Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-17, 11:13   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Jeg tror det er lurt for meg å kutte litt i karbohydrater.
Men jeg orker ingen diett eller store omlegginger.

Har noen forslag til hvordan det er enkelt å kutte en del, eller smarte valg?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:16   #2
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Mindre pasta? Erstatte pasta med grønnsaker? Mindre brød? Bytte ut brød med veldig grove knekkebrød?

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:19   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Jeg synes det går veldig lett å kutte ut det meste av pasta, ris, poteter og vanlig brød. Til mat det er vanlig å spise ris eller pasta lager vi gjerne blomkålris til oss voksne, og vanlig ris/pasta til barna. Blomkålris tar fem minutt å lage, så det er veldig lite styr.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:19   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Vi har vanligvis brød som har tre eller fire "kakestykker" på brødskalaen. Men det er ikke grovt nok? Eller? (jeg aner ikke...!)
Poteter spiser vi sjelden, så den er grei å kutte i.

Hvordan lager man blomkålris?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:21   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vi har vanligvis brød som har tre eller fire "kakestykker" på brødskalaen. Men det er ikke grovt nok? Eller? (jeg aner ikke...!)

Det er ikke mindre karbohydrater i grovt brød, så grovheten har egentlig ingenting å si. Knekkebrød hjelper fordi ett knekkebrød veier ganske mye mindre enn en skive, eller veldig, veldig grovt brød fordi man gjerne spiser mindre av det enn vanlig brød. Men samme mengde grovt brød og fint brød har veldig lite, om noen, forskjell i karbo-innhold.

Blomkålris er finraspet blomkål. Enten steker jeg det i panne med bittelitt finhakket løk, eller bare koker et par minutt i salt vann. Det blir veldig likt ris i konsistens.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:22   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Jeg døde litt da jeg prøvde å kutte ut pasta.
Men jeg spiser kun knekkebrød i ukedagene, type rød Ryvita og Rugsprø. Og spiser en Skyr til lunch hver ukedag. De har høyt proteininnhold.
Jeg lærte endel da jeg lastet ned Lifesum og målte hvor mye karbo, protein og fett som jeg spiste hver dag.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:24   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Når jeg er flink lager jeg lavkarboknekkebrød, de er vel ikke low, men slow. Bytter pasta og ris med linser. Bakte grønnsaker er også godt til middag, men tar tid. Og brokkoli varm eller kald som salat. Hummus laget av kikerter kan erstatte noe. Og søtpotet har ikke så mye kalorier eller karbohydrater.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:29   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Og søtpotet har ikke så mye kalorier eller karbohydrater.

Det stemmer ikke. Sammenlignet med vanlig potet har søtpotet omtrent akkurat like mye kalorier og karbohydrater.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:31   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er ikke mindre karbohydrater i grovt brød, så grovheten har egentlig ingenting å si.

Det er vel ikkje heilt riktig. Fiberinnholdet har betydning, fordi kroppen ikkje bryt ned fiber på same måte som enkle karbohydrater. Dermed får grovare karbohydrater som for eksempel havregryn og liknande lågare GI og det er det som er relevant når ein vurderer om kroppen tar opp karbohydratene eller.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:33   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det er vel ikkje heilt riktig. Fiberinnholdet har betydning, fordi kroppen ikkje bryt ned fiber på same måte som enkle karbohydrater. Dermed får grovare karbohydrater som for eksempel havregryn og liknande lågare GI og det er det som er relevant når ein vurderer om kroppen tar opp karbohydratene eller.

Jo, men i praksis opplever jeg forskjellen som minimal, eller ikke-eksisterende. Om jeg har spist lavkarbo så får det samme effekten om jeg spiser litt halvgrovt brød eller litt fint.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:34   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det stemmer ikke. Sammenlignet med vanlig potet har søtpotet omtrent akkurat like mye kalorier og karbohydrater.

Like mykje kcal og karbohydrater, men mer fiber, som påverkar opptaket i kroppen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:35   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jo, men i praksis opplever jeg forskjellen som minimal, eller ikke-eksisterende. Om jeg har spist lavkarbo så får det samme effekten om jeg spiser litt halvgrovt brød eller litt fint.

Ok. Eg merker stor forskjell og kan godt inkludere havregryn og liknande i moderat lavkarbo.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:38   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Det som er aller enklest å kutte er definitivt pasta, ris og potet, synes jeg. Det er et hav av grønnsaker som kan fungere i stedet for.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:40   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ok. Eg merker stor forskjell og kan godt inkludere havregryn og liknande i moderat lavkarbo.

Ja, og det går vel an for de fleste, men et brød som er 3/4 på grovhetsskalaen hadde ikke fungert for meg, hvertfall.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:40   #15
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

For meg er det enklest å justere til lunsj. Jeg har vanligvist matpakke med grovbrød, men det er lavterskel å lage kalde salater klare kvelden før. Jeg liker å gjøre endringene til lunsj, for da er det ikke noe som påvirker resten av familien, bare meg selv. Hjemme passer jeg heller på grovt brød til frokost og kanskje litt mindre pasta og litt mer kjøttsaus og grønnsaker til middagen.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:44   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

At jeg spiser lavkarbo/moderat lavkarbo i perioder er ikke noe som påvirker resten av familien i det hele tatt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 11:45   #17
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

For meg har det vore aller enklast å kutte brød til fordel for knekkebrød.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 12:06   #18
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Å kutte ut juice og erstatte frukt med grønnsaker funket for meg. Oppdaget at frukt kan gi rimelig høye blodsukkerverdier.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 12:14   #19
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Jeg spiser knekkebrød i stedet for brød, jeg har helt droppet juice eller annen søt drikke og grønnsaker i stedet for pasta, ris og potet.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 14:08   #20
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Kutte ned på ris, pasta og potet og mel ja. Erstatte med grønnsaker. Kutte ned på antalle tskiver og knekkebrød og legge på mer pålegg. Frukt, godteri, chips, juice og melk er fulle av karbohydrater. Rømme, fløte, helmelk, ost, kesam, mesterbakerens knekkebrød, jordbær og blåbær er eksempler på mat som har lite karbohydrater.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 24-05-17 kl 15:17.
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no