Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Inspirerende husarbeidstips ønskes!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-13, 14:53   #41
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Inspirerende husarbeidstips ønskes!

Jeg skrubber dusjvegger når jeg er i dusjen, mens hårkuren virker. Etter jeg er ferdig å dusje spyler jeg gulvet, skrubber kjapt i krikene og drar over med en nal. Vips - (halv)reint bad på null komma niks.
Har også sånne engangs vaskeservietter for glass og andre flater liggende på badet, gjør terskelen for å dra over speil og vask lavere.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 18:54   #42
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Inspirerende husarbeidstips ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg synes det er overraskende mye man får gjort hvis man gjør litt her og der når det passer seg i stedet for å ta seg tid til skikkelig rengjøring en gang i uka.
- badet vaskes mens barna bader, evt en kjapp sveip av vasken eller en runde med børste i toalettet før/etter morgen- eller kveldsstellet
- en kjapp rydding i stua eller litt støvtørking i en reklamepause
- rydd inn/ut av oppvaskmaskin og rydd/gjør rent på kjøkkenet mens man venter på at maten koker
- kost og støvbrett står alltid i gangen og brukes hver dag, det er kjapt å ta en runde straks man har kommet hjem med ungene og de har tømt sand her og der
- ungene må være med å holde orden på rommene sine, 5-10 leker på plass før de kommer ned til frokost om morgenen tar ikke lang tid og det rekker sjelden å bli altfor rotete.

Ikke minst tenker jeg at det er unødvendig å sette standarden så høyt. Jeg må innrømme at jeg ikke ser poenget med den typen renslighet Husfruen snakker om. Det kommer aldri til å skje at jeg støvtørker hver uke eller vasker badet annenhver dag selv om jeg har mer enn nok tid til det. Jeg synes det er helt unødvendig med mindre man griser noe ut av en annen verden. Her vaskes bad og gulv maks en gang i uka, sengene skiftes på annenhver uke, resten tas litt etter behov.

Her må det tørkes støv så ofte. Det støver noe sinnssykt pga varmegjenvinningsanlegget. Nytter ikke at filtrene skiftes oftere heller. Og derfor tas badet også ofte. Ikke pga dritt, men støv. Når det ligger et tykt lag på alle flater allerede dagen etter jeg har tørket, da får jeg litt fnatt, og det tror jeg kanskje du også ville fått?
Det er ikke snakk om et tynt lite lag man ikke ser altså. Dette vises. Godt.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 18:57   #43
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Inspirerende husarbeidstips ønskes!

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Jeg skjønner veldig godt hvordan det går an. Man må bare stå opp tidlig nok.
Jeg våknet (ufrivillig vekt av telefonen ) klokken 5 idag.
Jeg har ryddet masse, satt på en maskin klær og tørket den, shinet kjøkkenet, laget wraps til matpakken til barna, lillesøster rakk og dusje.
Barna var klare så tidlig at største gikk 20 min før tiden idag.

Hadde jeg vært like våken og opplagt hver dag hadde huset vært skinnende hele tiden!

Her er barna morgenfugler, akkurat som foreldrene De er våkne leeenge før vi voksne har planer om å stå opp. Og av og til er det faktisk bedre å stå opp en halvtime før når man likevel er våken, enn å skulle sovne og være dødstrøtt når vekkerklokka ringer.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 20:29   #44
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.809
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Inspirerende husarbeidstips ønskes!

Denne tråden har inspirert meg til å vaske bad, støvsuge en etasje, vaske og brette klær på vaskerommet, rydde kjøkken. I morgen skal eldste støvsuge andre etasjen, og vaske det andre badet. Så når jeg kommer hjem fra jobb, skal jeg kjøpe en bukett blomster ( altfor sjelden), og bare ha fredag.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 20:51   #45
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Inspirerende husarbeidstips ønskes!

Jeg vurderer sterkt robotstøvsuger når jeg skal tilbake i full jobb, synes jeg drasser støvsugeren rundt hele uka. Ellers funker det å holde på 15 minutter pr dag. Tar gjerne en etasje i gangen og involverer mann og unge.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 23:39   #46
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirerende husarbeidstips ønskes!

Jeg har forresten et genialt tips, tro det eller ei! Jordan engangsservietter til dassen! Jeg har aldri vasket toalettet så ofte som etter at disse kom i salg. Jeg vasker doen hver eneste dag, det tar femten-tjue sekunder. Jeg fatter ikke hva vi gjorde før. Virkelig. Pakken ligger i baderomskuffen og er lett tilgjengelig. Det er genialt at de kan spyles ned i do.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 12:01   #47
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirerende husarbeidstips ønskes!

Vi har også sånne, Hyacinth. I dotilvenningsfasen med de to minste blir det litt søl og gris og det er mye lettere med disse serviettene enn å dra frem vaskebøtte og kluter.

Vi har litt baderomsvaskemidler stående fremme på toalett og bad, så vi får tatt ting med en gang.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 12:52   #48
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Inspirerende husarbeidstips ønskes!

Jeg tok i bruk mitt eget råd og laget en lang liste for helga. Ett av punktene er å lage en fast husarbeidsliste over "vedlikeholdet". Akkurat nå er det nemlig sånn at grunnjobben må tas først.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no