Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Paprikasuppe

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-11, 21:18   #1
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Paprikasuppe

Jeg så på Puls at Yngvar lagde Paprikasuppe på den tiden det tar å steke en grandis. Han lagde vel to andre retter også, men det var suppa jeg hang meg opp i. Jeg må prøve den en dag:

  • 2 paprikaer
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 dl røde linser
  • 1 boks grovhakket tomat
  • ca 1 dl vann
  • 1 kyllingbuljongterning
  • 1-3 ss olivenolje
  • 1 ts salt
  • 1-3 ss pepper
  • 1 pakke fetaost
Ta litt olivenolje i en gryte. Grovhakk paprikaen, og finhakk hvitløken. Stek i oljen på middels varme til paprikaen er gyllen (cirka 5 min). Ta i linsene og tomatboksen. Kok oppvann og bland en terning kyllingbuljong i vannet. Ha dette i gryten. Krydre med salt og pepper etter eget ønske. Kok i cirka fem minutter. Mos med stavmikser til du har en jevn masse.
Server med smør og brød.
Tips: Legg fetaost og koriander på toppen for å pynte.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 21:37   #2
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Paprikasuppe

Hørtes godt ut.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 21:38   #3
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Paprikasuppe

Mmmm den må prøves

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:25   #4
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Paprikasuppe

Jeg lagde paprikasuppe i dag, og den var knallgod! Men denne oppskrifta fikk jeg ikke helt til å stemme. Jeg hadde ikke 1 dl vann, men 5-6, og det var fortsatt en tykk suppe. Jeg hadde heller ikke 1-3 ss. pepper. I tillegg bør den nok koke mer enn 5 minutter for at linsene skal bli møre. Jeg kokte i hvert fall 15 minutter, sikkert mer.

Men med noen endringer var dette en veldig god suppe altså! Og den metter.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:39   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikasuppe

Det må være feil, det er altfor lite væske, det ser jeg av oppskriften.

Det ser godt ut, men jeg stusser på at det kalles paprikasuppe. Paprikasmaken må vel druknes i tomatene og linsene?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:45   #6
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Paprikasuppe

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det må være feil, det er altfor lite væske, det ser jeg av oppskriften.

Det ser godt ut, men jeg stusser på at det kalles paprikasuppe. Paprikasmaken må vel druknes i tomatene og linsene?

Ja, jeg så det jo også med det samme. Men vet du, den smaker mye mer paprika enn tomat. Når du surrer paprikaene til de er gylne, avgir de mye smak altså. Forresten, jeg brukte to veldig store paprikaer. Jeg ville ha tatt tre om de var normale/ små.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:49   #7
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Paprikasuppe

Kanskje det egentlig skal være 1 LITER vann ?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:23   #8
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Paprikasuppe

Mmm må prøves!
Har aldri brukt linser til matlaging jeg. Hvor finner man det? Er det tørrvare eller er det sånn hermetisk? Er ikke spes. glad i sånn bønnelignende mat..

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:28   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikasuppe

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Ja, jeg så det jo også med det samme. Men vet du, den smaker mye mer paprika enn tomat. Når du surrer paprikaene til de er gylne, avgir de mye smak altså. Forresten, jeg brukte to veldig store paprikaer. Jeg ville ha tatt tre om de var normale/ små.

Takk! Så bra! Jeg skal lage denne i morgen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 15:09   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikasuppe

Nå har jeg laget denne. Den var god, men jeg brukte 4 store paprikaer, mindre pepper og tilsatte både sukker og hvitvinseddik.

Måtet bruke 5 dl vann, ikke 1.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 15:21   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikasuppe

1 liter vann høres mer logisk ut. Og steker man paprikaen blir den fin i smaken. Linsene kan komme fra boks, da er de klare med en gang.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 15:23   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikasuppe

Synes likevel sukker og eddik var et must for å få framhevet smaken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 17:01   #13
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Paprikasuppe

Jeg glemte at jeg tilsatte en ts brunt sukker. Enig i den, altså.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:35   #14
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Paprikasuppe

Så bra at dere tester ut oppskriften for meg! Jeg har ikke rukket og lage den ennå. Noterer meg sukker og eddik for å framheve smak.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:12   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikasuppe

Jeg lagde også denne i dag. Jeg brukte ikke så mye mer vann, ville ha suppen litt tykk og konsentrert. 2-3 dl vann brukte jeg. Linsene kokte jeg for seg selv (10 minutter), men de kunne selvfølgelig vært kokt direkte i suppen. Jeg hadde også i bittelitt sukker og bittelitt balsamicoeddik. Har spart det lille som ble igjen til en mini-forrett til middagsgjester i morgen. Det var godt med fetaost oppi.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:14   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikasuppe

Du fikk nok litt ekstra væske sammen med de linsene, da. Jeg kokte linsene i suppa og det var umulig med noe særlig mindre enn 4-5 dl som jeg hadde. Min ble også tykk og konsentrert. Den var deilig. Feta på toppen og så ringlet jeg over trøffelolje (inspirert av Toffen). Deilig!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:17   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikasuppe

Ja hvis linsene kokes i suppa må det selvfølgelig mer væske til.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 18:51   #18
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikasuppe

Denne var stor suksess her i heimen!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no