Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

De savnede folkene på FB

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-13, 23:26   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De savnede folkene på FB

Ser stadig vekk at folk jeg har på vennelista deler etterlysninger etter savnede mennesker på FB. Enkelte saker er jo greie, der personene også er etterlyst i media.

Men hvordan er det med resten? Jeg tror vel at endel er folk som nok ikke nødvendigvis er forsvunnet mot egen vilje, men heller lever en livsstil der de ikke er like opptatt av å la familiene vite hvor de oppholder seg. Men jeg så også at noen advarte mot å spre slike etterlysninger, fordi det kunne ramme personer som levde på skjult adresse fordi de ikke vil bli funnet av en viss person.

Deler dere slike etterlysninger? Sjekker dere ut sakene før dere deler?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 23:28   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: De savnede folkene på FB

Jeg deler aldri etterlysninger.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 23:30   #3
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg deler aldri slike ting, nettopp fordi det ikke er sikkert hvor opplysningene stammer fra.
Det er egentlig ikke så mye jeg deler av felles ting på FB.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 23:30   #4
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Re: De savnede folkene på FB

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg deler aldri etterlysninger.

Ikke jeg heller.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 23:34   #5
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Deler aldri så lenge jeg ikke kjenner personen som vet om historien bak. Altså har delt hvor ei veninne delte en som var en kamerat av hun igjen.

Jeg har også ringt et foreldrepar som etterlyste sin datter og hennes "kjæreste". Hvor dattera var 16 og kjæresten var i slutten av 20åra, og det var rus i bildet. Der ringte jeg fordi jeg da hadde sett de den dagen. Moren som jeg da snakket med ble så utrolig glad for at datteren hvertfall var observert i live.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 23:48   #6
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg har delt en, fordi jeg kjenner familien og vet at han er forsvunnet, men ellers gjør jeg det ikke.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 00:28   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg deler ikke, nei.
Ofte startes slike leteaksjoner av foreldre eller slekt til barn/unge som helst ikke skal finnes av den familien.
Jeg har delt en savnetmelding en gang, men da var det ei 16-åring vi kjente som hadde stukket hjemmefra med en lite trivelig kjæreste.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 09:43   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg har hørt om damer som har prøvd å skifte identitet og starte et nytt liv etter å ha rømt fra voldelig mann, for å bli etterlyst eller barna blir etterlyst - i beste mening - av folk uten fantasi. Og vips står eksen på døra med øks.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 09:45   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg har delt der jeg i lokalavisen ser at politiet også går ut med etterlysning.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 09:46   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Det blir noe annet, Pelle. Det kunne jeg lett gjort også.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 09:49   #11
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg deler vel omtrent aldri noe på FB.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 09:58   #12
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg har delt der jeg i lokalavisen ser at politiet også går ut med etterlysning.

Akkurat det tenker jeg at er annerledes, for da har jo politiet tatt en vurdering og valgt å etterlyse personen i media. I tillegg kan jo da folk ringe til politiet med tips og ikke direkte til pårørende.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 10:22   #13
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.357
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg har vel aldri delt noe sånt tror jeg. Og det skal være svært spesielle omstendigheter for at jeg skal gjøre det også. Det er helt uaktuelt hvis jeg ikke kjenner den aktuelle saken godt iallefall.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 10:27   #14
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Nei, jeg deler ikke slike ting. Jeg deler egentlig ingen ting på FB når jeg tenker meg om.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 10:32   #15
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg deler fint lite på FB, og i hvertfall ikke slike ting.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 10:44   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Deler ikke den slags, nei. Derimot delte jeg statusen/oppfordringen fra svensk politi om å tenke seg om et par ganger før man deler den slags.

Dette er jo en av hovedutfordringene med Facebook og annet. Alskens folk er på, og over halvparten av dem deler villig vekk hva som helst og har fullstendig slått av hjernen. Man følger tydeligvis bare strømmen, uten noe som helst tanke på at det man deler med sine 750 "venner" kan havne hos feil folk.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 15:09   #17
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Sånne savnet-meldinger kommer opp i newsfeeden min rett som det er, og jeg deler dem svært sjeldent. Men som tommelfingerregel så tenker jeg vel at i de tilfellene hvor det ikke står "kontakt familien hvis du vet noe", men heller "ring politiet hvis du vet noe" så er det greit. For da tar politiet stilling til hvem som skal ha den informasjonen som kommer inn, og om vedkommende faktisk er savnet eller bare har trukket seg unna.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 16:13   #18
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg har delt et par ganger der det har vært ungdommer som har forsvunnet og jeg har stolt på nettvettet eller kjennskap til den som delte før meg. Setter pris på påminnelsen om at ikke alle etterlysninger har edle hensikter.

Tror jeg ville reagert på etterlysning av mor og barn.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 16:40   #19
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Det var en sak i svenske media nylig hvor en kvinne som bodde med barna på skjult adresse ble oppsporet av eksen som var årsaken til dette, ved en facebooketterlysning. Jeg leste bare ingressen, så jeg kjenner ikke detaljene, men etterlysningen var vel neppe formulert som "etterlyser teit ekskjæreste for grisebanking."

Jeg har aldri delt noen facebooketterlysning og kan knapt se for meg at det vil skje heller.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 16:43   #20
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De savnede folkene på FB

Jeg deler ikke slike til vanlig, men jeg delte etterlysningen etter Sigrid og denne 3 års gamle jenta som forsvant denne uken og ble etterlyst av barnevernet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no