Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Erfaring med el-bil som eneste bil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-17, 19:58   #1
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Erfaring med el-bil som eneste bil?

Er det noen som har erfaring med kun å ha elbil? Og da tenker jeg ikke på tesla. Vi vurderer å skifte ut bilen, 90 % av bruken er korte turer. Men så er det når hele familien skal ut på tur da. Da må vi ha en annen bil. Men det minker jo på slike turer etterhvert som ungdommen vokser til. Men det jeg tenker på da at det kan bli litt stress å måtte leie bil.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-17, 20:20   #2
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Vi har bare elbil, en Nissan eNV200 med reell rekkevidde på 10 mil. Vi har kjørt Norden rundt med den, blant annet til Nordkapp og hjem igjen og rundt store deler av Island. Men jeg må innrømme at 10 mil rekkevidde begynner å bli litt irriterende. Hadde vi hatt 20 mil (som de fleste nyere biler har), skulle jeg ikke klaget i det hele tatt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-17, 22:38   #3
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.825
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Jeg har flere venner som kun har el-bil. De har leid bil i de få tilfellene de skal kjøre langt i områder det er dårlig med lademuligheter.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-17, 23:16   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.206
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

En i klassen har kun elbil. De har vel hatt det slik i halvannet år nå.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-17, 23:17   #5
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.143
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Vi kjøpte elbil (egolf) for halvtannet år siden. Vi hadde også en bensinbil som vi valgte å sende til bilkirkegården for et år siden.
I dette året med bare elbil har vi 1 gang hatt behov for å kjøre litt lenger enn rekkevidde og valgte da leie campingbil (familieselskap, og det passet så godt å ha et eget sted å sove).
Da vi sendte bensinbilen i døden tenkte vi at vi kanskje måtte kjøpe en bil 2 til langkjøring, men vi har nå funnet ut at dersom behovet for å kjøre langt oppstår så leier vi bil

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 11:07   #6
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Takker for innspill. Jeg tror vi må sette oss litt mer inn i elbil-verden. Kanskje klarer vi å komme oss til fjells med elbilen og til sommerstedene vi besøker fast uten å leie. mulig det er gode lademuligheter på de strekningene.
For oss så tror det handler om at vi gjerne må planlegge litt mer før vi drar avgårde, tenke litt annerledes.

Det et jo et hav av el-biler nå, finnes nok en som passer både vår lommebok og familie.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 11:10   #7
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.963
Blogginnlegg: 37
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Broren min har hatt kun el-bil i flere år. Etter at de kjøpte seg Tesla dro de sågar på bilferie til utlandet.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 13:03   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

For oss funker det ikke, med mindre det er en Tesla eller annen med veldig god rekkevidde. F.eks en hverdag der mannen har kjørt til og fra jobb med mellomlading på jobb og skal rett på bortekamp et stykke unna med sønnen vår der det ikke finnes lading. Eller vi skal på familiebesøk i helgene. Eller hytteturer på fjellet. Eller IKEA-tur eller bortkjøring av søppel med henger eller helgeturer med venninner. Mannen drar på fisketurer 10 timers kjøring herfra. Det blir for tungvinte i alle de tilfellene vi pleier å ta Volvoen istedenfor elbilen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 10-09-17 kl 13:34.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 13:31   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.652
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Hybridbil er det jeg hadde valgt om vi skal ha en bil. Elbil har ikke mulighet for henger, og det er upraktisk

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 13:55   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.406
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Nær familie har kun el-bil. De leier via Nabobil når de skal langt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 14:33   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.206
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Opel sin nye har jo lang rekkevidde.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 15:35   #12
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.494
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Hybridbil er det jeg hadde valgt om vi skal ha en bil. Elbil har ikke mulighet for henger, og det er upraktisk

Tesla model X har hengefestemulighet.

Vi har Tesla da, og kjører hvor som helst med den, men leste at det ikkke var ett alternativ, så da lister meg jeg ut igjen...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 17:24   #13
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Vi har Nissan Env som eneste familiebil. Nå bruker vi ikke ofte bil i ferier, så det har gått greit. Men vinterstid hender det vi fryser litt for å komme oss hjem

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 19:07   #14
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Føniks; måtte søke den opp, da slipper jeg å tenke på plassen ja. Men litt stor for oss. 90 % av tiden er det kun korte turer og stort sett 1-2 i bilen,

Jeg må rundt å prøvekjøre litt før jeg bestemmer meg.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 21:46   #15
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Føniks; måtte søke den opp, da slipper jeg å tenke på plassen ja. Men litt stor for oss. 90 % av tiden er det kun korte turer og stort sett 1-2 i bilen,

Jeg må rundt å prøvekjøre litt før jeg bestemmer meg.

Det er det vi bruker den til og. Jeg er veldig glad i plassen og den er veldig fleksibel.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-17, 23:47   #16
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.077
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Vi har Nissan Leaf på fjerde året som eneste bil og det funker strålende. Guttungen måtte stå over en kamp langt utafor folkeskikken, ellers ingen problemer med rekkevidde. Det må noen ganger planlegges litt mer, særlig vinterstid, men det går veldig bra.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-17, 08:15   #17
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.649
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Vi har en diselbil Mem det er ikke en eneste situasjon det siste året hvor vi har måtte kjøre den for rekkevidde. Vi valgte den i påsken på grunn av plass. Vær går ca 200km. Kjører 30mim til jobb. Lader 2-3 ganger i uken.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 00:58   #18
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Har det blitt ebil på dere, Sonar? Isåfall, hvilken?
Vi har en bil nå og skal kun ha en bil. Nå har vi Ford Mondeo. Diesel.

Vi har så smått begynt å tenke på dette som en mulighet, vi også.

Jeg har virkelig null peiling på ebil og har såvidt sittet på med en liten tøff BMW-sak.

Søkte opp eGolf, siden den har blitt nevnt ganske ofte. Men tror den er for liten for oss altså.
Tips til biltype som er hakket større en eGolf?
Tesla er helt utelukket for oss også.

Det var en eller annen som skrev noe om at det koster 28tusen å få montert inn strømuttak for elbil. Koster det så mye? Kan man ikke bruke vanlig stikkontakt, evt med en overgang da. Null peil som sagt.
En nabo her hadde bilen utpå veien og drev med ledning på rull og sveivet ut og inn når hun måtte lade.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 08:12   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.321
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Vi har bare elbow (men Tesla). Jeg tenker at dere nok kan byttelåne bil med familie/venner om dere skal kjøpe langt eller så beregner dere kort og godt lenger tid og stopper for å lade. Det er så pass mange ladestasjoner nå så det burde gå bra. I tillegg kan dere leie bil eller bruke andre kommunikajwonsmpter om det finnes. Jeg tror wt det tår helt bra o. Dere ikke kjører så mqnge langturer.

Ooops, så nå at det var en ganmel tråd.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 08:43   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.344
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaring med e-bil som eneste bil?

Vi lader på vanlig stikk, det er bare zoe som ikke kan det (hvis e ikke har fikset på det nå...)

De 28 000 som var nevnt i en annen tråd var vel fordi vedkommende måtte ha en spesiell type pga måten garasjen var utformet, tror jeg. Men det koster fort noen lapper å få lagt opp kurs og fikse ordentlig ladeuttak hjemme.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no