Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Haster: ripsgelé

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-12, 23:41   #1
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Haster: ripsgelé

Nå har jeg akkurat fått ripsgelé over på fem glass, og så står de på benken, smaksprøven kjennes superb ut..men hvordan skal jeg gjøre det med glassene fram til de blir kjølige? Kan jeg skru på lokket nå? Vil jo at ripsen skal være "ren" så jeg kan jo nesten ikke la glassene stå åpne over natta?

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:52   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: rispgelé

Kan bare legge det løst oppå. Fikk du geleen stiv uten hjelpemidler såherårs? ( her er ripsen altfor moden, men det er jo klimatiske forskjeller i vårt herlige land )

Hjemmelagd ripsgele er lovely, yummy.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 00:17   #3
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Haster: rispgelé

Jeg lot det avkjøle litt før jeg skrudde på lokket og snudde opp ned, for å være sikker på at det blir helt tett. I følge mannen har svigermor gjort "noe sånt som det". Hun er mammaen til en ganske pålitelig fyr, og så har hun lagd ripsgelé i ganske mange år nå. Han ante ikke om hun avkjølte det først, men jeg satser på at det går fint. Jeg bor langt nord for polarsirkelen, og her er det bare den fremste bæra som begynner å bli rød, så det gikk som på skinner. Den smaker nydelig, og jeg gleeeeder meg til viltmiddag med geleen som ekstra høydare. Eventuelt bare på ei skive.

Kan forøvrig dele noen erfaringer:

1. Du trenger ikke renske bort rubbel og bit. Stilken kan fint ligge igjen. (Lærdom fra i forfjor).
2. Når ripsen koker i kasserollen, gjerne tilsatt vann: ikke tenk at det må jo være lurt å mose bærene for å få ut mest mulig saft. Det blir grumsete og umulig å få klart igjen ved hjelp av normalt kjøkkenutstyr. Det kommer til å irritere deg en smule.
3. Pass på at du har masse ledig benkeplass rundt deg. Dobbelt så mye som du tror du kommer til å få behov for. Og litt til. Det samme kan vise seg å gjelde kasseroller, litermål og røreredskap.
4. Still fram glass med riktig side opp før du nærmer deg med den glovarme kasserollen. Kanskje du mangler benkeplass til å sette kasserollen fra deg, og mangler vett til å sette den tilbake på plata mens du snur glassene.
5. Vær helt sikker på at lokk og glass hører sammen før du skal skru fast. Ellers kan du risikere å miste det ene glasset over benkeplata. Har du allerede sløst bort halve ripsmengden som i punkt 2, blir det ekstra frustrerende.
6. Jo større beholder du heller restene i, jo fortere kan du forsikre deg om at resultatet ble bra. Og forsikre deg på nytt igjen. Og enda litt til.

Ripsgelé er godt!

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:58   #4
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Haster: rispgelé

Jeg skrur på lokkene med en gang når jeg lager gelé/syltetøy. Det er vel avkjølingsprosessen som gjør at det blir vakum og helt tett?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:00   #5
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Haster: rispgelé

Det samme tenkte jeg?

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:01   #6
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: rispgelé

Lokk på med en gang. Skru tett til.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 15:01   #7
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Haster: ripsgelé

Er det mulig å endre tittel på tråden? Jeg har maaange spørsmål om ripsbær(busker)...

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no