Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tree

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-07, 16:57   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, og jeg syns egentlig det er ganske trist at det er sånn. Her leser jeg jo at jeg egentlig bør holde kjeft fremfor å snakke (dårlig?) engelsk når det er andre nordmenn tilstede, men jeg kommer ikke til å gjøre det altså. Jeg tror at en engelsktalende vil syns det er kjekt å snakke med meg uansett. :innbilsk:

Og jeg syns faktisk at det er fantastisk flott at Solberg-brødrene snakker så dårlig engelsk, for da tør flere å hive seg utpå.

Egentlig så quotet jeg feil melding. Uansett, det er synd at det er sånn, det er jo bedre at man snakker og snakker dårlig enn å ikke tørre å si noe. Jeg var selv tidligere ikke så trygg på engelsk. Vi flyttet til Italia når jeg var barn og bodde der i en periode. Da ble det italiensk som ble prioritert og jeg lå etter når vi flyttet tilbake. Når jeg var 27 dro jeg på to ukers språk-kurs på Jersey og det var godt å konstatere at jeg tross alt ikke var så dårlig. Deretter har det gått oppover og nå kommuniserer jeg sikkert halvparten av tiden på engelsk når det gjelder jobben. Jeg kom over en grense der jeg plutselig ikke skammet meg for at jeg ikke snakket perfekt og det var nok engelskkurset som hjalp meg.

Når vi f.eks. snakker med en utlending så syns jo vi at det er bedre at han prøver seg og snakker litt norsk i stedet for at han ikke sier noe als. Sånn å vi tenke syns jeg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 17:56   #22
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Det minte meg på engelsklæreren som vi hadde når jeg gikk på skole i spania. Han prøvde så hardt å få th lyden til at alle pultene på første rad var søkk våte etterpå. Jeg satt jo selvfølgelig på første rad, og fikk meg en real dusj hver gang vi hadde engelsk.

Apropos når du snakker om spanjoler som er engelsklærer. Jeg gikk litt på spansk barneskole. Det var meg og så 2 stk. fra England i klassen resten spanjoler. Kan tro vi 3 hadde det morsomt i engelsken.
Husker spesielt en setning.
Læreren skulle si:
I ´m going to get a bucket with soap and wather. Men han sa:

I´m going to get at bucket with soop and wather.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 18:01   #23
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tree

Enern kommer hjem og forteller hvordan de har lært å uttale diverse engelske gloser. Jeg må plukke det av henne når hun kommer hjem. Forferdelig dårlig uttale på den læreren.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 19:47   #24
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tree

Jeg synes selv jeg er best til å prate engelsk etter et par glass med vin

Da slapper jeg godt av, og begir meg utpå ting jeg aldri hadde turt å prøve på, av uttaler og fremmedord...

Høres vel antakelig ut som en drita Henning Solberg

"the car was more off the road than on, but i was draiving as fast as i kunn!"

Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 19:54   #25
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tree

Ikke lenge siden jeg lærte at "exit" uttales "eggsit". Nå legger jeg merke til alle som sier "ekksit".

Men er forøvrig enig i at det er bedre å bare kaste seg ut i det og drite i at man ikke prater perfekt.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 19:56   #26
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Grøss ja!

Og de som ikke klarer å bruke v i engelsk: I am wery well, I liwe in the willage.


Å ja!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 20:02   #27
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Tree

Jeg synes sånt er mer morsomt enn irriterende (merkelig nok for jeg lar meg enkelt irritere av det meste... ). Synes Solberg-bråddårs er glimrende underholdning. Like bra er det når min kjære far (utvannet finmarking) skal si ordet "earth". Høres ut som "øøt".
Husker med skrekk og gru Tor Heyerdal på åpnngssermonien til OL. DET var det Solberg-klasse over...
Men det er selvsagt slik at man ikke skal være redd for å snakke selv med "feil" uttale? I mange tilfeller har uttalen heller lite med kunnsakpnivå og ordforråd. Et eksempel er Urix's Bjørn Hansen. En skulle ikke tro det men den mannen har vært fast kommentator bla. på CNN i en årrekke. Tør vedde på at han kan flere ord enn meg selv om jeg har bedre uttale!

Men...Er veldig klar for at alle må lufte sine irritasjoner. Merkelig nok er ikke alle enige i det jeg finner ufattelig irriterende...

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 20:26   #28
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Eller de som uttaler o feil på engelsk. F.eks. i brother som brådder. :grøss:

Hvordan skal det da uttales? (om du ser bort fra th-lyden som selvsagt skal være der.. Det var det med o og å-lyden jeg tenkte på.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 20:41   #29
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Hvordan skal det da uttales? (om du ser bort fra th-lyden som selvsagt skal være der.. Det var det med o og å-lyden jeg tenkte på.

O-lyden i "brother" er noe nærmere en norsk a-lyd, ikke en ren å-lyd.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 20:44   #30
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

O-lyden i "brother" er noe nærmere en norsk a-lyd, ikke en ren å-lyd.

Er ikke det litt dialekt og stedsavhengig? :lærevillig:

(Og neida, jeg sier ikke brÅÅdder)

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 20:46   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Er ikke det litt dialekt og stedsavhengig? :lærevillig:

Det er det sikkert, vokaler er jo noe av det som virkelig varierer ... Noen andre vet sikkert bedre enn jeg hva som er standarduttalen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:07   #32
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tree

En del New Yorkere bruker å-lyden mye mer. Daughter blir f.eks. "Dåååeter" (selvsagt ikke med norsk uttale av t-en).
Noen som har sett Nanny?

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:20   #33
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

En del New Yorkere bruker å-lyden mye mer. Daughter blir f.eks. "Dåååeter" (selvsagt ikke med norsk uttale av t-en).
Noen som har sett Nanny?

Javisst. Men lyden i "daughter" er mye mer av en å-lyd enn lyden i "brother" i New York også, er den ikke?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:23   #34
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Javisst. Men lyden i "daughter" er mye mer av en å-lyd enn lyden i "brother" i New York også, er den ikke?

Ja, å-en i "daughter" er ekstrem, men jeg mener å-en i "brother" også er litt tydeligere der enn i mange andre steder i landet. Men ikke like tydelig som i "daughter", nei.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:27   #35
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tree

Jeg hadde det veldig morsom i engelskfonetikk-timene dengang jeg gikk på franskspråklig tolkeskole i Bruxelles. På fransk pleier man å "inånde" h-lyden når den står forrest i et ord, f.ex. "Henri" uttales " 'arie ". Derfor har staklene veldig vanskelig med engelske ord som begynner på -h: "hurry up" ble nesten alltid til "yrie hyp" !

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:29   #36
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tree

Jeg heter Hege. Det var festlig da jeg studerte i Frankrike "Eggø" eller "ææch".

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.



Sist redigert av Karamell : 26-02-07 kl 21:35.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 22:56   #37
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Når vi f.eks. snakker med en utlending så syns jo vi at det er bedre at han prøver seg og snakker litt norsk i stedet for at han ikke sier noe als. Sånn å vi tenke syns jeg.

Ja, sånn å vi tenke! De fleste synes vel bare det er kjempeflott og sjarmerende at en utlending prøver seg på knotete norsk. Man legger seg liksom ikke paddeflat ned og ha,ha,ha

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 23:12   #38
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Ja, å-en i "daughter" er ekstrem, men jeg mener å-en i "brother" også er litt tydeligere der enn i mange andre steder i landet. Men ikke like tydelig som i "daughter", nei.

For ikke å glemme uttalen av "coffee".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 23:16   #39
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For ikke å glemme uttalen av "coffee".

Jeg prøvde å bestille en "kaaffi" i NY en gang, og ble spurt om det var "kåååfi" jeg skulle ha.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 01:34   #40
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tree

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Jeg prøvde å bestille en "kaaffi" i NY en gang, og ble spurt om det var "kåååfi" jeg skulle ha.

Ja, i NY er det definitivt Kåååfi ja

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no