Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-16, 11:37   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Vi vurderer å bygge på huset. Eller det er ikke sant, jeg vil pusse opp, og mannen vil bygge på. Jeg vil gjerne bevise at det ikke er verdt det med påbygg, for jeg tror ikke vi får utnyttet det på en god måte.

Men uansett. Han vil bygge på fordi det er dyrt å pusse opp ( ) så da vil jeg bevise at tilbygg er dyrere. Vi må jo pusse opp uansett da, så skjønner ikke greia.

Men uansett - jeg ser estimater på nett på alt fra 12-15000 pr kvadrat til 35000 per kvadrat. Hva er realistisk? Det blir evt bare kjøkken i tilbygget, ca 18 m2. Vi må ha med grunnarbeider og tak, og store vinduer. Og trapp, tilbygget blir evt midt mellom kjeller og 1 etg). Noen som har gjort noe lignende i det siste og vet sånn omtrent hva det kan koste?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 11:44   #2
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Billigare å bygge på enn å pusse opp?

Pusse opp kan jo en gjere ganske så på budsjett. Skal en bygge på må en til med snekkarar, elektrikar, rørleggar om ein skal ha kjøkken osv.

Og til kor lang er ein tråd tanken: Foreldra mine bygde på 30 kvm i 1984 med kjøkken. Det kosta den gongen 500 000 og då gjorde faren min alt han kunne sjølv. Eg huske det kjempegodt for det var første gong eg hørte ordet "Halv million"

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 11:47   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Billigare å bygge på enn å pusse opp?

Vet, sant? Han er så dust noen ganger. Han mener at hvis vi først skal bruke masse penger kan vi bygge på. Blir gal.

Vi gjør fint lite selv. Halv million i 1984 blir vel glatt to nå?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 11:49   #4
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Vet, sant? Han er så dust noen ganger. Han mener at hvis vi først skal bruke masse penger kan vi bygge på. Blir gal.

Vi gjør fint lite selv. Halv million i 1984 blir vel glatt to nå?

Det skal eg ikkje spekulere i men det kan vel fort bli noko slikt ja. Men det er jo mange her som har bygd på, så nokon kan sikkert gi eit overslag bedre enn 1984.

Og eg forstår følelsen av dust

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 11:53   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Altså, jeg forstår tanken om at når man først skal gjøre noe, så kan man gjøre det sånn at det monner. Hvis dere likevel tenker på å pusse opp kjøkkenet eller gjøre noe med planløsningen så kan det renne ut MYE penger, og så er forbedringen kanskje bare helt marginal. Og hvis dere uansett lander på å bygge ut senere, blir kanskje oppussingen nå ubrukelig likevel?

Så selv om å bygge på er dyrt, kan det være "mer for penga". Både i bruksverdi og i salgsverdi.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 12:00   #6
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Poly har sjølvsagt et godt poeng. For tre år sida fekk eg vannlekkasje i veggen på kjøkkenet. Kjkkenet hadde eg i ein femårsplan å bytte. Då tok eg valget om å ta ut forsikringspengane og bygge nytt kjøkken, kontra å bruke dei på å fikse det som var ødelagt. Det ga sjølvsagtet godt hopp på verdivurderinga.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 12:07   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Ja, jo, jeg ser jo den altså. Men han ser for seg at et påbygg (altså bare med kjøkken) skal øke verdien på huset tilsvarende byggekost, men jeg er ikke enig. Vi har jo et kjøkken allerede, liksom - et større kjøkken vil jo ikke øke verdien så veldig mye. Det gamle kjøkkenet vil da være en del av stua, så det blir ikke noe ekstra rom (evt en matbod i deler av det gamle kjøkkenet).

Vi har nok soverom/kjellerstue/bad - så sånn sett trenger vi ikke bygge på i fremtiden heller.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 12:16   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Hva er kvadratmeterprisen for boliger i deres område? Det kan gi en pekepinn på verdiøkning.

Det kan være en ide å spørre en eiendomsmegler også, om det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 12:22   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva er kvadratmeterprisen for boliger i deres område? Det kan gi en pekepinn på verdiøkning.

Det kan være en ide å spørre en eiendomsmegler også, om det.

Tja. I kommunen er den på 44500, men vi bor nok i et av områdene som trekker ned. Men jeg kan høre med en megler, det var lurt.

Jeg har intrykk av at eneboliger rundt her er priset litt uavhengig av kvadrat - altså at prisen er omtrent det samme for lik standard uavhengig av om huset er 160 eller 220 kvadrat. Vi har 170 kvadrat nå.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 12:34   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Før dere tar diskusjonen hadde jeg tatt en runde hos noen som kan gi dere et mer uavhengig råd og vurdere hva som er mulig innenfor de rammene dere har. Hva er det egentlig dere trenger? Må dere ha flere kvadratmeter eller omdisponere de dere har?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 12:42   #11
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Vi har lyst til å bygge ut inngangspartiet med 3-4 kvadratmeter for å få større entrè og vaskerom og har fått pristilbud på dette: 300 000.
Og det er uten innredning. Kun sjølve bygget med isolasjon og gipsplater. Alt innvendig arbeid med legging av gulv, eventuell tapetsering og maling og fliser på vaskerommet kjem i tillegg. Så eg tenker at det blir minst 400 000 for under 4 kvadratmeter.....Men eg er så sprø at eg har lyst til å gjere det likevel. Er møkk lei av den bittelille entreen på to kvadratmeter som skal romme sko og jakker for fem personar. Om eg får to ekstra kvadrameter der pluss to ekstra på vaskerommet er eg i himmelen. Men eg innser jo at det aldri vil auke verdien på huset tilsvarande, så det er sprøtt å gjere det.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 13:20   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Før dere tar diskusjonen hadde jeg tatt en runde hos noen som kan gi dere et mer uavhengig råd og vurdere hva som er mulig innenfor de rammene dere har. Hva er det egentlig dere trenger? Må dere ha flere kvadratmeter eller omdisponere de dere har?

Vi trenger ikke flere kvadratmeter tror jeg, løsningen jeg har laget blir stor nok og større enn vi har i dag (åpner en vegg, og lar benken fortsette inn i spisestua.

Hvis vi velger å bygge på blir det som er kjøkken nå en del av stua, men det er jo litt bortgjemt så jeg vet ikke helt hvordan vi kan utnytte det best mulig. Kontorkrok kanskje.


Sist redigert av Neket : 14-10-16 kl 09:19.
Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 14:40   #13
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Men kanskje nettopp det at du har laget løsningen gjør at du har et så sterkt eierforhold til det at han ikke opplever at han har påvirkningskraft?

Kanskje en utenforstående kan utvide begges horisont - eller skape større forståelse.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 17:56   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Men kanskje nettopp det at du har laget løsningen gjør at du har et så sterkt eierforhold til det at han ikke opplever at han har påvirkningskraft?

Kanskje en utenforstående kan utvide begges horisont - eller skape større forståelse.

Nei, tror ikke det er der det ligger altså. Han kunne jo vært med til kjøkkenbutikken, men gadd ikke ta fri fra jobb. Skal se om jeg greier å overtale han til at en interiørarkitekt er lurt.

Hvis vi bygger ut mister jeg favorittuteplassen min også, så jeg er ekstra imot.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 10:55   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Høres ut som en pros&cons-liste laget sammen er en god ide.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 11:16   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Ja, det er nok lurt. Jeg mistenker egentlig at det hele er en utsettelsestaktikk, han er litt mer sparsommelig enn meg, for å si det sånn.

Vi skal visst på IKEA og tegne en løsning der for å sammenligne priser, så kanskje han er litt på glid likevel.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 12:26   #17
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Vi har tenkt til å bygge ut ca. 50 kvadratmeter over to plan, med blant annet et lite toalett. Første pristilbud er på drøye en og en halv million.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 12:53   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

For fem år sidan bygde me på tolv kvadrat, og bygde dobbel garasje. Det var ikkje vatn og slikt involvert. Då betalte med 400 000 For begge deler.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 15:06   #19
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbygg/påbygg - hvor lang er en tråd?

Takk for svar alle! Det blir jo uansett mye dyrere med tilbygg, de rommene vi allerede har blir jo ikke fine av seg selv bare fordi vi bygger på.

Jeg skal ta kontakt med en megler til uka tenker jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no