Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hekling for dummies

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-12, 18:06   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hekling for dummies

Jeg vil hekle dette teppet: http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...d_id=1&lang=no. Jeg lærte meg stavmasker og luftmasker i går.


Kan noen oversette dette til norsk? Jeg skjønner rad en tror jeg, men ikke to. Hva betyr hopp over? Må jeg gjøre noe med tråden?

Og når jeg skal legge opp, teller den første masken som en luftmaske?

Og hvilke heklekroker er best? Merke? Plast/metall/tre?

1.RAD: Hekle 1 st i 4. lm fra nåla, 1 st i hver av de 12 neste lm, * hopp over 4 lm, 1 st i hver av de 14 neste lm, 3 lm, 1 st i hver av de 14 neste lm *, gjenta fra *-* 4 ganger til, hopp over 4 lm, 1 st i hver av de siste 14 lm = 168 st.
2.RAD: 3 lm (= 1 st), 1 st i samme st, 2 st i neste st, 1 st i hver av de 10 neste st, * hopp over 4 st, 1 st i hver av de 12 neste st, 2 st om lm-buen, 3 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver av de 12 neste st *, gjenta fra *-* 4 ganger til, hopp over 4 st, avslutt med 1 st i hver av de 10 neste st og 2 st i hver av de 2 siste st = 168 st.
Gjenta 2.rad oppover til stripene i A.1 er heklet ferdig, teppet måler ca 120 cm i lengden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 18:15   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hekling for dummies

Du lager først knuten, og så teller kvar maske etterpå.
Hopp over, betyr rett og slett at du hopper over 4 masker før du fortsetter å hekle.
Kva heklenål som er best er så forskjellig. Eg foretrekker nokre frå Clover, mens andre vil ha bambus og andre vil ha vanlige metallnåler som ein finner i alle mulige butikkar.

Starta nettopp på dette for andre gong. Er nettopp ferdig med andre omgang.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 18:33   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hekling for dummies

Takk! Dette er jeg mest usikker på tror jeg: 2 st om lm-buen, 3 lm, 2 st om samme lm-bue. Skjønner ikke!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 18:41   #4
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hekling for dummies

Du hekler to staver etter hverandre i luftmaskebuen, så tre luftmasker "oppå" den siste staven, og tilslutt to staver til i samme luftmaskebue. See?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 18:42   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hekling for dummies

To staver nedi buen altså stikk nåla inn under buen etter første kast, lag en stav ferdig, gjør det en gang til=2 staver. Hekle tr luftmasker, og så tar du to nye staver ned i samme bue som du lagde de to første. Forståelig?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 18:45   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hekling for dummies

I første omgang så lager du 3 luftmasker og fortsetter heklinga. Det er desse som er luftmaskebuer i omgang 2. Så når du kjem til dei så hekler du 2 staver rundt buen, lager 3 nye luftmasker og lager så 2 staver til rundt buen.



Her ser du buen. Første og andre omgang.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 20:22   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hekling for dummies

Ah! Jeg tror jeg skjønner. Skal legge opp straks. Tusen takk for hjelp!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 18:09   #8
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hekling for dummies

Korleis går det ?

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 09:06   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hekling for dummies

Det går overraskende bra. Jeg tror jeg burde gått ned i størrelse på nålen, det blir litt "slaskete", men jeg kjøpte bare nr 6, så da får det bli som det blir - jeg ville ikke vente til i kveld med å begynne. :utålmodig:

Tusen takk for all hjelp!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg photo.jpg (165,2 KB, 35 visninger)
Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 09:07   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hekling for dummies

Det ble digert, gitt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 10:27   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hekling for dummies

Se der ja! Bra!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 10:38   #12
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hekling for dummies

Stilig. Kjenner igjen den utolmodighets følelsen.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no