Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Beste sted i verden å være mor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-13, 21:25   #1
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beste sted i verden å være mor?

I følge en rapport CNN viser til, er både Finland og Sverige foran Norge på rankingen over verdens beste sted å bli mor. Nå er riktignok dette nesten sikkert bare nyanseforskjeller, men like fullt lurer jeg på hva konkret Finland og Sverige gjør bedre.

Og kanskje vi i Norge fokuserer for mye på permisjon og alt rundt denne, slik at helse og andre viktige aspekter forsvinner litt i debatten?

Jeg priser meg likevel lykkelig over å få barn i et land som dette, bare så det er sagt!

Artikkelen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 21:28   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste sted i verden å være mor?

Jeg har ikke lestartikkelen, men i Sverige har de fleste permisjon i 1,5 år, det slår sikkert ut.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 21:35   #3
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste sted i verden å være mor?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har ikke lestartikkelen, men i Sverige har de fleste permisjon i 1,5 år, det slår sikkert ut.

Det visste jeg ikke, jeg visste at 60 dager av permisjon var øremerket far i Sverige, men ikke at de hadde så lang permisjon. Det er kanskje vanligere å dele den opp utover lenger tid da?

Også har jeg hørt at Finland er utrolig flinke på fødsel og barselomsorg, men jeg har ikke noe dokumentert som kan underbygge det. Et rykte med andre ord.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 21:38   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste sted i verden å være mor?

Jeg kan ikke helt systemet, men du kan velge hvor mange dager i uken du skal få betalt og dernåmed forlenge permisjonen og etter hva jeg skjønner så tar de fleste 1,5 år, i hvert fall av venner og kollegaer i Sverige. Du kan bruke dagene senere, når barnet er eldre opp til en viss maksalder.

Nå fant jeg detta:

Sitat:

För ett barn får föräldrarna 480 föräldrapenningdagar. En nybliven pappa eller den andra föräldern har dessutom rätt till tio dagar med ersättning när ett barn föds.

Föräldrar med gemensam vårdnad har rätt till hälften var av dessa dagar. Man kan överlåta dagar till varandra, men 60 av dagarna är reserverade för var och en av föräldrarna och kan inte överlåtas till den andre föräldern.

Dagarna kan tas ut som hela eller delar av dagar fram till dess barnet är åtta år eller senast när barnet avslutat första skolåret.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 22:53   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.636
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beste sted i verden å være mor?

En ting som jeg er sjeleglad for i Norge, kontra Sverige, er muligheten for å ha eldre barn i bhg mens man er hjemme med nyfødt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 23:07   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste sted i verden å være mor?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

En ting som jeg er sjeleglad for i Norge, kontra Sverige, er muligheten for å ha eldre barn i bhg mens man er hjemme med nyfødt.

Nettopp. Har en venninne hvor eldstebarnet endelig hadde fått seg venner i barnehagen og så fikk de barn nr to og da hadde ikke eldstebarnet rett på barnehage mer.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 23:29   #7
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste sted i verden å være mor?

Man må i enkelt kommuner ha barnet hjemme om man er sykemeldt også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 07:01   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste sted i verden å være mor?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

En ting som jeg er sjeleglad for i Norge, kontra Sverige, er muligheten for å ha eldre barn i bhg mens man er hjemme med nyfødt.

Det er jeg enig med deg i! Jeg tror at man i alle kommuner kan ha det eldre barnet i barnehage, men det er forskjell i hvor mange timer de får være der.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 07:57   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste sted i verden å være mor?

I toppen av denne lista er det uansett små forskjeller. Særlig når man ser på hvilke kriterier som er lagt til grunn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no