Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Fin genser som ikke klør

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-10, 09:24   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Fin genser som ikke klør

Jeg har fått den ville idéen at jeg skal strikke en ny genser til storebror. Etter å ha vokst på seg klø-angst, vil han ikke lenger gå i den fine flettegenseren som mormor strikket til han.

Har noen et godt tips om en ikke alt for vanskelig genser i et garn som ikke klør. Trenger ikke å være helt babyull. Gjerne raglanfelling.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 09:35   #2
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Strikkemønster har jeg ikke, men du kan jo gå inn på dropsdesign.no og se der? Av garn vil jeg anbefale alpakkaull. Det er mykt, varmt og deilig, men klør ikke.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 09:35   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Hva som klør kan jo være veldig individuelt. Spesielt alpakka ser det ut til å være stor uenighet om.

Jeg er ganske klø-følsom selv, og det eneste som ikke klør på meg er Wollmeise og kasjmir. Muligens babyull, det har jeg ikke prøvd. Ja, og så den nye til Drops, Merino extra fine, men den siger en del.

Hvis du kan bruke blandingsgarn skal Dale Lerke være kløfritt.

Når du har valgt garn kan du sjekke www.garnstudio.no og søke etter oppskrifter i riktig strikkefasthet. Der skulle det være nok å velge mellom.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 10:22   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

På meg klør ALT. Eneste jeg kan bruke rett på kroppen, er en genser i 35 % Kashmir og 65 % bomull. Er dette rett på kroppen-gensere, eller tykke gensere til å ha over andre? Hvis det er sistnevnte så hjelper det kanskje å sy på ribbegang i bomull, slik at det som kommer borti hud ikke er ull.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 10:24   #5
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Hva med Sterk? Blanding av merinoull, alpakka og nylon - og tåler maskinvask på 30 grader.

celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 10:29   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Ta med storebror og la han velge garn selv - så kan han kjenne på om det klør.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 11:19   #7
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Ta med storebror og la han velge garn selv - så kan han kjenne på om det klør.


Det har jeg gjort. Hvit fant ut at Baby merino fra Drops ikke klødde i det hele tatt,
og Brun var fornøyd med Nøstebarn sin silkeull.

Jeg lar meg i liten grad affisere av ull og sånt, og synes litt kløing er bare deilig, men alpakka sliter jeg faktisk litt med. Jeg synes alpakka er mye verre enn ren ull

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 11:22   #8
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Kjekkasgenser fra Pickles!



Garn har jeg dessverre ingen tips til..

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 13:51   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Ta med storebror og la han velge garn selv - så kan han kjenne på om det klør.

Ja, gjør det. Garnbutikken på togstasjonen i Bergen får inn masse fint garn fra et belgisk merke nå, som eneste i landet. Der må det jo bare være noe passende. Også kan vi spise lunsj etterpå.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:02   #10
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ja, gjør det. Garnbutikken på togstasjonen i Bergen får inn masse fint garn fra et belgisk merke nå, som eneste i landet. Der må det jo bare være noe passende. Også kan vi spise lunsj etterpå.

What? Er det en garnbutikk på jernbanestasjonen??

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:15   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Ja.
De hadde Heilo og Falk til 10,- kr. for utvalgte farger her om dagen. (Men kjøpte jeg nok? Neiida. :dum: )
Selger Dale og Idena, og skal begynne med et belgisk merke og Drops.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:16   #12
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Hvilket belgisk merke da tror du?
(google-humør)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:19   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Noe på L? Jeg husker ikke, men det kunne minne om "lang" eller noe?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 19:29   #14
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Den kjekkasgenseren var jo stilig da. I vår familie går det mye raumagarn, finullgarn fungerer fint som votter. Men er avvist som lue og gensermateriale.

Jeg har strikket en omslagsvest til meg selv i tykt Dale-garn. Det er forsåvidt godkjent. Ettersom jeg er novise på genser og mønsterfronten så bør jeg sikkert finne et mønster som hører til garnet. Så slipper jeg å styre med pinnetykkelse og store avvik i strikkefasthet og sånn.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 19:30   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ja, gjør det. Garnbutikken på togstasjonen i Bergen får inn masse fint garn fra et belgisk merke nå, som eneste i landet. Der må det jo bare være noe passende. Også kan vi spise lunsj etterpå.

Ah, det hadde vært strålende. Skal til byen med barna i helga om to ukers tid.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 19:58   #16
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

What? Er det en garnbutikk på jernbanestasjonen??

Det samme sier jeg! Hvor ligger denne...? PÅ jernbanestasjonen? Hva heter den?

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 20:02   #17
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fin genser som ikke klør

http://www.norwegian-spirit.com/

Ganske harry navn, men okei, og det nye garnmerket heter visst Lang.

( Jeg tror det må være kalt opp etter tiden det tar å laste opp hver side på webadressen deres, det var en aldri så liten tålmodihetsprøve..)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no