Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hjelp meg med å lage en hage!

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-11, 21:09   #1
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

[Hage] Hjelp meg med å lage en hage!

Og ikke bare ei enorm plen...

Slik så det ut i fjor på den delen som var styggest.. :



Etter en del arbeid, ser det nå slik ut:



Tatt andre veien...



Og mot huset..



Jeg kjøpte jo i fjor, og det var rett og slett stygt og ustelt her. Det verste var jo området bak garasjen, hvor det var villniss og ei kjempesvær rosebusk. Nå har jeg gravd opp den, plantet den på ny inntil gjerdet, og den kommer fint Det kom opp igjen noen spirer, som jeg har latt vokse, rett og slett for at det ikke er noe beplantning ellers, og det snart ser ut som jeg har ei halv fotballbane.. Denne delen av plena er vel ca et halvt mål, men resten av plena rundt og foran huset, ser relativt greit ut som det er.

Men, hvor skal jeg starte? Jeg har ikke så mye å rutte med, men håper likevel jeg får gjort litt. Uthuset skal etterhvert pusses opp, nytt tak og nye bord Veden min oppbevares i den ene delen, og jeg har egentlig lyst til å lage en sti, eller "vei" med stein eller annet, fra hjørnet av garasjen og bort til uthuset. (Tips til hvordan jeg kan gjøre dette på en rimelig måte mottas med takk). Hvis jeg får til en slik sti, har jeg jo mulighet til å lage et bed inntil dette også, på begge eller bare den ene siden.. Jeg føler jeg må dele opp området, istedenfor å bare plante litt her og der.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg har lyst til, men jeg vil ha en lettstelt hage, og det skal fortsette å være rimelig enkelt å klippe plen etter jeg har fått plantet.

Har veldig lyst til å få laget et bed som bygges opp av steiner, slik at det blir litt høyde på det. Har jo så stor tomt, at et lite bed midt på plena bare ser dumt ut...

Åpen for det meste!?!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:20   #2
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Hjelp meg med å lage en hage!

Hva med kjøkkenhage? Bærbusker? Et par frukttrær?
Vi har en rad bringebærbusker, de har vi mye glede av. Store, deilige bringebær.
Kanskje en klatreplante (mange fine klatreroser) på den røde veggen der?

Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men ble litt inspirert av at du har spadd opp villniset - har selv et par kvadratmeter villnis bak en stygg dukkestue - kanskje jeg skal ta slegga fatt og få vekk dukkestua og spa opp villniset vårt. En kjøkkenhage drømmer jeg om, med reddiker og gulrøtter. Problemet mitt er at jeg er så latterlig redd for snegler og larver, får helt pustebesvær av det. Så det ender vel opp med bare plen hos oss. Den er det gubben som steller (= klipper).

Håper du får flere innspill fra noen med grønnere fingre enn meg.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:26   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hjelp meg med å lage en hage!

Så fint du har det!

Hva skal du bruke plenen til? Skal det være fotballbane/mye lekeplass eller skal du ha bord/stoler der?

Jeg tror det kunne vært fint å lage soner i hagen din, feks, kjøkkemhage med urter og spiselige vekster, jordbær feks? Og gangsoner mellom, det rimeligste er å grave bort plene, legge duk og deretter singel, men stein/plank er bedre.

Hva med et lysthus? Ikke nødvendigvis hus med tak, men et omrpde for bord/sofa tc med mulighet for et seil over, med espalier rundt der du også kanhenge forheng som kan lukkes litt dersom man sitter utover kvelden?

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:43   #4
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Hjelp meg med å lage en hage!

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Hva med kjøkkenhage? Bærbusker? Et par frukttrær?
Vi har en rad bringebærbusker, de har vi mye glede av. Store, deilige bringebær.
Kanskje en klatreplante (mange fine klatreroser) på den røde veggen der?

Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men ble litt inspirert av at du har spadd opp villniset - har selv et par kvadratmeter villnis bak en stygg dukkestue - kanskje jeg skal ta slegga fatt og få vekk dukkestua og spa opp villniset vårt. En kjøkkenhage drømmer jeg om, med reddiker og gulrøtter. Problemet mitt er at jeg er så latterlig redd for snegler og larver, får helt pustebesvær av det. Så det ender vel opp med bare plen hos oss. Den er det gubben som steller (= klipper).

Håper du får flere innspill fra noen med grønnere fingre enn meg.

Det er absolutt overlevbart å gjøre noe med villniss. Tok ikke bilde da det var på sitt verste, dessverre... Men, mange timers jobb, og ti kubikk matjord, gjorde susen

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Så fint du har det!

Hva skal du bruke plenen til? Skal det være fotballbane/mye lekeplass eller skal du ha bord/stoler der?

Jeg tror det kunne vært fint å lage soner i hagen din, feks, kjøkkemhage med urter og spiselige vekster, jordbær feks? Og gangsoner mellom, det rimeligste er å grave bort plene, legge duk og deretter singel, men stein/plank er bedre.

Hva med et lysthus? Ikke nødvendigvis hus med tak, men et omrpde for bord/sofa tc med mulighet for et seil over, med espalier rundt der du også kanhenge forheng som kan lukkes litt dersom man sitter utover kvelden?

Det er nok plass til ei lita fotballbane Men nei, ikke det, men jeg må jo ha mye lekeplass..

Kunne tenkt meg et lysthus egentlig.. Spørs hva lommeboka sier, jeg har planer om å sette opp en terasse utenfor enden av påbygget på huset, der er det skjermet, og solen fra fem på ettermiddagen, og ut kvelden. Får jeg gjort det, vil jeg også prøve å lage et mer markert skille mellom grusen og plena, f.eks ved å plante noe mellom, men ikke slik at det sperrer helt.

Jeg er ikke helt der at jeg føler kroppen har overskudd til kjøkkenhage just nuh, men området der trampolina står nå, har det engang vært potetåker, så det er god matjord der.

Men, om jeg deler inn i soner, hvordan gjør jeg egentlig det? Noen som har nettsider man kan se hvordan andre har gjort det?

Skulle hatt råd til å leie en hagearkitekt, men jeg tviler på det kommer til å skje dette århundret..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:16   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hjelp meg med å lage en hage!

Nydelig sted du har da!

Stiforslag kan være å grave opp plenen, legge duk og så singel oppå. Og så kan du støpe fine rundinger og firkanter i betong og legge innimellom. Dekorativt, enkelt og rimelig.
Når du har anlagt sti blir det litt lettere å bestemme beplantning også. For da kan du plassere busker og blomster i tilknytning til stien. Syrin feks, og noen frukttrær.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:22   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hjelp meg med å lage en hage!

Det er forskjellige måter å avgrense og lage soner på.

Prøv deg frem med litt snorer, trekk linjer, feks den stien du vil ha til vedboden. Om det blir finest med rette linjer eller litt avrunding kommer an på hva du liker best, men en sti slynger seg gjerne litt. Det er vanskelig å se helt på bildene dine hvordan stien bør gå.

Du kan avgrense ved å bruke kantstein, singel, grus, eller bare planter - jeg fikk kjøpt brostein og skifer veldig billig ved å hente det i en annen hage. den gamle skiferen brukte vi delvis på taket og delvis lagt ned i plenen ved å grave opp torv, legge sand og deretter trykke ned skiferen.

Med planter går det jo an å teste ved å bruke potter? Hvis du har planter du vet du har lyst på (jeg går bare på plantasjen og røsker med meg en del, jeg ), setter dem utover og graver deretter hull. Pleier å spørre litt på plantasjen hva slags jord plantene foretrekker, og slenge litt oppi hullet sammen med kukompost. Som regel går det finfint.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 06:18   #7
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Hjelp meg med å lage en hage!

Takk for gode tips hittil.

Jeg vil vel helst ha en sone hvor avslapning, som da nok blir i tilknytning til terassen jeg håper jeg får hjelp til å sette opp..

Tror nok det hadde vært mye lettere å planlegge hvis terassen var på plass, og jeg hadde fått laget en sti mellom garasje og uthus... Men det er tømmesalg på blomsterutsalget, så jeg må jo utnytte meg av det!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 15:06   #8
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Hjelp meg med å lage en hage!

Har planetet et kirsebærtre, og et pæretre i dag Vet jeg egentlig må ha to pæretrær pga bestøving, men hun på plantesenteret mente det holdt, når naboen har to pæretrær 100 meter unna? Hvis ikke kjøper jeg jo et til...

Kirsebærtreet står der trampolinen sto på bildet, pæretreet nærmere huset

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no