Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Steak - uttale!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-07, 12:30   #41
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Steak - uttale!

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men da må det jo ha noe med lærdom på skolen å gjøre også? .
Kan liksom ikke komme på at vi fikk påpakning for at "stiik" var feil. (kan vel ikke si jeg husker SÅ godt tilbake i tid da men .)

Eller med dialekter..

Jeg lurer på om jeg rett og slett har blitt ødelagt av reklamene for Big Horn Steak House som har blitt uttalt feil gang på gang på gang..

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:32   #42
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steak - uttale!

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Jeg lurer på om jeg rett og slett har blitt ødelagt av reklamene for Big Horn Steak House som har blitt uttalt feil gang på gang på gang..


__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:38   #43
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steak - uttale!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvem er det som sier STIIK? Jeg har aldri hørt noen si det.
Er det vanlig i deler av landet, en slags dialekt-greie?

Jeg har kun hørt folk si steik/stejk, som jeg selv sier.

Jeg har knapt hørt en eneste østlending si noe annet enn stik. Big Horn Stik House er vel innbakt blant byens beboere.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:39   #44
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steak - uttale!

Jeg sier selvsagt ikke det. :skyter inn:

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 13:06   #45
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steak - uttale!

Min tese er at man tenker på teak og speak og uttaler steak som disse to ordene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 13:58   #46
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steak - uttale!

Det er veldig mange östlendinger som snakker om "sti:k haos" også, ja. Helt enig med Mim - det kommer nok av at engelske ord med "ea" som regel uttales som "i:". Speak, tea, sea...

Ser for övrig på http://www.sprakrad.no/Skole/Tusen/Tusen_5/ at steak i engelsk er importert fra norsk (eller norrönt, vil jeg anta).

Opprinnelig lagt inn av Språkrådet

Norsk har også "eksportert" ord – som bag, steak, ski, slalom (norsk: slalåm!) og they til engelsk. (Det er ikkje alltid så godt å seie om slike engelske ord kjem frå norsk eller dansk.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 27-02-07 kl 14:05.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 11:54   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Steak - uttale!

Steik når det gjelder navnet på kjeden. Men bestiller jeg noe, heter det biff.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no