeg ikke nødvendigvis kan mobbe, sånn som jeg tolker mobbebegrepet. Da handler det ofte om bevissthet tenker jeg, om å være stygg.

Snuppa på 7,5.. tja. Jeg tror ikke det. Hun er veldig lite utspekulert og havner sjelden i klinsj med noen. Hun er sånn som ikke tisker og hvisker, men heller tar det direkte, mest fysisk. Om det er uenighet og krangel. Men det skjer sjelden, og hun er nok like mye en som trekker seg bort, og blir sår på det i etterkant. Jeg ser heller for meg at hun er en som kan bli mobbet, fordi hun til tider er litt vel naiv, og hun blir fort sår (feks ift at hun bruker briller osv, som hun har fått litt reaksjoner på). Hun er litt sånn at hun lett kan la seg tråkke på verbalt.

Men jeg skal aldri si aldri. At mine barn kan bli med på å mobbe, eller allerede har gjort det, nei det kan jeg vel ikke utelukke. Men sånn som jeg ser det i dag, så tviler jeg litt. Vi har prata litt om dett med hun største, og prøver å være det bevisst iallefall.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:53   #12
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Min eldste tror jeg ikke ville mobbet noen. Hun er veldig opptatt av rettferdighet og av at man ikke skal stenge ute. Hun er heller ikke den kjappeste når det gjelder det sosiale og jeg tror ikke hun ser hvordan hun evt. skulle såre andre.

Spesielt den yngste tror jeg nok at kunne potensielt blitt en mobber. Hun er svært opptatt av det sosiale, hvem som er bestevennene hennes og hvem hun ikke liker. Jeg sier ikke at jeg tror at hun kommer til å mobbe, men hun har personlighet og selvtillit nok til å bli en lekeplassdronning. Men dette er noe vi er oppmerksomme på og jeg tenker ikke å være passiv dersom vi føler at det bikker over i en negativ retning.

Jeg gikk i en klasse på barneskolen med svært dårlig miljø og mye mobbing og utestenging. Jeg tror ikke at alle barn kan bli initiativtakeren, men jeg tror det fleste barn kan delta i mobbing av andre dersom forholdene ligger til rette for det.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:55   #13
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Etter samtalen med storebror i dag, er jeg 100 % sikker på det, dessverre.
Men jeg fikk en god "forklaring" på mobbingen, da, så jeg skjønner hvor han er -jeg har vært der selv, og det er ingen grei situasjon for en åtteåring. (En gjeng på fem andre har lagt et par stykker for hat, drar med seg resten av trinnet og truer de andre med juling om de ikke blir med på mobbingen.)
Men vi fikk en fin prat, og han er nede hos kompisen sin for å si unnskyld nå.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:56   #14
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg tror ikke at de er mobbere nå, men jeg tror at de kunne være mobbere i visse situasjoner og ville aldri trekke skolen i tvil dersom de tok kontakt og fortalte om mobbing.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:56   #15
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.


Jeg gikk i en klasse på barneskolen med svært dårlig miljø og mye mobbing og utestenging. Jeg tror ikke at alle barn kan bli initiativtakeren, men jeg tror det fleste barn kan delta i mobbing av andre dersom forholdene ligger til rette for det.


Det tror jeg også. Min datter er ikke helt den tydelige, sterke og sosiale trygge typen til å sette i gang noe sånt, men hun er helt klart den litt usikre og utrygge jenta som hadde blitt med på det, fordi hun ikke tør si nei eller si ifra.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:02   #16
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg er en person som jeg tipper mamma ville svart at jeg ikke kunne mobbe når jeg var barn. Likevel var med på det som jeg nå selvsagt ser er mobbing.
Det skjedde når jeg gikk i 5-6.klasse. Jeg gikk i klasse med ei som mobbet, spesielt nye som hun første ble venner med, så når disse fikk flere venner så startet hun. Etter en stund var vi noen som ble lei av dette, så vi frøys henne ut rett og slett, kom med små stikk. Der og da syns ingen av oss at dette var mobbing, for hun fikk jo bare smake sin egen medisin. Av oss 4 som var med på det så var det 2 som var blitt utsatt for henne. Vi andre 2 ble bare med fordi vi syns hun fortjente det. Det varte ikke så lenge fordi det ble tatt tak i. Men at det var mobbing? Ja det var det. Og jeg var som sagt en sånn som ingen trodde kom til å mobbe.

Så derfor tror jeg det nesten er umulig å si hvem som blir mobbere og hvem som ikke blir det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:05   #17
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Ja, det er ingen motsetning mellom å være «dronning» og det å bli mobbet heller. Jeg og ei venninne var ganske «dronninger» på barneskolen vi, og bestemte det meste. Men jeg ble likevel mobbet for utseendet mitt, fordi jeg skilte meg ut. Venninna mi var blod og pen, jeg var rødhåra og kraftig - og det ble kommentert. Selv om vi to sammen hadde makta liksom.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:10   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg har ingen illusjoner om at min sønn ikke er en av de som kan komme til å mobbe et annet barn. Jeg håper jeg har klart å oppdra ham til å være empatisk og hyggelig, men jeg veit og at han er lett å lede, ser opp til endel sterke gutter i klassen, og at han har problemer med å se en sak fra to sider.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:16   #19
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg er helt overbevist om at mine barn kan mobbe andre gitt de "riktige" (eller kanskje mer korrekt: de feile) omstendighetene. Men jeg legger også noe annet i mobbing enn feks Nessie gjør.

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Pjokken på 5 tror jeg ikke nødvendigvis kan mobbe, sånn som jeg tolker mobbebegrepet. Da handler det ofte om bevissthet tenker jeg, om å være stygg.

Jeg tenker at mobbing like gjerne kan være ubetenksomhet, lite epati (eventuelt omstendigheter som vanskeliggjør empati - forskjellig sosial kontekst, kulturell kontekst, kjønnet kontekst, mental kapasitet etc) og eventuelt psykologisk forsvarsmekanismer på følelser som barn ikke greier å kontrollere (eksempelvis mindreverdighetsfølelse, sjalusi, misunnelse)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:26   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg ville blitt overrasket, tror jeg, men jeg tror egentlig alle er i stand til alt i flokk. Flokkmentalitet er veldig skummelt.

At de to eldste skulle vært "lederen" ville jeg hatt vanskeligere for å tro.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no