Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Få orkidéstilk til å slå røtter?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-10, 10:20   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Få orkidéstilk til å slå røtter?

Ene orkidéen min hadde vokst opp en helt ny stilk med flere knopper på, og så ble den ved et uhell knekt av. Jeg har satt den i en kopp med vann i håp om at den skal slå røtter. Er det helt bortkastet å håpe på det?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 10:42   #2
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Ja det er nok det desverre. Nye stilker vokser kun ut fra morplanten som må stå i barkmedium. Orkideer setter ikke røtter i vann som andre planter.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 13:03   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Æsj, det var dumt.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 13:12   #4
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Nei, det går ikke. Du må nok bare vente til neste blomstring, klipp den av igjen og vent...

Jeg har fått dilla på de plantene, jeg i skrivende stund 5 stk. En blomstrer for andre gang, en har kommet med ny spire, en har jeg nettopp klippet , en er på vei til å blomstre av og den siste er ny og i full blomstring.
Pass på at de ikke fryser, lukk lufte luken i vinduet og ikke la dem "stå" i vann.

Skjønner ikke hva som har skjedd jeg altså, før så bare døde de for meg.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 14:15   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Ja, det er gøye og fine blomster.
Jeg klipper ikke før de visner altså. Jeg klippet ned en til tredje sånn der dings på stilken en gang, men den brukte jo halvannet år på å komme igjen. De som har blitt stående og ikke har visnet har kommet igjen langt oppe på stilken!

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 14:20   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Pass på at de ikke fryser, lukk lufte luken i vinduet og ikke la dem "stå" i vann.

Mine fryser ikke, men de står både i trekk og i vann. Og har blomstret kontinuerlig i over ett år.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 14:23   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Mine fryser ikke, men de står både i trekk og i vann. Og har blomstret kontinuerlig i over ett år.

Det er rart det der. Mine visner så snart de blir stående i bare litt vann, mens oldefar i huset sine Orkideer sto i vann og steikende sol og trekk fra ventilene og alt som tenkes kan, og blomstret som bare det. Forstå det den som kan.

(Og så gøy Ru, med blomstring i over et år! )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 14:30   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Det er sikkert fordi mine har utsikt.
Og fordi jeg har brukt et par år på å venne dem til mishandlingen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 10:42   #9
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Ja, det er gøye og fine blomster.
Jeg klipper ikke før de visner altså. Jeg klippet ned en til tredje sånn der dings på stilken en gang, men den brukte jo halvannet år på å komme igjen. De som har blitt stående og ikke har visnet har kommet igjen langt oppe på stilken!

Hvis du klipper ned til tredje "øyet" eller bare la stengel stå vil det komme et nytt skudd på samme stengelen. Hvis du derimot ønsker et nytt skudd fra "bunnen" klipper du ned alle avblomstrete stengler.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 10:46   #10
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Mine overlever på kjøkkenbenken med vinduet mot nord. Da blir ikke lyset for sterkt. I tillegg er det fuktighet fra vasken. Men de bli vannet kun 1 gang pr uke med et halvt glass vann.
Det fleste tar 1 år på å blomstre igjen. Det kommer av på plantenes kvalitet. Jeg har en som mistet blomstene for 2 uker siden, nå står den i knopp.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 12:05   #11
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Få orkidéstilk til å slå røtter?

Mine blomstrer hver 4.mnd. året rundt. De får ikke så ofte vann, men når de får er det akvarievann og i store mengder. Ser ut som det gjør susen, den eldste er 10 år gammel og svær !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no