Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-18, 23:17   #81
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle undommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg hadde (og har) litt dårlig balanse og dessuten farts- og høydeskrekk. Jeg tror ikke det teller som «spesielle utfordringer», men det var mer enn nok til å gjøre meg til et antiskitalent. Det har gått helt fint med å pushe seg på en rekke av livets andre områder, takk.

Ok, jeg høyner med en far på over 90 år med svært dårlig balanse og vonde ben som fant seg en flat skiløype og gikk noen kilometer med barnebarnet. Klarer han, klarer de fleste.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 23:19   #82
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.401
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Nei, jeg synes ikke det kan forventes at alle ungdommer har ski. Heldigvis har skolen (og foreldrene i FAU) også den tankegangen. Snødagen som hele skolen skal på neste uke har alternativene alpint, langrenn og aking. Eneste som har krav er at de som skal stå alpint har gjort det før og de ikke kan forvente opplæring der.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 23:23   #83
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle undommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Ok, jeg høyner med en far på over 90 år med svært dårlig balanse og vonde ben som fant seg en flat skiløype og gikk noen kilometer med barnebarnet. Klarer han, klarer de fleste.

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorfor i alle dager jeg skulle det. Av plikt mot mitt land?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 23:34   #84
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.423
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle undommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorfor i alle dager jeg skulle det. Av plikt mot mitt land?

Nei, fordi det var obligatorisk på skolen...?

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 23:36   #85
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle undommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nei, fordi det var obligatorisk på skolen...?


Selvsagt må ingen gå på ski som fritidsaktivitet. Men man kan ikke skulke ting man ikke liker på skolen. Det sitter en haug elever hver eneste dag og hater matte og falt av matten for flere år siden. Dem er det faktisk skikkelig synd på. Men de har virkelig ikke noe valg. Det er år med nederlag, men de må være der likevel.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 23:43   #86
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Og det er naturligvis ingen som ville finne på å kreve av skolen at barnet deres fikk tilpasset undervisning i for eksempel matematikk. Det ville jo være meningsløst, for alle oppegående barn takler jo matematikk, og hvis de ikke gjør det - ja, så får de bruke anledningen til å sitte og kjenne på følelsen av at de ikke får til alt her i verden. Det er nemlig viktig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 23:47   #87
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Ikke greit at skolen antar at man enten har ski eller deltar på alpint. Her har de alternativet aking, det er gøy og koster ikke noe i ekstra utstyr. Min 16 åring har ikke ski og skisko, men kan låne sin fars enn så lenge.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 23:53   #88
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Jeg lot av og til være å gjøre lekser jeg anså som meningsløse også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 07:31   #89
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og det er naturligvis ingen som ville finne på å kreve av skolen at barnet deres fikk tilpasset undervisning i for eksempel matematikk. Det ville jo være meningsløst, for alle oppegående barn takler jo matematikk, og hvis de ikke gjør det - ja, så får de bruke anledningen til å sitte og kjenne på følelsen av at de ikke får til alt her i verden. Det er nemlig viktig.

Hvis ski sto på timeplanen hver uke, antar jeg at opplegget ville være mer likt det som er f.eks. i matematikk. Men det er da ganske mange ting i skolen som man må gjøre selv om man kan være ganske dårlig til det. Folk uten gehør får ikke fritak fra sang. Om man aldri har tatt i en gitar, må man likevel prøve det selv om det ikke blir undervist nok til at man rekker å kjenne på følelsen av å få det til. Og målet med gitar, ski, badminton og andre aktiviteter som barn og unge er kort innom på skolen er vel ofte å skulle gi dem mulighet til å prøve et mangfold av aktiviteter. Det skulle ikke forundre meg om det står noe om det i læreplanene for de pratisk-estetiske fagene.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 07:45   #90
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Spørsmålet er hvor lista blir lagt.
Man forventer ikke at elevene kan spille sanger når de prøver gitar. Det forventes heller ikke at en elev ror et par kilometer om det arrangeres turer til sjøen en gang i året.

Jeg ser virkelig ingen ting positivt i å presse elever som ikke mestrer ski gjennom 7km bare fordi det er sånt de burde kunne. Er det viktig for å statuere eksempel?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 07:45   #91
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.920
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvis ski sto på timeplanen hver uke, antar jeg at opplegget ville være mer likt det som er f.eks. i matematikk. Men det er da ganske mange ting i skolen som man må gjøre selv om man kan være ganske dårlig til det. Folk uten gehør får ikke fritak fra sang. Om man aldri har tatt i en gitar, må man likevel prøve det selv om det ikke blir undervist nok til at man rekker å kjenne på følelsen av å få det til. Og målet med gitar, ski, badminton og andre aktiviteter som barn og unge er kort innom på skolen er vel ofte å skulle gi dem mulighet til å prøve et mangfold av aktiviteter. Det skulle ikke forundre meg om det står noe om det i læreplanene for de pratisk-estetiske fagene.

Men det er forskjell på å måtte prøve noe og å måtte gjennomføre et opplegg som forutsetter at man allerede kan det, uten noen mulighet til å få opplæring. Å sende barn/ungdommer, som faktisk ikke kan gå på ski ut på en 7 km tur er jo bare idioti. Og å argumentere med at "da får de kjenne på at de ikke har prøvd å lære tidligere" er å gå helt bort fra skolens ansvar om opplæring.
Enten definerer vi ski som noe barn trenger å lære, og da må faktisk skolen undervise i det, ikke bare sende dem ut på tur. Eller så definerer vi ski som noe som er greit å kunne, men ikke nødvendig, og da tilbyr skolen enten tur for de som kan og har lyst, eller et annet opplegg for de som hverken kan eller ønsker å lære.

Skidag kan ha to mål, enten at man skal lære noe eller at man skal ha det moro ute og gjøre noe sosialt. Ingen av de målene blir oppnådd ved å presse folk til å gjøre noe de ikke kan, uten opplæring.

Mine barn har utstyr og kan gå på ski, men de er ikke noe gode. Jeg tror nok at de kan gå 7 km og ville ikke gitt dem fri fra en skidag. Men om de valgte leking og aking ville jeg syntes det var helt fint. Poenget er å være ute og fysisk aktiv i frisk luft, ikke hverken å vise seg frem foran klassekamerater eller at de skal straffes for at de har foreldre som ikke har ski på topp av prioriteringslisten.

Jeg har for øvrig holdt lillesøster hjemme en gang fra et skoleopplegg. Klassen skulle på kino og se film nr ett eller annet høyt tall i serien Pirates of the Caribbean. Hun har ikke sett noen av de andre og misliker sterkt skumle filmer. Hun hadde veldig lite lyst til å sitte i tre timer og ha det ubehagelig i en kinosal. Jeg spurte læreren om det var mulig med et alternativt opplegg på skolen, men det var det ikke. Vi ble enige om at hun holdt seg hjemme uten å fortelle noen andre i klassen om det og det gikk helt greit. Jeg antar at ut fra argumentasjonen her, så burde jeg ha sendt henne fordi ingen har vondt av å ha det litt ubehagelig og hun kan bare ha det så godt når hun er en tenåring som ikke liker det samme som mange andre tenåringer, men det er jeg altså ikke enig i. Og heldigvis heller ikke læreren hennes.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 07:46   #92
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle undommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.


Nå mener jeg at skidager på skolen bør være mer preget av skilek enn å gå langt, og det bør være utstyr til utlån slik at de som ikke eier selv slipper å kjøpe.

Helt enig. Og det gjør det veldig mye enklere å tilrettelegge for de med utfordringer som kanskje ikke kan gå langt på ski også, for eksempel barn med funksjonsnedsettelse. Jeg syns mange ganger skolen gjør tilrettelegging helt feil, slik at barnet som trenger tilrettelegging må gjøre helt andre aktiviteter enn de andre barna. På skolen vår har de også dratt til et jorde rett i nærheten der det har vært kjørt opp løyper. Da kan gutten i klassen med en sykdom som gjør at han ikke kan gå langt også være med på lik linje med de andre, han tar bare 1 eller 2 runder, mens de sprekeste kanskje tar 20.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 07:48   #93
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og det er naturligvis ingen som ville finne på å kreve av skolen at barnet deres fikk tilpasset undervisning i for eksempel matematikk. Det ville jo være meningsløst, for alle oppegående barn takler jo matematikk, og hvis de ikke gjør det - ja, så får de bruke anledningen til å sitte og kjenne på følelsen av at de ikke får til alt her i verden. Det er nemlig viktig.

Ja, for det sitter nok ingen barn rundt og kjenner på den følelsen i mattetimene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 08:09   #94
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.112
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Det forventes ikke her. Men kommunen har gratis utlånsbod. På barneskolen kan man velge mellom kort og lang tur, evt gåtur/skøyter. Noen kan også være på skolen med skøyter og aking, men det er mest for de små.

Jeg opplever vel at det er slik skolen driver opplæring, inkludert barnehagen. Skidager, korte distanser osv som blir lengre med alder. Men som sagt; alternativt opplegg er mulig hos oss og det er fint.

Selv har vi lært barna våre enkelte ferdigheter med "kjekt å kunne" tankegang, nettopp for at de skal kunne velge og mestre bittelitt. Slalom, ski og skøyter er slike ting.

Skulk hadde vært fullstendig uaktuelt.

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 07-03-18 kl 08:17.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 08:09   #95
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Dersom skolen mener at unger skal gå 7 km på ski får de stille med utstyr og opplæring.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 08:24   #96
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og det er naturligvis ingen som ville finne på å kreve av skolen at barnet deres fikk tilpasset undervisning i for eksempel matematikk. Det ville jo være meningsløst, for alle oppegående barn takler jo matematikk, og hvis de ikke gjør det - ja, så får de bruke anledningen til å sitte og kjenne på følelsen av at de ikke får til alt her i verden. Det er nemlig viktig.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 08:29   #97
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Ja, for det sitter nok ingen barn rundt og kjenner på den følelsen i mattetimene.

Hørtes det ut som jeg trodde det? Da var nok ironien min litt feilslått; jeg mente å prøve å formidle at vi neppe ville syntes det var OK dersom en mattelærer hadde sagt slike ting om elever som ikke greide å henge med.

Poenget med matteundervisning er at ungene skal lære matte, og derfor legger jo skolen opp til at de skal lære, med (forhåpentligvis) en viss grad av tilpasset undervisning over flere år,så man bygger opp ferdighetene etter hvert. Jeg er selvfølgelig klar over at ikke alle klarer å lære seg det de skal,og det er trist, som apan sier,men de at de ikke får det til blir jo aldri holdt frem som et slags poeng i seg selv.

Hvis poenget med skidager er å lære ungene å gå på ski, eventuelt å introdusere dem til gleden ved friluftsliv og vintersport, vil jeg tro dette best gjennomføres ved å ha et opplegg som passer for flest mulig av elevene, sånn at de både får det til og har det litt gøy. På vår skole er det heldigvis sånn, og det høres jo ut som de fleste skoler tenker sånn, og det er jo supert.

Men en del av de argumentene som har kommet i tråden, syntes jeg var ganske usympatisk innstilt overfor elever som ikke håndterer det man mener at «normalt utrustede» elever bør kunne. Derfor prøvde jeg meg på å ironisere over de argumentene, ved å bruke dem overfor en annen gruppe elever som ikke takler det man skulle ønske de kunne. Det var hverken for å gjøre narr av elever som sliter i matte, eller for å påstå at de ikke finnes.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 08:31   #98
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Her har vi utstyr til utlån på skolen, ski i gymtimer hvert år og opplæring i ski som en del av kompetansemålene. Skidagen har kort og lang skitur og alpint for 5. - til 7. trinn og ski og aking for 1. til 4. trinn. Alle elevene klarer skiturene når de kommer så langt, men da har de jo hatt opplæring i 4 år først.

Skulke skolen pga ting man ikke mestrer er uaktuelt for våre barn. Om det er forestilling, sangkor, skidag, mattetimer, kanonballturnering i friminuttet eller hva som helst.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 08:33   #99
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.965
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Jeg er nok litt for praktisk innstilt. Jeg er helt enig i at skolen bør stille med skiutstyr til de som ikke har dette. Og at det hadde burde være et tilbud om en kortere løype enn 7 km.

Men hvis valget står mellom å la en ellers frisk og rask 15-åring skulke eller å gå 7 km på ski, så faller valget på det siste.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 08:59   #100
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.423
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er nok litt for praktisk innstilt. Jeg er helt enig i at skolen bør stille med skiutstyr til de som ikke har dette. Og at det hadde burde være et tilbud om en kortere løype enn 7 km.

Men hvis valget står mellom å la en ellers frisk og rask 15-åring skulke eller å gå 7 km på ski, så faller valget på det siste.

Enig. Det er tross alt ungdomsskolen vi snakker om her. Jeg regner med at det ikke er snakk om 7 km med skøyting i raskt tempo, men 3,5 km i rolig tempo, en god matpause, og 3,5 km i rolig tempo tilbake. Hvis det er såpass vanlig med ungdomsskoleelever som ikke mestrer dette så synes jeg det er litt rart at de legger seg på 7 km som korteste alternativ, og det burde skolen selvsagt få innspill på. De som overhodet ikke mestrer å gå på ski såpass burde jo heller få øve litt på basisferdighetene på et lite område, slik at de kanskje har litt bedre forutsetninger for å være med neste gang (men det beste hadde jo vært om de fikk inn dette i løpet av barneskolen).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 07-03-18 kl 09:07.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no