Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

skoletur til Polen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-06, 13:52   #1
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

skoletur til Polen

Har i prat med en venninne idag fått høre litt om ungdomsskoletur til Polen. Dette er jo for at elevene skal "føle" på kroppen alt som skjedde der

Fakta om turen:
Det koster ca 4000,- i tillegg kommer lommepenger og i tillegg til det igjen skal elevene betale for lærerne som skal være med.
Det er ikke obligatorisk å være med

Hva syns dere om turen og om praksisen skolen har på denne?

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 13:55   #2
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Eldstemann var på en sånn tur i 10kl. Det lærte han MASSE av, og jeg anbefaler det!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 13:58   #3
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Eldstemann var på en sånn tur i 10kl. Det lærte han MASSE av, og jeg anbefaler det!

uansett pris?
Hva med at skolen skal være gratis
og hvorfor skal elevene betale for lærerne?

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 14:09   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns disse turene er flotte. I undervisningsøyemed har det absolutt noe for seg å se med egne øyne. Jeg tror det er en fin måte å fenge elevenes interesse på.

Jeg syns også den sosiale faktoren ved klasseturer er ganske viktig. Det er bra for samhold i klassen og jeg tror elevene lærer mye på det sosiale planet av en sånn tur også.

Når det gjelder det økonomiske perspektivet så er det klart at 4000 er mye. Men det er vel enten tur eller ikke tur. Jeg personlig har ikke noe problemer med å logikken i at elevene betaler for læreren, heller. Det er jo ikke riktig at læreren betaler for seg selv når han tross alt er på jobb. Det ideelle ville selvsagt vært at skolen hadde økonomi til å betale hele turen, men det har ingen skoler. Så hvis alternativet til elevbetaling er ingen tur, så ville jeg stemt for elevbetaling.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 14:14   #5
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns disse turene er flotte. I undervisningsøyemed har det absolutt noe for seg å se med egne øyne. Jeg tror det er en fin måte å fenge elevenes interesse på.

Jeg syns også den sosiale faktoren ved klasseturer er ganske viktig. Det er bra for samhold i klassen og jeg tror elevene lærer mye på det sosiale planet av en sånn tur også.

Når det gjelder det økonomiske perspektivet så er det klart at 4000 er mye. Men det er vel enten tur eller ikke tur. Jeg personlig har ikke noe problemer med å logikken i at elevene betaler for læreren, heller. Det er jo ikke riktig at læreren betaler for seg selv når han tross alt er på jobb. Det ideelle ville selvsagt vært at skolen hadde økonomi til å betale hele turen, men det har ingen skoler. Så hvis alternativet til elevbetaling er ingen tur, så ville jeg stemt for elevbetaling.

Det er en inkluderende skole der alle har samme rettigheter og krav til opplæring?!
I privatskole er jeg helt enig med deg, men den obligatoriske skolen SKAL være gratis og alle skal ha mulighet til de samme turer osv i skolens regi
Det kan jo fort bli at bare de fra pengesterke hjem kan bli med......
Hva med de som ikke har råd, trenger ikke de lære det samme?

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 14:14   #6
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Enig med Hattifnatten. Dyrt, men det finnes jo muligheter for å samle inn penger eller gjøre ting for å komme i mål økonomisk for elevene. Det er jo ikke sånn at de får vite om en sånn tur uken i forveien...

En sånn tur tror jeg at elevene har godt av. Det er mange - og jeg sier ikke alle - som trenger å se det som skjedde. Om ikke annet så for prevantiv virkning. Dette må aldri skje igjen....

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 14:18   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som jeg skrev - ideelt sett så burde skolen ha dekket turen, men med den økonomien de fleste skolen har så er jo ikke det et reelt alternativ. Det burde selvsagt ha vært obligatorisk for alle, og dekket av skolen. Og selvsagt har alle like stort utbytte av en slik tur.

Men hvorfor er denne turen fullstendig foreldrefinansiert? Jeg trodde det var vanlig at elevene hadde en spareordning over flere år, i tillegg til å samle inn penger vha. lotterier og andre inntektsbringende tiltak?

Dette er svar til Zefid over. Jeg glemte å quote.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 14:33   #8
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Som jeg skrev - ideelt sett så burde skolen ha dekket turen, men med den økonomien de fleste skolen har så er jo ikke det et reelt alternativ. Det burde selvsagt ha vært obligatorisk for alle, og dekket av skolen. Og selvsagt har alle like stort utbytte av en slik tur.

Men hvorfor er denne turen fullstendig foreldrefinansiert? Jeg trodde det var vanlig at elevene hadde en spareordning over flere år, i tillegg til å samle inn penger vha. lotterier og andre inntektsbringende tiltak?

Dette er svar til Zefid over. Jeg glemte å quote.

De fikk vite det 1 1/2 år i forveien så det er selvfølgelig muligheter til å samle inn noe hvertfall, men som hun sa så var det en på dette foreldremøtet som hadde større barn og vært med på dette før og da var det 13 av 25 som hadde bidratt til penge-kassa

Syns det må finnes andre mulgheter å lære om dette på, selvom jeg forstår at det er noe ganske annet å være der.

Jeg har aldri vært i Polen, men jeg har da allikevel fått med meg hvilke grusomheter som fant sted der

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 14:37   #9
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Virker av og til som om diskusjoner rundt ett tema dermed bare omkranser denne ene tingen i noens liv, men slik er det faktisk ikke....

Her diskuteres Polen-tur ikke sant, og det økonomiske rundt dette, men det er lett å glemme at disse elevene også gjør andre ting som koster penger og de jobber og satser for å få til disse tingene også

Loddsalg er både på fotball, turn, håndball osv osv i noen tilfeller også til klassekassa

vaffelsalg og andre dugnadsordninger er det innenfor alle idretter og fritidssyssler

Skolen burde være fri for sånt

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 15:19   #10
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

bare dytter litt på denne jeg

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 15:45   #11
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Det er en inkluderende skole der alle har samme rettigheter og krav til opplæring?!
I privatskole er jeg helt enig med deg, men den obligatoriske skolen SKAL være gratis og alle skal ha mulighet til de samme turer osv i skolens regi
Det kan jo fort bli at bare de fra pengesterke hjem kan bli med......
Hva med de som ikke har råd, trenger ikke de lære det samme?

Dette har vært diskutert i mange år, og jeg mener at står en eller annen plass at skolen skal dekke turen. I praksis er det foreldrene som betaler. Vi hadde avstemming om hvor turen skulle gå, og tok da hensyn til de som hadde dårlig råd.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 19:46   #12
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En av mine døtre var på denne turen med klassen nå nettopp.

Hun har hatt en fantastisk tur, lærerik og sosial.

Totalt, inkl. lommepenger, kom turen på ca 8000.- Da har vi hatt en del dugnad i forkant i tillegg.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 19:48   #13
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

En av mine døtre var på denne turen med klassen nå nettopp.

Hun har hatt en fantastisk tur, lærerik og sosial.

Totalt, inkl. lommepenger, kom turen på ca 8000.- Da har vi hatt en del dugnad i forkant i tillegg.

Betalte hver elev 8000,- i tillegg til dugnadsarbeid

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no