Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Kastrering av hannhund - når?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-10, 09:39   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Kastrering av hannhund - når?

Chipoo-gutten vår er en veldig sprelsk ung herremann, og jeg lurer egentlig bare på om han vil bli noe roligere hvis han blir kastrert?

Han er født i mars/april 2009. Er det for tidlig å gjøre det nå?

  Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 09:41   #2
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Vet ikke med hunder, men katter sa de den gang jeg hadde at det burde gjøres før han var ett år.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 09:44   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Jeg er usikker på om det samme gjelder med hund.
Jeg vet ikke om det er noe man gjør pga. uro heller jeg da, eller om hunden må ha et aggresjonsproblem etc. Det har han jo definitivt ikke, han er bare veldig stressa og hyper.

  Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 12:00   #4
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Tror det er anbefalt etter at hunden er voksen, men før den er for gammel slik at den kan "vokse opp" med det å være kastrert. Mellom 1 og 2 år tror jeg.

Men det i utgangspunktet er ikke lov å kastrere hunder da. Det må være en god grunn for det, og anbefalt av veterinær.

Det hjelper på den utpregede hannhund-oppførselen. Hvis han er veldig urolig når det er tisper med løpetid i nærheten, hvis han markerer mye osv. De blir vel gjerne litt roligerer også, men kanskje nettopp fordi kjønnsdriften ikke trigger så voldsomt. Andre "adferdsproblemer" er det ikke sikkert at det hjelper på.

En hund som ikke er 2-år er jo en unghund, de skal være aktive... Det er stor forskjell på aktivitetsnivået på vår 1,5 åring og kompisen som nå har blitt 4. Vår er utrøttelig når det gjelder leking og løping, men kompisen blir lei etter en stund.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 12:08   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Han markerer for hver fjerde meter når vi går tur og bjeffer noe infernalsk når han ser andre hunder hehe

  Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 14:20   #6
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Som Anuk sier er det ikke lov å kastrere om det ikke er sterke grunner til det. At en unghund er vilter er ikke en sånn grunn. Og det er ikke sikkert han ville blitt roligere av det. De bytter visstnok gjerne aktivitet, til kattejakt eller annet. Her kan du lese, hun har peiling: http://www.manimal.no/Artikler/Artik...rering-av-hund

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 14:26   #7
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Vi kastrerte vår hannhund da han var 4 år, da orka jeg ikke å bli revet over ende mer, og han var helt håpløs å ha med ut sammen med tispa.
Hørte aldri noe fra vetrinæren om at det ikke var en god nok grunn, og han roet seg betraktelig her heldigvis. Nå er det bare 1 hannhund i nabolaget han helst skulle ha spist opp, men det er levelig.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 15:53   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Jeg har aldri opplevd han i kontakt med andre hunder før, og i dag så klikket han i vinkel over et møte med en sindig og rolig Golden Retriever da vi gikk tur. Gneldret som det verste maskingevær. Jeg ser i hvert fall at vi må i gang med en heavy sosialiseringsprosess overfor andre hunder, for han har sikkert nesten aldri møtt en annen hund i hele sitt live annet enn den store tispa til broren min. Da blir han jo nesten spist Hun er så voldsom, at moren min har satt han i buret i bilen når de har vært der. Han hadde nå bare hatt godt av litt "juling" tror jeg, for å forstå at ikke han kan være konge på haugen alltid.
Dressurkurs

  Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 16:48   #9
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Kastrering vil ikke hjelpe på mangel av sosialisering, da må trening til. Det kan i mange tilfeller gi en mindre stresset hund.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 18:58   #10
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Min hund ville også ha markert hele tiden, om han fikk det, men når vi går tur, så går vi tur. Han får ikke lov å skvette overalt. Nå har jeg en hund som ikke bjeffer, verken når han ser andre hunder eller om det ringer på, men jeg tror det krever trening for å få han til å slutte. Det er viktig at hunden vet at dere er over han. Det er forskjellige teknikker man kan bruke for å få hunden til å lyde. Hunden plukker opp energier på de rundt seg, og handler ut fra det. Jeg tror det ville vært fint med et kurs, både for dere og hunden.

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 19:18   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Min hund ville også ha markert hele tiden, om han fikk det, men når vi går tur, så går vi tur. Han får ikke lov å skvette overalt. Nå har jeg en hund som ikke bjeffer, verken når han ser andre hunder eller om det ringer på, men jeg tror det krever trening for å få han til å slutte. Det er viktig at hunden vet at dere er over han. Det er forskjellige teknikker man kan bruke for å få hunden til å lyde. Hunden plukker opp energier på de rundt seg, og handler ut fra det. Jeg tror det ville vært fint med et kurs, både for dere og hunden.

Det tror jeg også. Og han skjønner nok at i hvert fall jeg og mannen er over han, men ungene herser han litt mer med, så vi skal melde oss på kurs ja.

  Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 21:39   #12
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Var det en Chihuahua eller noe? De jeg har møtt kan være litt iltre i møte med andre hunder. Har sikkert med at de er litt engstelig og føler seg liten i forhold til større hunder, og ofte er de lite sosialiserte.

Det er en nabolaget her av og til. Den var illsint når den møtte andre og den andre hunden kom for nærme - hadde en større hund oppført seg slik så hadde det ikke vært bra... Men så har den vært med i skogen og fått hilse på og løpe fritt med en del andre hunder. Mest små (men nummeret større enn Chihuahua) og noen store, og det har gått bedre og bedre. Den er ikke den som løper rundt og bråker og sloss om pinner, men den fungerer helt fint sammen med de andre hundene. Fint å se hvordan hundene løser slikt seg i mellom når de får være fri og har litt plass.

Mulig jeg har litt fordommer. Men jeg tror at en del av de minste hundene oppfører seg litt tullete fordi de ikke har blitt behandlet helt som en vanlig hund. De er litt for mye på armen og har blitt lite dressert. Men de er hunder selv om de er små... Så jeg ville nok forsøkt litt sosialisering og trening før jeg hadde vurdert kastrering.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 21:51   #13
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Vi kastrerte vår hund pga at han var en smule overseksuell (i mangel av et bedre ord). Det ble tatt prøver av han dyrlegen hadde ikke sett noen som var såpass ille. Til og med urinen var full av sperm. (jeg vet at prøvene her kan bli feil, men det var såpass mye at hun mente det ikke var normalt)

Poenget mitt er at det er ikke sikkert at det hjelper, det hjalp ikke på vår. Det som hjalp her var å ta tiden til hjelp, han ble roligere da han ble eldre.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 21:53   #14
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Kan ikke begripe hvorfor man ikke kastrerer hunder i Norge. I USA gjør de det omtrent før de er ute av mora!

Lykke til med krabaten!

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 22:48   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

Kapp av ballene, ingen grunn til at en blandings skal være ukastrert.
Loven mot kastrering av hund er TØV!!! (altså, loven finnes, men den er tøvete)

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 18:25   #16
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kastrering av hannhund - når?

De færreste dyrleger tar det forbudet så nøye. Hårek ble kastrert da testiklene var kommet ned. Det vil ikke være noe problem å få hunden din kastrert nå.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no