Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du barna dine kan mobbe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tror du at ditt barn kan mobbe?
Ja 129 92,14%
Nei 11 7,86%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-13, 11:27   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Ja, det er ingen motsetning mellom å være «dronning» og det å bli mobbet heller. Jeg og ei venninne var ganske «dronninger» på barneskolen vi, og bestemte det meste. Men jeg ble likevel mobbet for utseendet mitt, fordi jeg skilte meg ut. Venninna mi var blod og pen, jeg var rødhåra og kraftig - og det ble kommentert. Selv om vi to sammen hadde makta liksom.

Kommentarer på utseende er da ikke mobbing? Det er ufint og erting og stygt, men ikke mobbing hvis det ikke settes inn i en sammenheng der blant annet maktforholdet spiller en stor rolle.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:32   #22
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Pjokken på 5 tror jeg ikke nødvendigvis kan mobbe, sånn som jeg tolker mobbebegrepet. Da handler det ofte om bevissthet tenker jeg, om å være stygg.

Jeg ser litt på mobbing på denne måten også og tror ganske så sikkert at vesla her ikke er en mobber ut i fra dette. Ubetenksom kan hun kanskje være noen ganger, men det dreier seg langt i fra om mobbing. Kanskje tar jeg feil. Hun er venn med de fleste og ganske omtenksom. Men om faren derimot fortsetter på måten han gjør når hun er til stede lærer hun seg raskt å faktisk bli en mobber.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:34   #23
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er helt overbevist om at mine barn kan mobbe andre gitt de "riktige" (eller kanskje mer korrekt: de feile) omstendighetene. Men jeg legger også noe annet i mobbing enn feks Nessie gjør.Jeg tenker at mobbing like gjerne kan være ubetenksomhet, lite epati (eventuelt omstendigheter som vanskeliggjør empati - forskjellig sosial kontekst, kulturell kontekst, kjønnet kontekst, mental kapasitet etc) og eventuelt psykologisk forsvarsmekanismer på følelser som barn ikke greier å kontrollere (eksempelvis mindreverdighetsfølelse, sjalusi, misunnelse)

Ja, det kan godt hende det. Men jeg tenker at det har litt med gjentakelse å gjøre og? Det du nevner over høres iallefall litt kompleks ut for min 5 åring. Men det jeg tror kan skje i bhg-alder er utestenging og utfrysning. Bevisst og ubevisst.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:36   #24
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kommentarer på utseende er da ikke mobbing? Det er ufint og erting og stygt, men ikke mobbing hvis det ikke settes inn i en sammenheng der blant annet maktforholdet spiller en stor rolle.

Mange definisjoner har erting med i mobbedefinisjon. Om man får daglige kommentarer på sitt utseendet som barn, over flere år, så synes jeg definitivt det er mobbing. Når man er et barn, og de som mobber er eldre enn seg selv, så er det vanskelig å forsvare seg.


Det eksisterer litt ulike definisjoner av hva mobbing er. En vanlig definisjon som også er mye brukt internasjonalt, er følgende (Olweus, 1992, s. 17 ): ”En person er mobbet eller plaget når han eller hun, gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer.” Det er en negativ handling når noen med hensikt påfører, eller prøver å påføre, en annen person skade eller ubehag - vesentlig det samme som man legger i begrepet ’aggressiv handling’. Negative handlinger kan utføres ved fysisk kontakt, ved ord eller på mer indirekte måter som sosial isolering eller ryktespredning. Selv om enkeltepisoder av alvorlig plaging kan be*traktes som mobbing, vektlegger definisjonen handlinger som utføres ”gjentatte ganger og over en viss tid”. For å bruke betegnelsen mobbing skal det også være en viss ubalanse i makt- eller styrkeforholdet: den som blir utsatt har vanskelig for å forsvare seg. I kortform: ”Mobbing er gjentatt negativ eller ”ondsinnet” atferd fra en eller flere elever rettet mot en elev som har vanskelig for å forsvare seg” (Olweus, 2004).

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:39   #25
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg har jo mest lyst å svare nei på dette.

Vi snakker mye om mobbing og plagingen av andre hjemme. Prøver også å gi dem et ansvar for å gi beskjed dersom de ser eller vet om noen som blir plaget. De vet at jeg tar fatt i det om de blir plaget ( enten ved å hjelpe dem til løsninger eller ta det på voksent nivå) men de vet så inderlig godt at jeg også tar fatt i det om de er stygg med andre.

Men svaret på spørsmålet må bli ja. Jeg ville aldri gått i forsvar for mine barn uten å undersøke saken nærmere. Det er så mange ulike scenarier som gjør at man kan bli en mobber. Har selv en litt lignende historie som polarjenta.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:42   #26
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Selvsagt kunne de gjort det. Derfor reflekterer jeg ofte sammen med mine barn om mobbing og konsekvenser av mobbing.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:42   #27
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.520
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg gikk i en klasse på barneskolen med svært dårlig miljø og mye mobbing og utestenging. Jeg tror ikke at alle barn kan bli initiativtakeren, men jeg tror det fleste barn kan delta i mobbing av andre dersom forholdene ligger til rette for det.

Jeg er enig med deg, og tror man er ekstremt naiv dersom man virkelig tror fullt og fast på at ungene ikke kan mobbe noen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:51   #28
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er enig med deg, og tror man er ekstremt naiv dersom man virkelig tror fullt og fast på at ungene ikke kan mobbe noen.

Jeg er også enig - men når et gjelder mine egne er de enten av typen som trekker seg bort når noe skjer (og sier i fra til en voksen) eller av typen som hever stemmen og tar den som blir mobbet i forsvar.
Dette har jeg selv sett ved flere anledninger og skole/fritidsaktiviteter sier det samme.

Men man skal sikkert aldri si aldri.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:04   #29
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.496
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Jeg er også enig - men når et gjelder mine egne er de enten av typen som trekker seg bort når noe skjer (og sier i fra til en voksen) eller av typen som hever stemmen og tar den som blir mobbet i forsvar.
Dette har jeg selv sett ved flere anledninger og skole/fritidsaktiviteter sier det samme.

Men man skal sikkert aldri si aldri.

Nei, og min historie som jeg skrev over her er jo sånn. Jeg tok også de svake i forsvar, og gjennom mine øyne den gang da så var det jo det jeg gjorde. Men så var det ikke sånn likevel, jeg mobbet jo.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:40   #30
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Mobbing er vanskelig. Begrepet og. For hva skal man legge i begrepet "å ta igjen/forsvare seg" når det er snakk om barn, feks i barneskolealder?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:44   #31
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Ja.

Jeg mener det er naivt å tro noe annet. I en gitt situasjon kan alle bli mobbere.

Spesielt i forhold til jenter er det vanskelig å slå ned på mobbing. Det er noen ganger slik at det er de som blir oppfattet som "skikkelige" på alle måter som gjør det/er med på det, og det handler ofte om utfrysing og baksnakking. Noe som ofte blir lite konkret og vanskelig å få fatt i for oss voksne, men som er er forferdelig vondt og sårt for den som blir utsatt for det.

Hver ting kan være liten i seg selv, men totalen av det gjør at det blir mobbing. Om det alltid er den samme som ikke blir bedt i bursdag, med på bading, ikke får tilgang til ulike vennegrupper på facebook, aldri blir snakket til, aldri får positiv oppmerksomhet, alltid blir avvist ved forsøk på kontakt, og så videre og videre.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:59   #32
FruLarsen
Småbyfrue
 
FruLarsen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
Innlegg: 90
FruLarsen er litt kul
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg tror at FrkLarsen, sammen med en gjeng av andre barn, dessverre kan finne på å mobbe. Hun har en utviklet rettferdighetssans og er veldig omsorgsfull for de som er mindre og svakere, det har hun vært helt siden hun gikk i barnehagen, men under de gitte omstendighetene er jeg redd hun ikke er tøff nok til å si i fra hvis de er flere sammen. Jeg håper dog at hun ville ha sagt det til meg etterpå.

__________________
Ja, jeg har bare et barn. Det er ikke bare bare det..
FruLarsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:06   #33
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg har en ertekrok som ikke alltid klarer å se at det h*n synes er artig ikke nødvendigvis er artig for den h*n erter. Det har vi jobbet mye med, og jeg er nokså sikker på at det aldri har fått bli mobbing av det. Generelt vil jeg si at jeg tror (men kan selvsagt ikke være sikker) at mine ikke ville være den som tok initiativ til mobbing, men at de begge kan være typen som lar seg rive med/ikke sier noe og dermed deltar, kanskje uten å være veldig bevisste på det.

Jeg har selv fortsatt dårlig samvittighet fordi jeg stilltiende godtok hvordan en del av klassekameratene mine på barneskolen behandlet en av guttene i klassen vår. Der og da reflekterte jeg verken over at det egentlig var mobbing (vet ikke hvor stor bevissthet det var rundt dette på tidlig åttitall), eller at jeg var med på det ved å ikke si noe. Det gikk mange år før jeg egentlig skjønte hvor ille alt var.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:11   #34
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg bet meg merke i dette sitatet:

"Jeg har opplevd at mange foreldre har forståelse for hvorfor barna deres oppfører seg som de gjør. Det er gjerne i saker der det er snakk om utestengning, der foreldre mener at barna må få velge de vennene de vil ha, sier Rokne."

Det over her er grunnen til at jeg er (sikkert irriterende) kompromissløs i bursdagsdiskusjonene her inne. Og det gjelder veldig mye mer enn bursdager også. Jeg har lest/hørt det samme mange, mange ganger - "barna må jo få velge selv hvem de skal være sammen med, da."

Mnja. Til en viss grad. Jeg synes ikke det er et overgrep eller brudd på menneskerettighetene å legge til rette for at egne barn lærer å være sammen med mennesker de ikke er sjelevenner med. Lærerne til yngstemann regisserer lek hver eneste dag (2.klasse). Helt siden de begynte på skolen har de hatt mange ulike lekegrupper og lærene bestemmer hvem som skal leke sammen i minst ett friminutt hver eneste dag. Jeg synes det er helt genialt, og Olweus go home - dette er mobbeforebygging av beste klasse.

Når det gjelder egne barn, er de forskjellige, og jeg tenker at den ene, som er veldig trygg i seg selv og over the top-empatisk skulle vært i en sinnsykt sær situasjon før han gjorde noen som helst noe vondt, mens den andre som er veldig opptatt av å bi likt av mange nok ville vært mer utsatt for å hive seg med på noe ugreit.

Men jeg tror faktisk ikke det er slik at alle kan bli mobbere. Selv om vi alle er truende til både det ene eller det andre i pressede situasjoner.

Høyt selvverd og stor grad av empati er den beste forsikringen mot å ende opp som mobber.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:18   #35
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ville blitt overrasket, tror jeg, men jeg tror egentlig alle er i stand til alt i flokk. Flokkmentalitet er veldig skummelt.

At de to eldste skulle vært "lederen" ville jeg hatt vanskeligere for å tro.

Der er jeg også.

Min eldste er veldig omsorgsfull og empatisk og er veldig inkluderende, men jeg kan allikevel se for meg at han kan bli påvirket av "flokken".

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:21   #36
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Eldste er veldig inkluderende og får mye skryt fra læreren for dette i skolesituasjonen. At hun kan være utfrysende mot noen når hun er i en gruppe kan jeg fint se for meg.
Minste tør knapt å snakke med folk, så det ville overraske meg stort.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:40   #37
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.475
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kommentarer på utseende er da ikke mobbing? Det er ufint og erting og stygt, men ikke mobbing hvis det ikke settes inn i en sammenheng der blant annet maktforholdet spiller en stor rolle.

Klart at det er mobbing hvis det gjentar seg. Jeg kan ikke skjønne at det ikke skulle være det? Hvis et barn hver dag i 9 år får høre hvor stygg h*n er så er det vel mobbing uansett hvem det er som sier det.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men jeg tror faktisk ikke det er slik at alle kan bli mobbere. Selv om vi alle er truende til både det ene eller det andre i pressede situasjoner.

Alle kan ikke bli mobbere like lett, men all historie viser at det er mulig at "helt vanlige" folk kan gjøre grusomme ting mot andre mennesker hvis de blir definert som "de andre" inne hodene deres.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:43   #38
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Storesøster sliter litt med å forstå at det er like feil å slenge med leppa "oppover" som nedover i klassehiriarkiet, så ja, jeg tenker at hun kan mobbe/erte i den tro at det er OK så lenge det handler om å sette på plass de populære og ofte ekskluderende...

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:44   #39
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.520
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg har alltid vært en sånn med helt ekstrem rettferdighetssans og som aldri helt "egenmotivert" kunne gjort noen noe. Likevel har jeg vært med på mobbing. (Og det er selvsagt aldeles grusomt å tenke på i ettertid.)

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:46   #40
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Alle kan ikke bli mobbere like lett, men all historie viser at det er mulig at "helt vanlige" folk kan gjøre grusomme ting mot andre mennesker hvis de blir definert som "de andre" inne hodene deres.

Jeg vet masse om dette, him. Det er sjokkerenende saker. Jeg mener likevel at ikke alle ender opp med å gjøre skade på andre, selv under ekstreme omstendigheter. Historien viser også at det finnes folk som heller dør selv enn å skade andre.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no