Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Øvelseskjøring

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-17, 12:28   #1
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øvelseskjøring

Storesøster har begynt å kjøre. Enn så lenge er vi på parkeringsplass og hun har startet, giret opp og ned, svingt, stoppet og parkert. Jeg ser at det er mye vi skal jobbe med før hun er klar til å kjøre på vei. Men jeg synes det er vanskelig å se hvordan vi kan legge det opp slik at hun kan lære mest mulig før hun skal ut på veien.

I dag skal vi introdusere blinking før hun svinger og forhåpentligvis rygging. Jeg tenker også at vi kan sette ut kjegler for å gjøre det lettere å øve på å kjøre rett.

Er det noen litt mer erfarne øvelseskjørere som kan gi noen tips?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 12:33   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Vi har øvd på veier i et industriområde i helg. Da er det ingen der - bortsett fra andre øvelseskjørere...

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 12:41   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.040
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Ingen erfaring, men jeg tok lappen for halvannet år siden selv. Læreren min anbefalte veldig å ta en time eller to barn og forelder sammen, for å få littt tips.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 12:50   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Mannen er tøffere enn meg så han kjørte mange timer med henne det første året, Frøkna har mopedlappen så hun er kanskje mer erfaren i trafikken.

Vi startet med automatgir så hun lærte seg å holde bilen riktig i veibanen, kjøring inn og ut av kryss, i rundkjøringer, ut på motorvei osv. Første turen gikk til Lillestrøm, ikke den mest trafikkerte byen, men nok å holde øye med. Hun kjørte 1 års tid med automat og har det siste halve året kjørt manuell, overgangen fra automat til manuell gikk, syntes vi, veldig greit, for da var hun mer trygg på trafikken og hadde bare giringen og konsentrere seg om. Rygging og parkering har de drevet med på en stor offentlig parkeringsplass på søndager.
Hun fyller 18 i juli, så hun er ikke ferdig riktig enda, men mengdetrening tror jeg er viktig. Vi har kjørt ukentlig med henne siden hun fylte 16 år, gjerne på dager med dårlig vær, mye snø ol.

De venninnene som har hatt 0 erfaring med kjøring har startet med et par kjøretimer igjennom kjøreskole før foreldrene har kjørt med dem.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 13:16   #5
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.684
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Eldste har ikke fylt 16 ennå, men vi jobber mye med å få oversikt i trafikken. Han er derfor påkobla når vi kjører og ser hvor andre biler ligger, får en følelse av andre bilers fart når vi skal inn på motorvei, leser skilt og er i det hele tatt aktiv i trafikken selv om han ikke sitter bak rattet.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 13:19   #6
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.151
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Jeg har kjørt et par turer med eldstemann. Vi har automatgir, så giringa går av seg selv. Vi kjører en runde rundt her hvor det er lite trafikk og lite å forholde seg til trafikkmessig. Greit å kjøre rundt og rundt.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 14:22   #7
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Vi startet for en måned siden.
Hun sliter litt med giring, men har allerede kjørt mange mil landeveiskjøring med automatgir.
Hun har overraskende god veifølelse og oversikt.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 15:00   #8
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Har en tips; Husk at den som øvelseskjører er dypt konsentrert, og tar alt bokstavelig.

Så hvis du vanligvis sier "Tut og kjør" for å få noen til å kjappe seg, kan det hende at den som øvelseskjører gjør akkurat det. Tuter. Og kjører. Det kan også hende at en stakkars fotgjenger, midt i et fotgjengerfelt, hopper himmelhøyt og nesten får hjerteinfarkt

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 15:20   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Takk. I dag slet vi med å finne en parkeringsplass uten biler. Noen tips til hode øvingssteder i Bergen. Helst Årstad/Fana.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 16:19   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Se prikk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 18:19   #11
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.503
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Lurt å ta en eller to kjøretimer for å komme igang enten med eller uten foreldre.

Ellers er vår erfaring at det når han kom ut på veien at han fikk mye mer følelse med bilen. Øde (industri)områder tidlig søndag morgen funka fint til oss.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 22:59   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.369
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Jeg kjørte med min far i et øde område dels industri dels butikker fast etter søndagsfrokosten. Først på en parkeringsplass, senere på vei, og etterhvert selvsagt mer. Fast disse søndags morgen traff vi ei dame som gikk tur med hunden langs den ellers helt tomme veien på samme tid.

Enda ti år til vi har en attenåring, så sånn drøyt 7 års tid til vi skal begynne å tenke på å lære ham å kjøre. Dengang jeg øvelseskjørte med mannen var det bare sånn ren mengdetrening. Han lærte med kjørelærer, og så satt jeg på og han fikk øve på det ha hadde lært på siste time. Det var jo litt annerledes da mannen altså var voksen og hadde mer trafikk-erfaring enn en gjennomsnittelig 16 åring. (og ansvar. Han hadde altså i bilen der han øvde sin gravide kone og sin to år gamle sønn....Så han hadde lært en del med kjørelærer først)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 10:54   #13
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Henger her for tips.
Her er det flere kompiser som allerede har tatt dette trafikale grunnkurset. Gutten vår blir 16 først i romjula så har tenkt at han skal ta dette kurset i høstferien sånn at han er klar til å kjøre dagen etter han har bursdag, om han vil det.

Har fått tips fra en venninne at de har øvd på p-plassen på Rosenholm stasjon. Det med å øve på veier på industriområder var lurt.

For dere som vet, må man også ha mørkedemo før man får lov til å øvelseskjøre?
For noen priser.
Jeg er så gammel så jeg betalte kun 4500 for alt, i 1988.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 11:09   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring

De som tar trafikalt grunnkurs nå kan øvelseskjøre helt til det blir mørkt nok til å ta mørkekjøringskurset. Men da må de ta det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 11:18   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.369
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Oi. Mørkekjøring før kjøretimer?

Jeg er så gammel at jeg tok lappen i august og Mørkekjøring i januar (for ventet jeg over nyttår fikk jeg lappen i bankkortformat) jeg...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 11:22   #16
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Oi. Unnskyld meg altså men må man ta alle disse trafikale kursene?
Jeg søkte det opp og gikk inn på en side, Majorstuen Trafikkskole, og der er det listet opp mange priser og mange kurs under Trafikale grunnkurs.

Trafikale Grunnkurs Pris
Trafikalt Grunnkurs Kr. 1500.-
Trafikalt Grunnkurs med Mørkedemo Kr. 3200.-
Mørkedemo / Trafikant i mørket Kr. 1800.-
Førstehjelpskurs - Tiltak ved ulykkessted Kr. 700.-

Er det de 3 nederste man må ha? Jeg skjønte forskjellen nå. Bare å begynne med ekstra sparing, ser jeg.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 24-04-17 kl 11:31.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 11:22   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.040
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Mørkekjøring nå er ikke som før, Malama. De kjører ikke selv, men har først en teoridel og sitter så på med kjørelærer som demonstrerer ulike ting. Vi hadde også en stund utendørs hvor vi så på forskjeller ved bruk av refleks etc. Dette altså i 2015. Mørkekjøringsdemo, heter det nå.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 11:26   #18
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Min har tatt trafikalt grunnkurs. Det kostet 1700 og inkluderte førstehjelp. Hun må altså i tillegg ta mørkedemo. Det er også en del kjøretimer som er obligatoriske. Jeg var på infomøte med Statens vegvesen og der fikk vi en del informasjon om dette.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 21:32   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.369
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Mørkekjøring nå er ikke som før, Malama. De kjører ikke selv, men har først en teoridel og sitter så på med kjørelærer som demonstrerer ulike ting. Vi hadde også en stund utendørs hvor vi så på forskjeller ved bruk av refleks etc. Dette altså i 2015. Mørkekjøringsdemo, heter det nå.

Vi kjørte heller ikke selv, vi satt på mens kjørelærer kjørte og så på ting med refleksbruk og ikke og sånn. Men altså, skummelt nok, etter oppkjøring for dem av oss som kjørte opp i den lyse årstiden. Det burde virkelig gjerne vært tatt før ja. Men jeg begynte ved kjøreskolen i mai og kjørte opp i august, så mørkekjøring var det ikke årstid for. Fint at det er endring på det, usikker på hvordan det var når mannen tok det, men han var uansett igang med kjøreskolen når det var mørkt ute så han tok det i alle fall før oppkjøringen. Det var i 2011

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 21:37   #20
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.040
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

En kan fortsatt ta mørkekjøringen etter en har fått lappen tror jeg, i hvert fall gjorde mannen min det i 2013. Mulig de unge ikke kan det.

Mørkekjøring som i kjøring var kanskje for enda lenger siden det ja.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no