Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-11, 12:22   #1
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Utrop

Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Jeg savner et hageforum her .

Vi kjøpte hus med hage i fjor etter mange år i blokk. Nå er vi i ferd med å få skikk på hagen, men det bugner av skvallerkål... Hvordan fjerner man best disse? Må alt graves opp, eller finnes det et vidunder-ugressmiddel som taar knekken på disse? Er ikke så lett å grave opp når de vokser i gresset.

Tips mottas med takk!

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:30   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.238
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Luke-luke-luke. Du blir aldri helt kvitt det, ikke en gang om du graver opp hele hagen og sprayer alt sammen, før du begynner på nytt.

De hemmes av at å bli nappet bort fra overflaten, men sprer seg jo gjennom røtter.

Jeg har valgt å la dem vokse fritt i plenen, og bruke duk og barn i bedene. Liker ikke luking.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:32   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Barn i bedene, Poly?

Skallerkål er helt dusteumulig å bli kvitt. Det går an å spraye med gift, så dekke til i to år, så riste opp alle røttene, og så plante noe kjempetett over slik at de ikke får nok lys til å komme tilbake, evt. rulle ut plen oppå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:32   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.238
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Bark.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:33   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bark.

Jeg lurte på om du hadde begynt å dyrke frem barn i hagen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:34   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.238
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Man burde vel trene dem opp til å luke, men jeg orker ikke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:34   #7
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.936
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Jeg har også hagen full og graver opp og graver opp. De er forholdsvis lettlukte faktisk. Mange og lange røtter, men lette å få opp.

Det jeg gjør er å grave opp et område, snu jorden to ganger og plante gress. Selv om det da kommer hanefot (som vi kaller det) tilbake, så blir det mindre etterhvert, om du fortsetter å luke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:35   #8
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.636
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Barnearbeid i hagen er jo et fint bruksområde.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:36   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.936
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Jeg arbeidet i hagen i to timer i går med en syvåring som faktisk klarte å gjøre en ganske god innsats på å plukke vekk steiner. I tillegg til iherdig "redding" av meitemark. "Denne marken er på en øde øy (aka en sten), den må reddes". Graver et hull og legger marken nedi. Da faren kom hjem foreslo jeg at hun kunne gå inn til ham, men nei "nå har vi det så gøy".

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:38   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.238
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Den absolutt eneste fordelen med hagearbeid er at jeg får gjøre det i fred og ro. Av og til later jeg som om jeg koser meg ved å gjøre det sammen med et barn, men egentlig syns jeg det er veldig masete.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:46   #11
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Å luke sammen med små barn er helt håpløst, de synes det er kjempegøy og røsker alt opp av jorda. Ugress og blomster og alt som er. Mannen er nesten like ille, han ser heller ikke forskjell. Luking gjør jeg best alene.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 13:02   #12
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den absolutt eneste fordelen med hagearbeid er at jeg får gjøre det i fred og ro. Av og til later jeg som om jeg koser meg ved å gjøre det sammen med et barn, men egentlig syns jeg det er veldig masete.

Er du meg?

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 13:09   #13
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Har du skvallerkål i plenen så er det beste å luke, gjødsle regelmessig og klippe gresset hyppig. Still klipperen inn slik at den ikke klipper gresset hent ned. Vi klipper plenen ca to ganger pr uke.
Hva bedet angår så endte vi opp med å spa opp hele steinbedet. Vi hadde på ny jord, duk og bark over.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 13:16   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.889
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Skvallerkål er djevelens egen oppfinnelse. Umulig å bli kvitt. Jeg har spadd, sprøytet lagt duk og whatnot, men de dukker opp overalt, f.eks langs kanten på duken man har lagt etter møysommelig å ha spadd, gravd, fjernet røtter og sprøytet. Jeg klipper gresset ofte, og luker masse hele tiden. Jeg har lest et sted at man kan slite ut planten dersom man bare luker ofte nok. En slag stillingskrig, altså, hvor man rett og slett ser hvem som holder ut lengst. I år skal jeg prøve ut noen oppskrifter med skvallerkål - nå har jeg nemlig prøvd alt annet, så nå gjenstår bare å spise dem.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 13:27   #15
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.936
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Unge skudd er gode i salat.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 13:28   #16
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Poly: Barn...

Da tror jeg det blir stillingskrig med luke-luke-luke. Faktisk får jeg hjelp i hagen både av mann, barn (aka meitemarkredderen her også) og katt(!). Vi kan jo utvide ukelønnen til jentungen hvis hun luker???

Det var litt enklere med balkongkasse, gitt, men morro med hage lell!

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 18:52   #17
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Jeg er nærmeste nabo med gartneriet, og da vi flytta hit, passet gartneren på å fortelle meg at jeg bare måtte bli venn med tyskerkålen i hagen min først som sist. Det finnes ingen kur mot svineriet.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 23:40   #18
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Jeg har kapitulert og innsett at skvallerkålen er kommet for å bli i hagen min.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 23:51   #19
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Jeg måtte inn og se hva tyskerskål var for noe.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 23:54   #20
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan får bukt med tyskerkål/skvallerkål?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg lurte på om du hadde begynt å dyrke frem barn i hagen.

Da skulle jeg bestilt en.
Skvallerkål skal det godt gjøres å bli kvitt med mindre man svir av hele området. Ikke sikkert det går da heller. Ikke med dynamitt heller desverre.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no