Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-09, 08:22   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Leste akkurat denne artikkelen i Drammens Tidende og kjente jeg ble ganske uvell.

For 2 1/2 år siden satt vi selv der, med en alvorlig syk baby, og ventet i hele 2 timer på lege.

I artikkelen står det: Ifølge direktøren er det fem hastegrader akuttmottaket opererer med når det kommer pasienter inn. De mest akutte tilfellene skal tas med en gang, mens de med minst behov for akutt behandling, skal bli vurdert av lege innen to timer.

Det som gjør meg forbannet er at det ofte (alltid?) er sykepleiere som vurderer dette, er det ikke? Vi ble i alle fall tatt imot av sykepleier. Selv om jeg maste og gråt og ba om at en lege måtte komme, så forstod ikke hun at A var syk nok. Da legen omsider kom tok det han en liten titt på A før han så at han var alvorlig syk. Og behandling ble satt i gang.

For vår del gikk det heldigvis bra til slutt. Det første døgnet var kritisk, så ble han stabil og vi kunne puste lettet ut.

Det gjør meg vondt å høre om de som har mistet tenåringen sin på samme sykehus. Jeg vet ikke hvordan syk denne tenåringen var, men i følge fastlegen visste i alle fall han at sykdommen kunne være dødlig. Da burde vel akutten på sykehuset vite det også ...

Burde rutiner på norske sykehus endres? Slik at en lege ALLTID skal se til pasienten først, og så kan man heller måtte vente dersom sykdommen ikke krever hastebehandling? Det er jo stor forskjell på å komme inn på sykehuset med et brukket ben enn å komme inn med en sykdom man kanskje ikke vet hva er ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 08:24   #2
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Og jeg mener ikke disse sykepleiere, bare så det er sagt.
Sykepleiere gjør en fantastisk jobb de også.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 08:54   #3
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Tragisk sak!

Det er ikke alltid like enkelt som det høres ut som i media. Jobber selv i akuttmottaket og vi triagere alle pasienten, dvs vurderer hastegrad ift kliniske observasjoner. Selvfølgelig tas også skjønn med. Pasienten skal tilses av lege i forhold til hastegrad, og uten å fordele skyld er det ofte de man venter på. Dette er det helt naturlige grunner til, som andre alvorlige syke, traumer som kommer inn osv. Men helt klart skal legen purres på dersom tilstanden forverres.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 09:38   #4
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Denne saken er jo spesiell da pasienten var vurdert av lege og så sendt til akuttmottaket. Det som da har skjedd er vel at noen overvurderte legens vurdering og mente det var ok å vente. Det er noe annet enn å dra på legevakten og måtte vente, selv om det også er uakseptabelt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 12:05   #5
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Pasienter som blir vurdert av fastlegen blir alltid møtt av sykepleier først uansett, med mindre det er snakk om traumer e.l. Sykepleier gir de en vurdering, og koordinerende sykepleier kontakter lege dersom hastegraden tilsier at de må ha umiddelbar tilsyn.

I denne spesielle saken burde legen hatt tilsyn med det samme, er helt enig i det. Tikket bare litt på dette:

Opprinnelig lagt inn av Dora, her.

Det som gjør meg forbannet er at det ofte (alltid?) er sykepleiere som vurderer dette, er det ikke?

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 10:15   #6
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Pasienter som blir vurdert av fastlegen blir alltid møtt av sykepleier først uansett, med mindre det er snakk om traumer e.l. Sykepleier gir de en vurdering, og koordinerende sykepleier kontakter lege dersom hastegraden tilsier at de må ha umiddelbar tilsyn.

I denne spesielle saken burde legen hatt tilsyn med det samme, er helt enig i det. Tikket bare litt på dette:

Jeg forstår at du tikket litt på det, derfor jeg spesifiserte under at jeg ikke var ute etter sykepleiere. Det var knotete og dårlig formulert av meg, da det er systemet som plager meg...
Jeg kan selvfølgelig kun snakke utfra vår egen erfaring, og der var det sykepleier som grovt feilvurderte. I vårt tilfelle er det kanskje en "person" sak, ikke relatert til sykepleier/lege? Jeg vet i alle fall at det var et skikkelig oppvaskmøte etterpå, og mener de sa at på barneavdelingen endret de rutinene etterpå. En lege SKAL se til barnet først, for å vurdere hastegrad, og så blir man behandlet deretter. Haster det ikke, så må man vente. Sykepleieren vi møtte på ser meg fortsatt ikke i øynene ... 2 1/2 år etterpå.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 10:21   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Det er ofte sånn at sykepleiere skal avgjøre hastegrad ja og det er ikke like bra som når en lege gjør det rett og slett, leger har en bedre utdanning for det og det ligger mer i deres fagfelt.

Problemet er at ofte er ikke lege alltid til stede, så det blir valget sykepleier eller ingen og da er det mye bedre med en sykepleier.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 10:36   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

En tragisk sak for alle involverte parter.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 10:44   #9
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er ofte sånn at sykepleiere skal avgjøre hastegrad ja og det er ikke like bra som når en lege gjør det rett og slett, leger har en bedre utdanning for det og det ligger mer i deres fagfelt.

Problemet er at ofte er ikke lege alltid til stede, så det blir valget sykepleier eller ingen og da er det mye bedre med en sykepleier.

Det er vel akkurat det jeg mener også. Personlig ville jeg stolt mer på hastegraden til en lege.

Vår gutt hadde blodforgiftning og var blitt så syk at han var blitt dårlig sirkulert. Legen trengte se på han bare, klemte han på huden og varslet akutt-teamet. Dette tok legen to sekunder. Sykepleieren klarte ikke se det på 2 timer. DET bekymrer meg! Når vi kom til sykehsuet var han så dårlig at jeg kunne ikke kle på han etter veiing...han bare ynket seg ...

I vårt tilfelle var det ikke bedre å ha en sykepleier der. Hun GJORDE jo ingenting!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 20:14   #10
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er ofte sånn at sykepleiere skal avgjøre hastegrad ja og det er ikke like bra som når en lege gjør det rett og slett, leger har en bedre utdanning for det og det ligger mer i deres fagfelt.

Problemet er at ofte er ikke lege alltid til stede, så det blir valget sykepleier eller ingen og da er det mye bedre med en sykepleier.

Det stemmer at de har lengere utdanning, men de legene som som tilser pasientene i mottaket er ofte er turnusleger og nyutdannede ass.leger som gjerne har mindre erfaring enn sykepleierne der.

I en ideell verden skulle selvsagt legen ha tilsett pasienten først, enig i det.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 20:27   #11
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Det stemmer at de har lengere utdanning, men de legene som som tilser pasientene i mottaket er ofte er turnusleger og nyutdannede ass.leger som gjerne har mindre erfaring enn sykepleierne der.

Jeg er klar over det, men turnusleger har ofte bedre klinisk skjønn enn hva sykepleiere som har jobbet flere år har. Jeg har ofte stusset over det og skjønner egentlig ikke hvorfor det er sånn. Men sånn er det, som bakvakt opplever jeg at turnusleger er mye mer presis enn sykepleierne i akuttmottaket.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 20:41   #12
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Skummel debatt, synes jeg.

Min mann har jobbet en del legevakt her i byen og han er mildt sagt sjokkert over hvordan pasientene vurderes i forhold til hastegrad. Han har flere ganger opplevd å ta inn pasienter med blodforgiftning eller annen alvorlig sykdom, som har sittet på venterommet i mange timer.
Han skylder ikke på sykepleierne i luka, men synes systemet fungerer altfor dårlig. Det er utrolig skummelt sammenlignet med de andre (mindre) stedene vi har vært/jobbet.

Nylig sak i Bergens tidende (fra i fjor), hvor en alvorlig syk tenåring var på legevakten i to timer før han ble vurdert av lege:
http://www.bt.no/lokalt/article81568...e_frontpage%5D

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 20:48   #13
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er klar over det, men turnusleger har ofte bedre klinisk skjønn enn hva sykepleiere som har jobbet flere år har. Jeg har ofte stusset over det og skjønner egentlig ikke hvorfor det er sånn. Men sånn er det, som bakvakt opplever jeg at turnusleger er mye mer presis enn sykepleierne i akuttmottaket.

Min erfaring er vel at sykepleiere i akuttmottak ofte er tilbakelente og trygge, men at turnuslegene er litt stressa og redde for å gjøre feil.

Jeg har flere ganger opplevd at noen sykepleiere har vært raske med å dømme en kjent alkoholiker som bare full, eller rusmisbrukere som bare ute etter smertestillende,
når de faktisk har hatt hjerneblødning eller skallebrudd eller har vært reelt suicidale.
(og jeg har brukt hele netter på å krangle med sykepleiere og røntgenleger og halve politistyrken for å få holde pasienten på sykehuset - i ettertid utrolig glad for at jeg som grønn og uerfaren ikke lot meg presse av erfarne og flinke fagfolk. Jeg hadde sannsynligvis blitt stående som ansvarlig til slutt)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 20:54   #14
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

(og jeg har brukt hele netter på å krangle med sykepleiere og røntgenleger og halve politistyrken for å få holde pasienten på sykehuset - i ettertid utrolig glad for at jeg som grønn og uerfaren ikke lot meg presse av erfarne og flinke fagfolk. Jeg hadde sannsynligvis blitt stående som ansvarlig til slutt)

Herlighet så ubehagelig.

Jeg kjenner jeg får litt panikk med tanken på at noe skal skje med oss her i byen. MÅ man innom legevakten, -kan man ikke dra direkte opp til barneklinikken selv? Eller er det det samme der, - eller kalles det legevakt det også? :uvitende:

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 20:56   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Du kan dra rett på Barneklinikken, men om du tror det er noe bedre der ...
Der blir du også møtt av sykepleier i luke og så sitter du og venter og venter før du får se en lege, som gjerne er så stresset pga. køen at de ikke en gang gidder å ta en enkel prøve før de sender deg ut igjen.

Jeg har langt bedre erfaring med legevakten, både her i provinsen og den i sentrum, enn jeg har med Barneklinikken.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 20:58   #16
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Min erfaring er vel at sykepleiere i akuttmottak ofte er tilbakelente og trygge, men at turnuslegene er litt stressa og redde for å gjøre feil.

Jeg hadde sannsynligvis blitt stående som ansvarlig til slutt)

Jeg tror du peker på noe som nok bidrar mye til dette. Leger står ansvarlig på en helt annen måte enn sykepleiere.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 21:13   #17
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Feilvurderinger er tragisk, uansett yrkesgruppe.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 21:50   #18
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Synes det er litt skremmende at leger har så liten tillit til sykepleiere. Vi har faktisk utdanning og erfaring, og vi jobber i et team selv om jeg personlig har opplevd flere ganger at sykepleiere blir ekskludert av legene. Alle kan selvsagt ta feil, både sykepleiere og leger. Har selv opplevd at legene har tatt feil og sykepleieren rett, noe som resulterte i tragisk utfall.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 21:56   #19
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Synes det er litt skremmende at leger har så liten tillit til sykepleiere. Vi har faktisk utdanning og erfaring, og vi jobber i et team selv om jeg personlig har opplevd flere ganger at sykepleiere blir ekskludert av legene. Alle kan selvsagt ta feil, både sykepleiere og leger. Har selv opplevd at legene har tatt feil og sykepleieren rett, noe som resulterte i tragisk utfall.

Leger tar feil og sykepleiere tar feil. At jeg sier at leger er flinkere til å vurdere alvorlighetsgrad, som går innunder diagnostikk, som jo leger er mer trenet på er ikke et uttrykk for at jeg har generelt liten tillit til sykepleiere.

Men det er, med unntak av idiotiske turnusleger og mange flinke sykepleiere, en stor forskjell på å få rapport fra en turnuslege og fra en sykepleier. Når en turnuslege ringer og forteller om en pasient og jeg spør om almenntilstand så får jeg så godt som alltid en slik regle: Pasienten har blodtrykk på så og så, puls på så og så. Respirasjonsfrekvens så og så, temperatur på så og så. Velsirkulert. Er orientert for tid og sted, ingen amnesi. Tørr og varm i huden.

Når jeg snakker med en sykepleier så kvepper jeg litt om jeg får noe som er i nærheten så presist og merker meg navnet for å ha på godlisten. Men jeg tror ikke jeg har fått en såpass nøye tilbakemelding fra en sykepleier noen gang.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 22:07   #20
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Når jeg snakker med en sykepleier så kvepper jeg litt om jeg får noe som er i nærheten så presist og merker meg navnet for å ha på godlisten. Men jeg tror ikke jeg har fått en såpass nøye tilbakemelding fra en sykepleier noen gang.

En liten avsporing, da vi fortsatt skrev journalnotater for behandlerene var det en velsignelse å skrive for legene. Kort og konsist, ikke noe fyllstoff. Fra de andre yrkesgruppene var det side opp og side ned med "vås", og man måtte lete med lykt og lupe for å finne fram til hva de egentlig ville formidle.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no