Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Plantegning/løsninger bad

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-12, 15:49   #1
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Plantegning/løsninger bad

Vi har kjøpt ny leilighet og skal pusse opp badet.
I dag har jeg hatt to rørleggerfirmaer på befaring som skal komme med et tilbud.
Tenkte jeg selv får tegne litt, men hjernen står helt stille. Jeg har tegnet bad og drømt mye før, men nå som alt ble virkelig stopper det helt opp for meg.

Noen kloke hoder som har lyst til å hjelpe meg?

Badet er ca 310 x 310 cm.



Jeg skjønte på rørleggeren at doen kunne flyttes litt, men ikke mye, så den bør stå ca der den er nå, men kan sannsynligvis flyttes litt bort slik at man evt kan ha servant før toalettet når men kommer inn døra. Døra kan og flyttes litt mot vesntre, men ikke mye uten å spise mye av et hjørne i gangen hvor jeg planlegger garderobe.

Jeg ønsker meg:

  • Dobbel servant
  • Vegghengt toalett
  • Stort badekar
  • Separat dusj
  • Vaskemaskin og tørketrommel i et slags vaskeromshjørne, slik at det visuelt skilles litt fra resten med en halv-vegg eller lignende
  • Skap-plass

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 15:56   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.598
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Skal du ha hjørnebadekar? Dusjkabinett, eller dusj rett på gulvet med dører/forheng? Vaskemaskin og tørketrommel ved siden av hverandre, eller oppå hverandre?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 16:08   #3
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Skal du ha hjørnebadekar? Dusjkabinett, eller dusj rett på gulvet med dører/forheng? Vaskemaskin og tørketrommel ved siden av hverandre, eller oppå hverandre?

Ikke nødvendigvis hjørnebadekar, synes ofte ikke de er så pene, men hvis det er det som funker best med tanke på resten av ønskene så er jeg åpen for det.

Dusj vil jeg halt ha rett på gulvet, enten i form av dusjhjørne med to dører, eller evt noe oppmurt med bare en glassdør.

Ideelt sett ønsker jeg tørketrommel og vaskemaskin ved siden av hverandre slik at jeg har litt plass til å brette tøy på benk over, men intet must. Kunne også godt tenkt medg at det i forbindelse med vaskemaskin og tørketrommel er plass til å sette et tørkestativ og gjerne også parkere støvsugeren uten at dette må være synlig for gjester som bare skal på toalettet.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 19:12   #4
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Et forslag

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:07   #5
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Tusen takk for tips Februarmamsen!

Før jeg så forslaget ditt har jeg sittet og tegnet litt selv og kom frem til dette:



Servanten skal være dobbel, men fant bare enkel i den bredden (120 cm).
Badekaret ser jeg for meg bygd inn og har satt det litt ut fra veggen for å ha det oppbygd så det blir en hylle til feks stearinlys (som sikkert settes frem til visning når vi skal selge om x antall år, intill da blir det sikkert fullt av badeleker og rot).

Tvers ovenfor vasken er det tenkt sånne typiske baderomshøyskap, gjerne litt grunne.



Vet ikke helt hvor fornøyd jeg er så nå skal jeg se på din løsning Februarmamsen og se om jeg kanskje kan kombinere litt. Ser at det kanskje kan være lurt å vurdere hjørnekar.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:15   #6
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Vi har satt inn skyvedør på badet for å få bedre utnyttelse av plassen utenfor badet.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:33   #7
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Vi har satt inn skyvedør på badet for å få bedre utnyttelse av plassen utenfor badet.

Altså at selve søra inn til badet er skyvedør?
Eller skyvedører inne på badet?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:36   #8
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Litt usikker på om vi kan ha døra inn til badet såpass langt til høyre med tanke på kræsj med inngangsdøra til selve leiligheten:




Sist redigert av Olifant : 13-05-12 kl 22:54.
Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 10:57   #9
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Liten kommentar til det å dusje rett på gulv; membran i gulvet eldes samme hvor godt den er lagt. Før eller siden vil det kunne trekke vann gjennom. Med mindre dette er nederste etasje med betonggulv ville jeg anbefalt kabinett.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 11:07   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Hva med skyvedør på badet? Litt uvant med en gang men veldig plassbesparende i en trang gang.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 11:10   #11
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Hva med skyvedør på badet? Litt uvant med en gang men veldig plassbesparende i en trang gang.

Mener du at selve inngangsdøren til badet? Fra gangen?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 11:23   #12
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Jeg har også tenkt på skyvedør, men hvordan stenger man en skyvedør? Jeg har ikke funnet noen forklaring eller bilde av det på internett. Vil låse døra til badet!

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 12:17   #13
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Altså at selve søra inn til badet er skyvedør?
Eller skyvedører inne på badet?

Selve døra inn til badet er skyvedør. Tar ingen plass i gangen utenfor=plass til større skap!

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 12:24   #14
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Liten kommentar til det å dusje rett på gulv; membran i gulvet eldes samme hvor godt den er lagt. Før eller siden vil det kunne trekke vann gjennom. Med mindre dette er nederste etasje med betonggulv ville jeg anbefalt kabinett.

Jeg signerer dette. Vi flyttet inn i hus med relativt nytt og flott bad der man dusjet rett på flis. Allerede etter få år var det antydning til fuktutvikling (da vi kjøpte, badet var nytt noen år tidligere), og ut fra informasjon om hvem som har utført arbeidet og med hva, så er det ikke noe å si på det. Vi byttet til kabinett like godt først som sist.

Det samme med klosetter som har cisternen fliset inn i vegg. Vannbeholderen får kondens uansett og den kondensen slipper ikke ut hvis ikke man samtidig sørger for ytterst god ventilasjon (lufteluke, noe de færreste tenker på) og det vil bli et fuktproblem etterhvert, okke som.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 12:28   #15
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Jeg har også tenkt på skyvedør, men hvordan stenger man en skyvedør? Jeg har ikke funnet noen forklaring eller bilde av det på internett. Vil låse døra til badet!

Du kan sette inn en hakereile. Eventuelt bruke krok/haspe.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 13:02   #16
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Med dusjkabinett er jo sååååå kjipt å rengjøre. Vil ikke, vil ikke, vil ikke!

Og innebygd sisterne er og et problem?
Argh altså...

Men seriøst, tusen takk for gode tips damer.
jeg får ta det med på tegnebrettet.

Mulig vi dropper separat dusj til fordel for mer oppbevaringsplass.
Jeg ønsker meg plass til et trådkuvstativ til håndkler etc.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 15:07   #17
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad



Hvis jeg går for en løsning som dette.

Hvor mange cm bør de minimum være fra servant til skapene bak (altså plassen der man står mellom vasken og skapene bak), og også mellom vaskemaskin/tørketrommel og skilleveggen? Jeg vil jo utnytte plassen best mulig, men vil jo ikke gjøre det så trangt at man får klaus av å tømme vaskemaskina heller.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 16:05   #18
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 16:28   #19
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Jeg syns du har for lite bad til sånne skillevegger

Jeg liker løsningene til februarmamsen. Jeg syns det er viktigere at det er god plass til å passere inn og ut av rommet og borte ved dobbeltvasken slik at det er lett å bruke badet samtidig ved morgenstellet.

På den siste løsningen din ville jeg satt skapene langs veggen istedenfor ut i rommet.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 17:33   #20
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantegning / løsninger bad

Tusen takk Februaramsen! Den der skal jeg printe ut og ta med meg.

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg syns du har for lite bad til sånne skillevegger

Jeg ser den....

Hva med noe sånt da?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no