Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Downs syndrom og plastisk operasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 19:53   #41
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Downs syndrom og plastisk operasjon

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg synes ikke dette er noen god sammenligning. Med downs syndrom følger det alltid en viss grad av psykisk utviklingshemming. Og når man har en slik type funksjonshemning er det skjelden en fordel at samfunnet rundt tror at man er som alle andre. Selv om det er store forskjeller i funksjonsnivået også blant mennesker som har downs.

Signerer!

I forhold til artikkelen synes jeg det er utrolig trist og ikke minst provoserende at foreldrene vurderer å operere barnet sitt pga Downs. Hvorfor kan ikke foreldrene fokusere på å gi den lille jenta et flott og fullferdig liv med "synlig Downs syndrom"?

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 20:59   #42
nikki
Bør lage seg en tittel selv
 
nikki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.407
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Downs syndrom og plastisk operasjon

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror det kan være lettere å ha downs som vises enn å se ut som alle andre, og oppføre seg avvikende.

Absolutt.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 22:35   #43
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Downs syndrom og plastisk operasjon

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg er generelt sterkt uenig i at man skal opere bort utseende til Downs barn.

Men, jeg har lest og hørt om tilfeller der foreldre velger å operer tungen til sitt Downs barn.Mest fordi tungen hos Downs barn er større enn hos andre, og den blir ofte hengende litt ut av munnen, de sikler mer (det blir mye sårhet av det) og det er faktisk litt plagsomt for barnet.Det syntes jeg er helt greit

Jeg må si meg ganske enig i dette...

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 22:37   #44
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Downs syndrom og plastisk operasjon

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Jeg må si meg ganske enig i dette...

Selv om det ikke stemmer? Jeg siterer meg selv fra lengre ned i diskusjonen;

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Velkjent misforståelse. Den er ikke større - men den har dårligere muskler, og virker derfor stor. Å trene tungen fra de er bittesmå blir mer og mer vanlig, og er slik jeg ser det et mye bedre alternativ enn operasjon. En operasjon gjør ingenting med svak munnmotorikk - sikling, dårlig språk og at tunga stikker litt ut vil kun bli bedre ved opptrening. Og opptrening fungerer

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 23:10   #45
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Downs syndrom og plastisk operasjon

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Selv om det ikke stemmer? Jeg siterer meg selv fra lengre ned i diskusjonen;

Nja...

Jeg har ei venninne som har et barn med Downs. Du har rett i det du sier om at det kommer av dårligere muskler, de har forsøkt med tungeøvelser siden h*n var liten, uten at dette har hjulpet nevneverdig. Dersom det finnes mulighet for operasjon, som likevel kan gjøre noe med dette, ser jeg ikke noe galt i det. Nå er ikke jeg noe medisinsk vidunder, men det finnes vel andre operasjoner som kan "hjelpe til" der hvor muskler er dårlige/slappe (eks. inkontinens). Uten sammenligning forøvrig...


__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 23:18   #46
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Downs syndrom og plastisk operasjon

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Nja...

Jeg har ei venninne som har et barn med Downs. Du har rett i det du sier om at det kommer av dårligere muskler, de har forsøkt med tungeøvelser siden h*n var liten, uten at dette har hjulpet nevneverdig. Dersom det finnes mulighet for operasjon, som likevel kan gjøre noe med dette, ser jeg ikke noe galt i det.

Da gjør de ikke riktige tungeøvelser En operasjon vil i verste fall gjøre tungen enda mer slapp - og behovet for opptrening enda større.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no