Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 12:17   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Jeg snakker ikke om virkelig fobi her, for det kan man jo få av alt. Men hvorfor er "alle" redde for edderkopper, egentlig? Jeg grøsser jo litt selv også, selv om jeg vet at de her i landet ikke er farlige. Hvorfor er man ikke like redd for feks. fluer? Er det fordi man bare kan vifte dem vekk, kanskje?

Hva er det som gjør edderkoppen til et så skremmende objekt for så mange?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:20   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Jeg er ikke redd for edderkopper, men kanskje folk er redd for at den skal krype inn i kroppens hulrom?

Jeg har bare problem med skadedyr. Litt mindre problemer med skadedyr hvis jeg møter dem andre steder enn i eget hjem. Med mindre det er snakk om kakerlakker.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:20   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Jeg aner ikke, men jeg følte på hvor sterk fobien min er i høst da jeg tok på en diger kjelleredderkopp. Den var enda til død. Jeg har skrevet om det også.

Her:

Hvorfor hylte mamma?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:27   #4
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg aner ikke, men jeg følte på hvor sterk fobien min er i høst da jeg tok på en diger kjelleredderkopp. Den var enda til død.

Bare dette innlegget fikk hårene til å reise seg på armene mine ...
Hva frykten skyldes vet jeg ikke, og ikke er frykten særlig rasjonell siden edderkoppene i Norge ikke er særlig giftige. Likevel synes jeg de er ekle, og vil helst slippe å ha dem i nærheten.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:28   #5
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Dessuten blir jeg nesten mer hysterisk dersom jeg går på et eddekoppspinn. Det er ekkelt, det!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:29   #6
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Edderkopper er jeg ikke redd, mus derimot... *rotter tør jeg ikke en gang tenke på*

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:33   #7
Sessa
Ferskus
 
Sessa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Hordaland
Innlegg: 67
Sessa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Ikke nevn det en gang. Ekkelt, kan ikke fordra de. Får helt noia...

__________________
Babyer holder seg til reglene. Sine egne.
Sessa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:35   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Eg las ein gong at det er ein grunnleggande teori i psykologien at mennesket er redd anten edderkoppar eller slangar, og at årsaka er at dei kjem snikande på ein utan forvarsel (lyd, visuelt o.l.).

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:36   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Fordi de er dødsfarlige og utspekulerte og ute etter mennesker.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:37   #10
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Eg er, for øvrig, ikkje redd edderkoppar. At eg held meg unna giftige edderkoppar av åpenbare grunnar er sjølvsagt noko anna.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:37   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Aner ikke, for jeg er ikke redd for edderkopper. Ikke slanger heller, nå lenger.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:40   #12
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Eg er heller ikkje redd for edderkoppar, slangar derimot. :angst:

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:43   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Jeg er ikke redd for edderkopper med mindre jeg har grunn til å tro at de er giftige. "Vanlige norske" edderkopper plager meg altså ikke, og jeg slipper dem ut hvis jeg finner noen i leiligheten.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:43   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg las ein gong at det er ein grunnleggande teori i psykologien at mennesket er redd anten edderkoppar eller slangar, og at årsaka er at dei kjem snikande på ein utan forvarsel (lyd, visuelt o.l.).

Ja, det ja. Samme som vi snakker om i den andre tråden.

Jeg er redd edderkopper. Ikke bilder av dem, for det er jo ikke virkelig (altså de er ikke i samme rom som meg), men de som befinner seg på samme sted som jeg gjør får jeg lettere panikk av.
Men jeg er nok ikke verst, for jeg må faktisk ha kontroll, jeg må vite hvor den er så den ikke kan snike seg rundt/i nærheten av meg, så jeg slenger som regel et glass over den (og kanskje noe tungt på toppen ) så den ikke kommer seg noe sted, men jeg kan se den. Så får den dø der eller noen fjerne den. Jeg fjerner den uansett ikke, død eller levende.
Derimot, de i Australia nærmet jeg meg ikke med glass nei, de kan jo være giftige, så der løp jeg bare og fikk hjelp.
Slanger holder jeg meg også langt unna og er glad de ikke finnes der jeg ferdes sånn til vanlig. I Australia stengte jeg meg inne den gangen det var en i hagen.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:45   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Jeg er ikke glad i edderkopper forøvrig. Men jeg har ikke fobi overfor dem - heldigvis. Det får holde med høydeskrekk, skepsis til mørke, ekstrem redsel for alt fra mark til slanger og en innbitt mistenksomhet mot hester.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:50   #16
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

De har lange bein, beveger seg uforutsigbart både i retning og tempo og er så små at de kan komme seg inn omtrent hvorsomhelst. Jeg har ikke fobi, jeg klarer å ta meg sammen når det er barn tilstede og til og med klistre på meg en facinasjon, men hele innsiden av meg hyler "IIIIK!" og "æsj!". Da jeg oppdaget en mus et sted jeg bodde i min ungdom var min første innskytelse å hoppe opp på en stol. Der sto jeg og iiik-et meg mens jeg tittet inn på muselorten i kjøkkenskapet.

Jeg tror det er mye instinkter ute og går.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:00   #17
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

De er så ekle. Det er ikke normalt å ha så mange bein. De minste klarer jeg nå å knerte selv, til tross for en del ufrivillig grøssing og hyling. Men blir de større enn en femtiøring, så må mannen trå til. Jeg kommer aldri til å glemme den som holdt meg som gissel i sofaen i to timer. Høygravid og tissetrengt. Den satt foran den eneste utgangen fra stua, like ved siden av sofaen, så jeg ble sittende der til mannen kom hjem og kunne drepe den.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:35   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

De er så ekle. Det er ikke normalt å ha så mange bein.


Men er du like redd for alle insekter med så mange bein? Fluer? Hvorfor akkurat edderkopper? Jeg får jo som sagt grøssninger selv, men aner egentlig ikke hvorfor. Det er jo litt absurd.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:37   #19
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

De er så ekle. Det er ikke normalt å ha så mange bein.

Si det til en edderkopp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:37   #20
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Fordi de er dødsfarlige og utspekulerte og ute etter mennesker.

Nettopp.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no