Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget yoghurt

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-11, 17:38   #21
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men hvordan blir konsistensen?

Kjempe fin



M^2, blir det skikkelig ypghurt knsistens med å bruke probiotika kapsler? Hvilken type ha d brukt?

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 18:26   #22
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Det blir det i 75% av gangene Og da blir det veldig vellykket!
Resten av gangene blir det enten ikke vellykket, eller jeg "skummer" av toppen. Jeg vet ikke hvorfor det er slik...eller dvs, dette klumpeproblemet jeg beskrev over har nok endel med det å gjøre. hvis jeg åpner kapselen rett over yoghurten, blir innholdet vanskelig å løse opp.
Jeg har brukt den "vanlige" typen man får kjøpt på helsekost, uten melk, skal sjekke hva den heter etterpå.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 18:37   #23
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Så spennende! Må prøves.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 21:07   #24
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Jeg har en venninne som lager yoghurt på denne måten, men jeg mener hun pleier å la den renne av i et kaffefilter for å få den tykkere.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 22:31   #25
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Jeg har en venninne som lager yoghurt på denne måten, men jeg mener hun pleier å la den renne av i et kaffefilter for å få den tykkere.

Det trengs ikke med den første oppskriften, jeg pleier å dryppe kokos og geitemelk for å få den tjukkere.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 00:10   #26
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Hvordan er forresten holdbarheten på denne, noen som vet?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 08:59   #27
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Hvordan er forresten holdbarheten på denne, noen som vet?

Ca tre uker.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 22:39   #28
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Kan man bruke vanlig yogurt naturell? Ev. gresk/tyrkisk yogurt fra grønnsaksbutikken?

:vil gjerne prøve selv:

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 23:27   #29
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Man trenger:
1 L helmelk
3 ss biola yogurt eller yogurt starter pulver
1 gryte
1 visp
1 glass




2 glass på 1 L
1 "kjøleboks"
Et varmt teppe




Evt et elektronisk termometer

Hell melken oppi gryten og varm dem opp til den neste koker. (Bruker man termometer stoppes det når den når 80C)



Avkjølk melken til ca 42 grader, det vil si "tørr gjær" temperatur. Ikke varmere, da kan man drepe bakteriene som lager yogurten.
Et tips for å få det til å gå fortere er å sette den i vasken med kaldt vann rundt.



Ta 2-3 dl av melken i et glass og rør inn 3 ss biola yogurt eller start kultur pulver



Hell melken tilbake i gryten og rør rundt



Hell melken over på glasset og lukk lokket



Hell varmt vann på det andre glasset

Legg teppet i bunnen av "kjølebaggen" og sett begge glassene oppi



Lukk lokket

La den stå i 6-10 timer.

Sett glasset med yogurt i kjøleskapet.


Etter 6 timer har yogurten satt seg og du kan spise nydelig hjemmelaget ekstremt probiotisk yogurt!

----

Yogurtstarter kan kjøpes på iherb
Termometer har jeg kjøpt på ebay
Man kan selvfølgelig bruke hvilke som helst termometer!

Hva er forskjellen på denne og naturell som er å få i butikken ?

:dolphlundgren:

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:52   #30
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Tine yogurt naturell inneholder ikke samme mengde probiotika.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:53   #31
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Kan man bruke vanlig yogurt naturell? Ev. gresk/tyrkisk yogurt fra grønnsaksbutikken?

:vil gjerne prøve selv:

Vanlig yogurt naturell vil nok ikke virke like bra.
Om det fungere like bra med gresk/tyrkisk yogurt vet jeg ikke, det kommer ann på bakterie kulturen i dem.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 19:07   #32
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Da har vi satt til livs snart en liter hjemmelaget yoghurt - den ble veldig god. Mild og passe tykk. Det blir satt en ny ladning i kjøleboksen i morgen. Takk for oppskriften, Kamp.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 20:32   #33
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Da har vi satt til livs snart en liter hjemmelaget yoghurt - den ble veldig god. Mild og passe tykk. Det blir satt en ny ladning i kjøleboksen i morgen. Takk for oppskriften, Kamp.

Hyggelg du likte den

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 20:03   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Bøyer meg i støvet for oppskriften!
4 l hjemmelaget yoghurt står på kjøling i kjøleskapet.
Laget av skummetmelk og konsistensen er alldeles deilig!
Gleder meg til å smake.

Men jeg lurer på en ting. Hvorfor kokes melken opp først?
Jeg bruker upataurisert melk og da er det logisk å koke opp først, men hvorfor koke kjøpemelk?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 20:14   #35
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Kan man lage en ny ladning youghurt med den hjemmelagede yoghurten? Dvs ta 3 ss av den jeg har laget til 1 l melk i stedet for Biola?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 15:48   #36
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Kan man lage en ny ladning youghurt med den hjemmelagede yoghurten? Dvs ta 3 ss av den jeg har laget til 1 l melk i stedet for Biola?

Ja

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 15:49   #37
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Bøyer meg i støvet for oppskriften!
4 l hjemmelaget yoghurt står på kjøling i kjøleskapet.
Laget av skummetmelk og konsistensen er alldeles deilig!
Gleder meg til å smake.

Men jeg lurer på en ting. Hvorfor kokes melken opp først?
Jeg bruker upataurisert melk og da er det logisk å koke opp først, men hvorfor koke kjøpemelk?

Ikke sikkert du trenger å varme den opp først, jeg har bare funnet ut at jeg syns det er best slik.

Vist du bruker skummet melk kan du eks tilsette litt melkepulver vist du vil ha den enda stivere

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 20:34   #38
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Vanlig yogurt naturell vil nok ikke virke like bra.
Om det fungere like bra med gresk/tyrkisk yogurt vet jeg ikke, det kommer ann på bakterie kulturen i dem.

Jeg bruker Lindahls Tyrkisk Jogurt som bakteriekultur. Det fungerer utmerket. Nå har jeg en liter stående til syrning, i den har jeg brukt litt fløte også for å fete opp resultatet.

Jeg gjorde meg også nettopp for første gang tanker om vitsen med å varme opp kjøpemelk til høy temp også avkjøle. Så det gadd jeg ikke i dag.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 20:58   #39
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Fine tråden. Nå ble jeg så inspirert at jeg hentet ti liter melk som nå står å varmer seg klar til separering. Så blir det hjemmelaget lettyoghurt på meg i morgen
Og jammen fikk jeg se et nydelig nordlys på vei fra tankrommet også. Dobbelt bra!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 21:06   #40
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget yoghurt

Vi har laget yoghurt mange ganger og har alltid brukt vanlig tine naturell yoghurt. Det blir bra hver gang. Fløyelsmyk deilig yoghurt. Jeg varmer opp melka med en vaniljestang i. Da får man veldig god vaniljeyoghurt.



Ja, også legger jeg blandingen i en termos på kjøkkenbenken og heller den ferdige yoghurten i et passende beger til å ha i kjøleskapet når den er ferdig.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no