Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20
Ingen 37 23,72%
1 44 28,21%
2-3 43 27,56%
4-6 23 14,74%
7-10 6 3,85%
11 eller mer 2 1,28%
Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli 1 0,64%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-17, 15:15   #441
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ok, for meg blir det mye det samme, og retorikken virker ikke til sin hensikt i noen av eksemplene. Jeg tviler på jeg er den eneste, så det burde være interessant å notere seg.

Retorikken virker ikke uansett hva man sier, tydeligvis, så snart er det i det minste noen dommedagsprofeter som casher inn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:17   #442
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Retorikken virker ikke uansett hva man sier, tydeligvis, så snart er det i det minste noen dommedagsprofeter som casher inn.

Da var det nok litt dumt av meg å husje Jehovas Vitner avgårde i dag akkurat når de kom til Harmageddon.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:17   #443
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Da var det nok litt dumt av meg å husje Jehovas Vitner avgårde i dag akkurat når de kom til Harmageddon.

Ohyes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:19   #444
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

De er nok fremdeles på feltet et sted, kanskje jeg kan ta dem igjen og høre om de har noe slags avlatsordning for flyreisende.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:35   #445
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er ingen som flyr i vei fordi de ikke har selvdisiplinen som skal til for å slutte med det.

Når det gjelder feriereiser kan jo alle som vil velge de vekk? (Jobbreiser kan det nok være vanskelig for enkeltpersoner å velge vekk). Jeg tror nok ikke folk har en "tvang" til å reise på ferie, men de har "lyst". Men å velge vekk noe man har lyst på er jo nettopp selvdisiplin?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:38   #446
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Er det forresten noen som vet om/har sett en lettlest og tilgjengelig karbonavtrykksliste?

Type: Kjøre 100 mil = xx, Fly Oslo-Bergen =, Fly til Malaga =, fly til NY =, 1 kg kjøtt =, 1 kilo brød =, ett fullt badekar =, osv?

Det hadde vært fint om noen hadde laget en lett forståelig sånn oversikt, for man kan bli litt matt av "alt man burde gjort" og at det liksom uansett aldri vil kunne bli godt nok.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:39   #447
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Når det gjelder feriereiser kan jo alle som vil velge de vekk? (Jobbreiser kan det nok være vanskelig for enkeltpersoner å velge vekk). Jeg tror nok ikke folk har en "tvang" til å reise på ferie, men de har "lyst". Men å velge vekk noe man har lyst på er jo nettopp selvdisiplin?

Man kan reise på ferie uten å fly. Også til varmere strøk.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:39   #448
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det forresten noen som vet om/har sett en lettlest og tilgjengelig karbonavtrykksliste?

Type: Kjøre 100 mil = xx, Fly Oslo-Bergen =, Fly til Malaga =, fly til NY =, 1 kg kjøtt =, 1 kilo brød =, ett fullt badekar =, osv?

Det hadde vært fint om noen hadde laget en lett forståelig sånn oversikt, for man kan bli litt matt av "alt man burde gjort" og at det liksom uansett aldri vil kunne bli godt nok.

Hm, jeg så en fin en for en stund siden. Skal se om jeg finner den igjen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:48   #449
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Man kan reise på ferie uten å fly. Også til varmere strøk.

Ja? (litt usikker på om det var et argument imot, en utdypning eller noe helt annet?)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:49   #450
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja? (litt usikker på om det var et argument imot, en utdypning eller noe helt annet?)

Du skriver at "feriereiser er frivillig", som at man automatisk må droppe ferie om man dropper å fly. Det må man altså ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 15:57   #451
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Når det gjelder feriereiser kan jo alle som vil velge de vekk? (Jobbreiser kan det nok være vanskelig for enkeltpersoner å velge vekk). Jeg tror nok ikke folk har en "tvang" til å reise på ferie, men de har "lyst". Men å velge vekk noe man har lyst på er jo nettopp selvdisiplin?

Ikke på samme måte som noe man har et sterkere avhengighetsforhold til, som man gjerne har strevd lenge for å slutte med. Så å få påpekt at det "bare" er å la det være, blir definitivt et helt annet. Det er få som har prøvd og prøvd i mange år å fly mindre, greid det i perioder, for så å "havne utpå" igjen, og dermed utvise lav selvkontroll på et skambelagt område.

Jeg mener det er mer sammenlignbart med andre områder som folk her inne har lavere terskel for å moralisere over. Det er lett å sikre barna bakovervendt i bilen. Det er bare å velge et bakovervendt sete og sette det den veien. Det er lett å invitere alle jentene i bursdag. Det er bare å feire utendørs, eller låne stoler av naboen. Dette er ting som folk vet at de bør, men som enkelte velger å trosse av hensyn til eget velbehag. Og der ligger også å velge seg reisemål i så stor avstand at man må ta fly for å komme dit, bytte til nyere modell i mobiltelefon, mens den gamle fortsatt virker, eller kjøpe nye klær man egentlig ikke trenger.

Mange av oss her inne er vel av det mange frp-velgere definerer som "eliten". Vi har muligheten til å kjøpe økologisk og rettferdig, spise sunt, vegetarisk og kortreist, kjøre sikre og miljøvennlige biler, velge kvalitet og bærekraft på de fleste områder, uten at det egentlig koster oss så mye, og mene litt av hvert om dem som ikke gjør dette. Men når det rokkes ved den ene luksusen som gir oss personlig livskvalitet og energi, som er det mest miljøskadelige av alt, og som andre i befolkningen bare kan drømme om, da avslutter man abonnement på tråden, nekter å diskutere mer, og snakker om pietist-moralisering. Og da skyves ansvaret over på politikerne og "de andre". Jeg skjønner jo det kan virke en smule kvalmende. Hvor idealistiske er vi egentlig, når det virkelig er noe vi må ofre... ?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 13-09-17 kl 16:03.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:15   #452
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg er ikke idealist i det hele tatt. Det har jeg heller aldri påstått. Jeg er heller ikke spesielt moralsk (eller moraliserende). Jeg er en evidence based pragmatiker som av og til gjør ting som er et godt stykke fra det idéelle. Som for eksempel synes det er vanskelig (og heller ikke ønskelig) å avslå invitasjonen i julen fra mine foreldre for hele storfamilien til Sri Lanka, spesielt når jeg vet jeg at jeg har minst 2 t/r-flyturer i måneden gjennom jobb, og dette er et musepiss i havet.

Jeg kjøper heller ikke økologisk, fordi det har en lav evidence based nytte/kost-verdi. Jeg kildesorterer, derimot, selv om det har vist lav nytte, fordi det har en ekstremt lav kostnad for meg. Og jeg sykler til jobb, fordi det er hverdagsaktivitet og for å la bilen stå så mye som mulig. Det monner ikke mye i verdenssammenheng, men det hjelper jo på lokalforurensningen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:17   #453
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg synes det "jeg flyr så mye i jobb at det har jo ikke noe å si om jeg flyr privat egentlig"-argumentet er i overkant lettvint. Men det oppleves kanskje moraliserende om jeg sier det?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:18   #454
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Nei, du må gjerne si det så mye du vil. Men det har ingen impact på meg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:20   #455
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nei, du må gjerne si det så mye du vil. Men det har ingen impact på meg.

Er det noe som har det, egentlig?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:22   #456
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Ok, jeg kan gjøre ett forsøk til. Hvis noen velger bort alle privatreiser, så reduserer hun antall totale flyreiser med kanskje 2 t/r i året, altså 4 enkeltflights?

Hvis jeg kaller inn til 2 skype-for-fly-møter med teamet mitt, reduserer jeg med 30 t/r, altså 60 flights. Det er sånt som teller. Det er lavterskel, det er tidseffektivt og win/win. Og overhodet ikke moraliserende.

Privatflighter er, i all hovedsak, symbolsaker.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:26   #457
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ok, jeg kan gjøre ett forsøk til. Hvis noen velger bort alle privatreiser, så reduserer hun antall totale flyreiser med kanskje 2 t/r i året, altså 4 enkeltflights?

Hvis jeg kaller inn til 2 skype-for-fly-møter med teamet mitt, reduserer jeg med 30 t/r, altså 60 flights. Det er sånt som teller. Det er lavterskel, det er tidseffektivt og win/win. Og overhodet ikke moraliserende.

Men gjør du det da? Altså, kutter firmareiser?

(Jeg er klar over at du har sagt det samme flere ganger, altså firmareiser vs privatreiser, jeg kan lese. Det er ikke det jeg spør om heller. Det jeg spør om er hva som skal til for å få selv de som flyr mye i jobb til å kutte i privatflyreising også. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:26   #458
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Er det noe som har det, egentlig?

Det er veldig mye, kanskje nesten mesteparten av min miljøbevissthet og kunnskap som stammer fra FP. Det er mange her som er veldig kunnskapsrike, og jeg lærer stadig noe nytt. Klart det har innvirkning. Men det er ikke realistisk med null flyturer for min del det nærmeste året, og forsøk på å gi meg dårlig samvittighet for det må jeg innrømme at preller av. Jeg vet det ikke er ideelt, men jeg er likevel komfortabel med valget jeg har tatt. Likevel har informasjonen her gjort meg langt mer bevisst på reisevanene våre, og på flere områder får det konsekvenser. Men ikke merkbart på forumet her og nå, siden jeg er dristig nok til å be om reisetips, ja. At alt annet man eventuelt gjør i retning miljøvern og klimatiltak beskrives (ja, det har skjedd her i tråden) som fullstendig meningsløst, det er en form for polarisering som jeg lett tror skyver folk vekk fra hele tankegangen. Og det er jo absolutt kontraproduktivt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:40   #459
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er ikke idealist i det hele tatt. Det har jeg heller aldri påstått. Jeg er heller ikke spesielt moralsk (eller moraliserende). Jeg er en evidence based pragmatiker som av og til gjør ting som er et godt stykke fra det idéelle. Som for eksempel synes det er vanskelig (og heller ikke ønskelig) å avslå invitasjonen i julen fra mine foreldre for hele storfamilien til Sri Lanka, spesielt når jeg vet jeg at jeg har minst 2 t/r-flyturer i måneden gjennom jobb, og dette er et musepiss i havet.

Jeg kjøper heller ikke økologisk, fordi det har en lav evidence based nytte/kost-verdi. Jeg kildesorterer, derimot, selv om det har vist lav nytte, fordi det har en ekstremt lav kostnad for meg. Og jeg sykler til jobb, fordi det er hverdagsaktivitet og for å la bilen stå så mye som mulig. Det monner ikke mye i verdenssammenheng, men det hjelper jo på lokalforurensningen.

Ja, det er jo slik det er for mange. Men akkurat her var det reaksjonen på innleggene til noen, og tilsvarende innlegg tidligere i tråden, som ble litt voldsomt for meg. Det skal mye til før de drevne forummedlemmene på fp melder seg ut av diskusjoner og avslutter abonnement på tråder. Men dette ble altså i overkant for flere. Å få høre at man bidrar til å ødelegge planeten for egen fornøyelses skyld skal man altså ha seg frabedt, spesielt siden retorikken ikke virker (i motsetning til retorikken i de andre diskusjonene?). Jeg synes det er litt rart. Og lurer litt på om det finnes noen retorikk i det hele tatt, som kan få reiseglade fp-brukere til å fly mindre. Men kanskje var det ikke engang hensikten med innlegget, kanskje hensikten bare var å vekke folk, få oss til å tenke litt, og blåse ut litt frustrasjon. Som i svært mange andre diskusjonstråder.

Jeg synes også argumentet med at "jo, jeg burde vel kanskje det, men man bør heller redusere antall jobbreiser" blir litt vel passivt. Det blir bare nok en måte å trøste seg selv på, fordi man ikke er villig til å endre klimafiendtlige reisevaner. Hvorfor tenke miljø i det daglige i det hele tatt egentlig, når det først og fremst er industrien som sørger for de store utslippene, til og med på helt andre kanter av jordkloden?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 16:41   #460
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg kutter firmareiser så mye jeg kan, ja. Og jeg har også langt færre privatreiser enn før. Men som Niobe sier, null er ikke realistisk i noen av kategorier.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no