Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Da damene dro" på tv2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-09, 21:13   #41
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Det er jo en slags dokumentar?

Nei, det er ikke dokumentar. Det er underholdningsserie, som bærer preg av å være en iscenesettelse av virkeligheten.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:14   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Ja, jeg må jo innrømme at når jeg ser denne serien så er jeg veldig glad for at mannen ikke har noe som helt ønske om å flytte tilbake til hjemplassen sin. Det er ikke så forferdelig langt unna (alt er relativt i Nord-Norge).

De hadde jo store og flotte hus. Ble litt misunnelig på det, men jeg er nå et bymenneske uansett.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:15   #43
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Nei, det er ikke dokumentar. Det er underholdningsserie, som bærer preg av å være en iscenesettelse av virkeligheten.

Hva mener du med at virkeligheten er iscenesatt? Så du episoden?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:16   #44
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Missa: Du la virkelig go'vilja til!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:19   #45
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Hva mener du med at virkeligheten er iscenesatt? Så du episoden?

Nei, men jeg er sikker på at jeg har rett. Slike konsepter er rett og slett ikke dokumentarer. Dokumentar er en egen sjanger og jeg kan ikke tro at dette faller innenfor. NRK-serien om alle familiene som reiste til fremmede land kan heller ikke kalles dokumentar. En kan strekke seg til å kalle det dramadokumentar/ dokusåpe.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:22   #46
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.689
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Doku-såpe. Og, ja: noen av scenene er garantert regissert noe for å skape bedre tv.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:24   #47
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Doku-såpe. Og, ja: noen av scenene er garantert regissert noe for å skape bedre tv.

Når så mye penger står på spill er knapt noe tilfeldig.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:25   #48
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er ikke mye Mr. Norway og jeg sitter "sammen i godstolene med TV-kannen mellom oss" lissom.

TV-kanne, det er et herlig ord.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:25   #49
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg var en liten tur på Husøy i 2005. Fasinerende øy. Utrolig trangt mellom husene på den lille øya.

Ingen må tro at det de ser er representativt for nord-Norge. På plasser der man er veldig avhengig av fiske eller for den del jordbruk og hvor det er mange hjemmearbeidende kvinner er det nok ganske så kjønnsdelt, naturlig nok, men det er langt mer mangfoldig i nord enn det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:25   #50
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

AprilRyan: Ok, det kan det hende du har rett i. Da strekker jeg til å kalle dette for en dramadokumentar. Ikke at jeg brenner så enormt for dette konseptet akkurat, men jeg syns det er ganske spesielt at det er så mange her som har så klare karakteristikker av et TV-program de bare har sett en 20 sekunders reklame for.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:27   #51
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja, jeg må jo innrømme at når jeg ser denne serien så er jeg veldig glad for at mannen ikke har noe som helt ønske om å flytte tilbake til hjemplassen sin. Det er ikke så forferdelig langt unna (alt er relativt i Nord-Norge).

De hadde jo store og flotte hus. Ble litt misunnelig på det, men jeg er nå et bymenneske uansett.

Men atte, du kan jo ikke sammenligne hjemplassen til mannen din med Husøy


Jeg ser på ja, syns det er helt greit tidsfordriv.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:29   #52
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Nei, men jeg er sikker på at jeg har rett. Slike konsepter er rett og slett ikke dokumentarer. Dokumentar er en egen sjanger og jeg kan ikke tro at dette faller innenfor. NRK-serien om alle familiene som reiste til fremmede land kan heller ikke kalles dokumentar. En kan strekke seg til å kalle det dramadokumentar/ dokusåpe.

Dokumentarsjangeren var vel strengt tatt forkasta og spolert i det TV2 spurte damene om dei ville ha ferie.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:32   #53
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg har sett på i kveld og jeg synes det var et spennende program, det er interessant, det er jo annerledes der enn i mange andre samfunn.
Dessuten så er det mange menn som ikke er vant til å være hjemme med barn, og det blir en utfordring for dem, de klarer seg nok bra, men de får jo også se hva mor driver med hele dagen.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:33   #54
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

AprilRyan: Ok, det kan det hende du har rett i. Da strekker jeg til å kalle dette for en dramadokumentar. Ikke at jeg brenner så enormt for dette konseptet akkurat, men jeg syns det er ganske spesielt at det er så mange her som har så klare karakteristikker av et TV-program de bare har sett en 20 sekunders reklame for.

Hørte på radioen at en fra TV2, som har jobbet med dette programmet, sa at det var reality, ikke dokumentar.

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:41   #55
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Men dette var jo litt morsomt. Rart å se reaksjoner, han som fant fram godteposen og hadde "fest " med sønnen, og han gamle mannen som var totalt lost...
Tror jeg skal følge med. Jeg er nå engang litt enkel

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:42   #56
Pusurkine
Superaktiv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 405
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

De kunne jo i det minste sendt disse kvinnene på sjøen for å fiske samtidig da, for å se hvordan de håndterte det, hvis det er slik at dette samfunnet er veldig kjønnsdelt.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:42   #57
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

AprilRyan: men jeg syns det er ganske spesielt at det er så mange her som har så klare karakteristikker av et TV-program de bare har sett en 20 sekunders reklame for.

Jeg tror mange av de som styrer unna dette programmet også styrer unna en del andre program i samme sjangeren. Det er en oppskrift som brukes igjen og igjen, lik oppbygging, arrangerte scener og klipping til en har noe som passer inn i oppskriften.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:45   #58
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg gleder meg allerede til neste episode. Mannen som absolutt ikke skulle se serien ble sittende og glo han også, og humret godt over guttungen som spurte etter is så snart mora var ute av døra.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:46   #59
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

De kunne jo i det minste sendt disse kvinnene på sjøen for å fiske samtidig da, for å se hvordan de håndterte det, hvis det er slik at dette samfunnet er veldig kjønnsdelt.

Dette er jeg faktisk veldig enig i. Ikke tvil om at mannfolka gjør en kjempejobb på sjøen.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:47   #60
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Det er en oppskrift som brukes igjen og igjen, lik oppbygging, arrangerte scener og klipping til en har noe som passer inn i oppskriften.

Dei fleste som har studert media humrar nok gjenkjennande til den oppskrifta, ja.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no