Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-11, 18:30   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Jeg kan ikke nok om det og lurer litt på hvilke instrumenter som er vanskeligere å spille (og der jeg kan bli litt mer imponert når noen klarer det bra).

Regnes fiolin som vanskelig?

Er treblåseinstrument enklere enn de i metall (eller hva man kaller det for)?

Kan jeg få en liten instrumentopplæring?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 18:35   #2
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Fiolin er rekna som det vanskelegaste/minst enkle å spela på av "standard"-instrumenta - ingen grunn å la vera av den grunn - men mykje øving må som regel til før det høyrest bra ut.

Generelt trur eg dei fleste treblåseinstrument er enklare enn messing grunna enklare blåseteknikk. Unntak er tverrfløyte/pikkolo.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 18:38   #3
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Av instrumentene i korpset så er tverrfløyte det vanskeligste. I mine øyne, jeg hadde ikke sjans til å spille på den uten å nærmest gå i bakken

Ingen av de andre var problem. Jeg syns vell kansje klarinett var det letteste.

Nå snakker jeg jo bare av egen erfaring da

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 18:39   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Jeg har hørt noe om at det er veldig vanskelig å lære å spille chello, men ikke om jeg vet om det er sant.

Sjøl klarer jeg ikke begripe hvordan noen klarer lære spille på harpe - alle de strengene, da!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 18:49   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Tverrfløyte er vel ikke vanskelig. Dvs definer vanskelig. Tverrfløyte er vanskelig å begynne på fordi det krever såpass mye luft. Men jeg tror ikke det er verre enn noe annet utover det. Det krever litt gehør å få det reint, og det krever koordinasjon av fingrene. Det er vel omtrent det samme med det meste av blåsere tenker jeg, bare ulike greier. Men så har man fiolin, der kreves gehør. Veldig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:03   #6
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Tverrfløyte er da ikke så vanskelig. Obo derimot......

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:06   #7
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Jeg har spilt fiolin, tverrfløyte, piccolofløyte og altsaxofon. Av disse synes jeg altsax er lettest, så tverrfløyte, piccolofløyte og fiolin. For å kunne spille fiolin så må man ha gehør.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:07   #8
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Ying, her.

Tverrfløyte er da ikke så vanskelig. Obo derimot......

Enig. Men det krever mye luft i forhold til endel andre instrumenter. Omtrent som tuba var det som fortalte meg en gang, men det aner jeg ikke om er korrekt.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:10   #9
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Jeg har hørt at trommer (korps-messig altså. Sånn slagverk) kan være vanskelig fordi det fordrer at man har rytmesans og at om man ikke har rytmesans så er det tilnærmet umulig. Ellers forestiller jeg meg at fiolin er vanskelig fordi man må ha gehør. Og om man har gehør og rytmesans så kan man vel spille det meste bare man setter igang tidlig nok.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:51   #10
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tverrfløyte er vel ikke vanskelig. Dvs definer vanskelig. Tverrfløyte er vanskelig å begynne på fordi det krever såpass mye luft.

Er fyrst og fremst blåseteknikken eg tenker på som litt vanskeleg på tverrfløyte i høve til t.d. sax/klarinett. Elles er intonasjon og ev. mangel på gehør ei utbreidd utfordring på tverrfløyte - det har i alle høve øyrene mine fortalt meg i tidligare tiders korpserfaringar. Eg har lete meg fortelja av erfarne fløytistar at ein må endra vinkelen mellom munnstykke og lepper alt etter kva tonar ein spelar om det skal verta reint.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:55   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Er fyrst og fremst blåseteknikken eg tenker på som litt vanskeleg på tverrfløyte i høve til t.d. sax/klarinett. Elles er intonasjon og ev. mangel på gehør ei utbreidd utfordring på tverrfløyte - det har i alle høve øyrene mine fortalt meg i tidligare tiders korpserfaringar. Eg har lete meg fortelja av erfarne fløytistar at ein må endra vinkelen mellom munnstykke og lepper alt etter kva tonar ein spelar om det skal verta reint.

Jupp. Men så har du også det urettferdige faktum at jo dyrere fløyte, jo mindre må man justere. Det koster endel å lage instrumenter hvor tonene er helt jevnt fordelt.

Men gitt at man har litt gehør og ei brukbar fløyte er ikke det der så himla vanskelig. Man lærer fløyta si å kjenne slik at man vet hvordan man må bevege munnen for å treffe riktig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:55   #12
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Jeg spilte fiolin i mange år, og det er et krevende (men fantastisk ) instrument. Det var til tider litt demotiverende å se hvor mye de som spilte gitar eller piano kunne etter 3-4 år husker jeg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:01   #13
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Alle instrumenter krever vel en viss form for gehør eller musikalitet. Er man ikke musikalsk, tror jeg alle instrumenter er umulige. Har man gehør er alle instrumenter mulige å spille på, mener jeg.

Selv har jeg spilt Trombone, althorn, trompet, kornett, litt gitar, tenor og nå spiller jeg tverrfløyte. Synes fløyte er det gøyeste, men det er vanskelig å spille når man har bronkitt, har jeg erfart!

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:01   #14
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jupp. Men så har du også det urettferdige faktum at jo dyrere fløyte, jo mindre må man justere. Det koster endel å lage instrumenter hvor tonene er helt jevnt fordelt.

Får vera snill med fløytefolka eg har spela i korps med då og konkludera med at dei har hatt billige instrument.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:03   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Får vera snill med fløytefolka eg har spela i korps med då og konkludera med at dei har hatt billige instrument.

Det har sikkert mange av dem også. Korpsfløyter er ikke alltid like gode for å si det pent.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:06   #16
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg spilte fiolin i mange år, og det er et krevende (men fantastisk ) instrument. Det var til tider litt demotiverende å se hvor mye de som spilte gitar eller piano kunne etter 3-4 år husker jeg.

Er krevjande med eit instrument kor ein må plassera fingrane med millimeterpresisjon for å få reine tonar samstundes med at ein må halda instrumentet oppe, ja. Krev gehør, stå-på-vilje og særs tålmodige og tolerante foreldre dei fyrste åra med sure knirketonar frå unge vonefulle...

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:26   #17
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det har sikkert mange av dem også. Korpsfløyter er ikke alltid like gode for å si det pent.

Ha,ha. Nå fikk jeg jammen litt dårligere samvittighet for at jeg krevde at datteren min skulle ha en bedre fløyte enn det de kunne gi henne. Etter at hun lånte min i 8 måneder så ga de etter og kjøpte en ny.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:28   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Ying, her.

Ha,ha. Nå fikk jeg jammen litt dårligere samvittighet for at jeg krevde at datteren min skulle ha en bedre fløyte enn det de kunne gi henne. Etter at hun lånte min i 8 måneder så ga de etter og kjøpte en ny.

Dårlig samvittighet? Du har gitt både henne og korpset ei bedre fløyte. Jeg har ei rimelig god nybegynnerfløyte i hus, men foreløbig ingen av ungene som er nevneverdig opptatt av den. Og så har jeg min da, som er vesentlig bedre tunet, men likevel vanskeligere å spille på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 21:15   #19
Jordbæret
nuftig
 
Jordbæret sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 60
Jordbæret har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har hørt noe om at det er veldig vanskelig å lære å spille chello, men ikke om jeg vet om det er sant.

Cello er enklere enn fiolin.

Jordbæret er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 21:20   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg har hørt at trommer (korps-messig altså. Sånn slagverk) kan være vanskelig fordi det fordrer at man har rytmesans og at om man ikke har rytmesans så er det tilnærmet umulig. Ellers forestiller jeg meg at fiolin er vanskelig fordi man må ha gehør. Og om man har gehør og rytmesans så kan man vel spille det meste bare man setter igang tidlig nok.

Hoho, jeg har spilt trommer i korps sammen med en som totalt var uten rytmesans. I tillegg tror jeg ting gikk litt T R E G T oppi hodet hans, så det var en smule frustrerende til tider.

Sånn bortsett fra det så er det mye slagverk som er pinlig enkelt å spille, eller kanskje jeg bare var eksepsjonelt flink. Trommesett derimot prøvde jeg meg aldri på, så det vet jeg ikke noe om, men jeg innbiller meg at det er i "en annen liga", men det er kanskje bare fordi det er fremmed.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no