Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-24, 18:12   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Ulykkelig

Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Ene datteren har vært uheldig og sølt neglelakk på en duk som er veldig verdifull for meg. Er det noen mulighet for å få det vekk? Mørk vinrød neglelakk på lys, naturbeige bomull. Finnes det noen kjerringråd som garantert virker, og ikke gjør det verre ved å smudge det utover? Eller er det mulig at et renseri kan fikse det? Noen som har positive erfaringer eller trøstende ord?

(Retteprogrammet feilmerker for øvrig ordet "neglelakk", og foreslår "englelik" i stedet. )

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-24, 18:58   #2
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Kjapt google søk sier at kjemisk rens (renseri) enkelt fjerner neglelakk, så jeg ville funnet et renseri og satset på de fikset biffen!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-24, 19:03   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Ånei! Har ingen råd, men masse sympati.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-24, 19:14   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Kjapt google søk sier at kjemisk rens (renseri) enkelt fjerner neglelakk, så jeg ville funnet et renseri og satset på de fikset biffen!

Sikkert en god ide, kan hende resten av duken hadde hatt godt av en rens også. Tror jeg fikk den i gave for ca 30 år siden, og den har aldri vært renset. Det er en tradisjonell stor juleduk som min mormor (som døde i 2008) har brodert. Så betalingsvilligheten er naturlig nok høy. Jeg var bare usikker på om neglelakk er noe av det renseriene har metoder for å fjerne, så veldig godt å høre at det lar seg gjøre.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-24, 19:21   #5
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Sikkert en god ide, kan hende resten av duken hadde hatt godt av en rens også. Tror jeg fikk den i gave for ca 30 år siden, og den har aldri vært renset. Det er en tradisjonell stor juleduk som min mormor (som døde i 2008) har brodert. Så betalingsvilligheten er naturlig nok høy. Jeg var bare usikker på om neglelakk er noe av det renseriene har metoder for å fjerne, så veldig godt å høre at det lar seg gjøre.

Skjønner hva du mener. Jeg har også en sånn brodert juleduk fra min mormor. Hun døde denne julen...
Håper inderlig du får reddet duken!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-24, 19:35   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Hvis det ikke skulle gå av, så brukte min mormor noen broderte blomster til å dandere utover på broderte duker, der det etterhvert var flekker. Vet ikke hva de kalles, var typisk 3-4 cm store og flate, i stoff med broderier som kan matche duk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-24, 20:25   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvis det ikke skulle gå av, så brukte min mormor noen broderte blomster til å dandere utover på broderte duker, der det etterhvert var flekker. Vet ikke hva de kalles, var typisk 3-4 cm store og flate, i stoff med broderier som kan matche duk.

God ide, men dette er på en del av duken som henger ned på siden av bordet, utenfor broderiet. Også er mønsteret slik at jeg har vanskelig for å se for meg hvordan det skulle passe.


(gammelt bilde fra før neglelakkulykken, flekken er ute på siden, til venstre for fluesoppene på midten)

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 05-01-24 kl 09:03.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-24, 22:30   #8
Bonzai
Superaktiv
 
Bonzai sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 306
Bonzai er litt kulBonzai er litt kul
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Alternativet er å kjøpe stoff lignende duken og få noen som er flink til å sy/brodere til å sy en lapp over flekken.

Bonzai er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-24, 22:32   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Opprinnelig lagt inn av Bonzai, her.

Alternativet er å kjøpe stoff lignende duken og få noen som er flink til å sy/brodere til å sy en lapp over flekken.

Ja, det er absolutt siste utvei. Tror jeg prøver renseri først, og ser hva de får til. Når jeg tenker meg om så går jeg forbi et renseri på vei til jobb, så jeg kan stikke innom der og spørre.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 08:42   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Håper et renseri kan fikse det for deg.

For en eventuell utskifting av stoff ville jeg hørt med Husfliden eller noen andre som virkelig kan søm. Har fått virkelig god hjelp der med deler til en bunadskjorte hvor delene var for små og måtte skjøtes.

Skifte ut en liten bit stoff med et annet. Tenker på at en mulighet kunne være å ha et lite parti med hardangersøm der, da tar man jo ut stoffet. En annen mulighet kunne være å brodere navn og dato til bestemoren din, slik at duken blir signert for ettertiden. For den saks skyld kunne man brodere med hvit søm om man kunne få det til å dekke. Dette kunne du diskutere med en av syerne til husfliden. Hun jeg snakket med om ulike muligheter var ihvertfall veldig dyktig og hjelpsom.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 08:50   #11
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.735
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Ingen råd, veldig fin duk!

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 09:29   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Huff, huff, huff. Sånne duker blir man jo så glad i.

Hvis renseriet kan fikse jobben, så vil jeg gjerne vite om det. Jeg har også en sånn duk som jeg er veldig glad i, og det er godt å vite hva som faktisk kan fikses.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-24, 09:53   #13
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Jeg hadde en kunde for en stund siden som fortalte at hun en gang hadde mistet en åpen neglelakkflaske over bunadskjorten som lå på en stol på badet i påvente av vask. Det hadde gått fint, rens tok flekkene. Det var nok en bomullsskjorte.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-24, 19:26   #14
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.735
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Neglelakk på tekstil! Er det håp?

Hvordan gikk det med duken?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no