Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dette henger ikke på greip

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 07:26   #1
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dette henger ikke på greip

Leser i papirutgaven at denne 17 årige jenta er sendt ut av landet. En jente som fosterfamilien er villig til å ta seg av uten at det koster samfunnet en krone. En jente som risikerer tvangsgifte eller æresdrap.

En jente som på kort tid har lært norsk, går på skole og hadde håp om en fremtid.
http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...cle1014693.ece

Mullah Krekar på den andre siden får bli, selv om han truer både den ene og den andre. Det er da vel en minst like reell fare for denne jentas liv.

Fosterforeldrene har sendt med henne pc og mobiltelefon, og de vill sørge for at kortet er fyllt opp så hun kan ringe. La oss bare håpe hun får kontakt, og ikke bare forsvinner.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 07:38   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.835
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Nei, dette gir visst ikke mye mening. Så lenge noen er villige til å ta vare på henne og vil fortsette å gjøre det til hun kan stå på egne ben skjønner jeg ikke at hun kan forsvare å sende henne av gårde. Særlig ikke når hun risikerer tvangsgifte som man jobber så aktivt mot iandre sammenhenger.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 07:43   #3
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Bare rister på hodet av hvor dumt systemet kan bli.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 07:56   #4
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Er hun sendt ut?

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 07:59   #5
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Stakkars jente.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:23   #6
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Er hun sendt ut?

Ja, det står det i papirutgaven i dag, fikk en time på seg til å pakke. Jeg begriper bare ikke hvorfor? Det er mange som i mine øyne har mindre rett på beskyttelse.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:29   #7
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Krekar får vel ikke bli, gjør han? Han nekter jo å reise...

Men det henger ikke på greip nei. Hvorfor skal de sende henne tilbake?

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:32   #8
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Krekar får vel ikke bli, gjør han? Han nekter jo å reise...

Men det henger ikke på greip nei. Hvorfor skal de sende henne tilbake?

Krekar får bli fordi man ikke kan sende ham til et trygt sted. Denne jenta nektet også å reise, hun ble hentet av politi og barnevern. Er det mer seriøst når en voksen man med krigererfaring nekter, enn når en ungjente gjør det?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:36   #9
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Er hun sendt ut?

Det står i artikkelen på nettet at hun har gått i dekning.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:37   #10
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Krekar får bli fordi man ikke kan sende ham til et trygt sted. Denne jenta nektet også å reise, hun ble hentet av politi og barnevern. Er det mer seriøst når en voksen man med krigererfaring nekter, enn når en ungjente gjør det?

Myndighetene er vel redde for Krekar.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:37   #11
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Det står i artikkelen på nettet at hun har gått i dekning.

Om du leser innlegget mitt skriver jeg at det i dagens PAPIRUTGAVE står at hun ble sendt ut i går. Nettutgaven er ikke oppdatert.

Artikkelen er gammel.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:39   #12
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Maz

Krekar får bli fordi man ikke kan sende ham til et trygt sted. Denne jenta nektet også å reise, hun ble hentet av politi og barnevern. Er det mer seriøst når en voksen man med krigererfaring nekter, enn når en ungjente gjør det?

Aha. Trodde han nektet å reise jeg. Og at myndighetene ikke gadd å gjøre noe... Jeg er en smule lei hele mannen, og slier litt ut når det er snakk om han.

Nei, det er ikke mer seriøst. Og jeg skjønner virkelig ikke hva norske myndigheter tenker, eller tenker med... Dessverre er hun ikke den første dette skjer med, og hun vil nok heller ikke bli den siste.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:46   #13
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Om du leser innlegget mitt skriver jeg at det i dagens PAPIRUTGAVE står at hun ble sendt ut i går. Nettutgaven er ikke oppdatert.

Artikkelen er gammel.

Å. Trodde det var motsatt.

(Men ser nå at artikkelen er fra januar)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:50   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Galskap.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:51   #15
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Det er så utrolig tragisk når slik skjer.

Jeg husker en sak fra mitt "område" for noen år siden. Nå husker jeg ikke navnet på gutten (som var fra sri lanka), men han levde i kirkeasyl i et par år, før de fikk tak i ham, og sendte ham ut av landet. Han hadde gått på norsk skole, hadde norske venner, og ønsket å jobbe med flyktninger. I dag er det ingen som vet om han er i live en gang. (Noen bekjente av meg var gode venner av ham, og de har ikke hørt noe fra ham på et par år.)

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:55   #16
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Det er så utrolig tragisk når slik skjer.

Jeg husker en sak fra mitt "område" for noen år siden. Nå husker jeg ikke navnet på gutten (som var fra sri lanka), men han levde i kirkeasyl i et par år, før de fikk tak i ham, og sendte ham ut av landet. Han hadde gått på norsk skole, hadde norske venner, og ønsket å jobbe med flyktninger. I dag er det ingen som vet om han er i live en gang. (Noen bekjente av meg var gode venner av ham, og de har ikke hørt noe fra ham på et par år.)

Var det han det liksom var så trygt å sende tilbake? Som skolen og venner kjempet (og kjemper fortsatt?) om å få tilbake til Norge?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 09:19   #17
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Forskjellene mellom Krekar og andre utvisningssaker, er at Krekar vil bli rettsforfulgt og kan etter tiltale risikere dødsstraff. Norge har forpliktet seg til ikke å sende folk ut av landet hvor de risikerer dødsstraff. Det er ingen land som offisielt tillater æresdrap (selv om mange land lukker øynene for at det skjer), og derfor stiller denne saken seg ganske annerledes juridisk sett.

Når det er sagt synes jeg det er stor inkonsekvens i hvordan utvisningssaker håndteres. Utvisningsvedtak er ikke blottet for skjønnsmessige vurderinger, ettersom det er åpning for å bli hvis man har særskilt tilknytning. Den såkalte Thien-saken er et godt eksempel på dette hvor 4 måneder for kort ekteskap er en mer tungtveiende grunn for utkastelse, enn det å være gravid, ha ny norsk samboer og barn gravlagt i Norge er for å bli. Dette synes jeg er en skam.

Problemet, slik jeg ser det, er at myndighetene ikke har gjort mye for å få til en utvisningsavtale med et land som ønsker å tillate Krekar for terrorisme.




  Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 09:23   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Har aldri forstått systemet som bestemmer hvem som får bli, og hvem som må ut.
Det virker tilsynelatende helt tilfeldig. Omtrent som den bingo-reklamen som gikk for en tid siden. Førstepremien var oppholdstillatelse i Norge, andrepremien var en pose kaffe.
Folk som skikker seg vel, som jobber og sliter, er integrert i samfunnet der de bor - de må dra, mens narkoforbrytere og Mullah Krekar får bli. Jippi.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 09:24   #19
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Var det han det liksom var så trygt å sende tilbake? Som skolen og venner kjempet (og kjemper fortsatt?) om å få tilbake til Norge?

Det er mye mulig. Husker ikke navnet hans akkurat nå, men vet at vennene hadde demonstrasjoner og kjempet hardt for at han skulle få bli.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 09:30   #20
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Det synes det er helt forferdelig å høre om sånne ting. Hvorfor kan de ikke få bli de som faktisk klarer å ta vare på seg selv, eller har andre som tar vare på dem så de ikke koster samfunnet noe ekstra? Det er for meg uforståelig. Det er vel bestandig to sider av saken, men for unge som er i et miljø hvor de får oppfølging og blir tatt vare på synes jeg er ille blir frarøvet dette. I tillegg kan de ha en dyster fremtid dit de kommer.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no