Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nynorsk i lærebøker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 22:14   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Nynorsk i lærebøker

http://www.glomdalen.no/innenriks/article4799861.ece

Hva syns dere om dette?

Jeg liker nynorsk når jeg skal lese dikt, synge eller høre på.
Jeg syns det er synd at norske skoleelever må slite med å skrive tekster med nynorsk. Da jeg gikk i grunnskolen på 1970-80-tallet var nynorsk mer nynorsk enn idag. Idag er det veldig utvannet.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:21   #2
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.901
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk i lærebøker

Jeg synes ikke noe om å ha to skriftspråk i Norge, som er så like hverandre. Rent personlig synes jeg det er veldig tungt å lese nynorsk. Jeg synes ikke det skal være nynorsk i lærebøker innen andre fag enn nettopp nynorsk for bokmålelever (og selvsagt omvendt)

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:31   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk i lærebøker

Jeg elsker nynorsk. Men jeg synes ikke at det skal være et eget karaktergivende fag på grunnskolen, med mindre nynorsk er hovedmålet da. Så lenge vi har to skriftsråk bør selvsagt det minste også være representert, og folk bør få lese nynorsktekster i norskbøkene sine.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:57   #4
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk i lærebøker

Jeg har hjulpet min sønn som går i 10. klasse med nynorsk rettskrivning i kveld, og flere ganger før. Jeg blir helt oppgitt. Det er rett og slett bokmål ispedd nynorsk når jeg følger ordboka. Jeg tror ikke Ivar Aasen hadde vært fornøyd nå. De som skriver nynorsk til daglig skriver ikke slik nynorsk som de lærer på skolen i bokmålstalende skoleklasser.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 22:03   #5
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk i lærebøker

Men heldigvis kommer det ny nynorskrettskriving i 2011!
Målet er at den skal være fri for sideformer og lettere å bruke.

Jeg er mot to skriftspråk for den enkete elev, men 110% for at man leser tekster på begge målformer og lærer noe historie om dem.

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 22:03   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk i lærebøker

Kan vi ikke droppe både bokmål og nynorsk få samnorsk i stedet?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
nynorsk


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no